10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    MekMarijn

Aanleveren PDF (met Pages gemaakt) aan drukker

Hallo,

graag wil ik jullie even een n00b-vraag voorleggen…

Voor mijn werk maak ik (bij gebrek aan een grafisch ontwerper) af en toe een mooi gelay-out PDF’je met Pages om via de mail naar klanten etc te sturen. Dit gaat altijd prima.

Nu is het probleem echter dat mijn creaties gedrukt moeten gaan worden. Ik heb een A5 PDF gemaild, maar de drukker wil graag 3 mm afloop en snijtekens in het PDF bestand. Ook klaagt hij dat ik RGB-kleuren heb gebruikt.

Is er een manier om dit makkelijk op te lossen? Volgens de drukker moet ik dit met Indesign doen, maar dat heb ik helaas niet tot mijn beschikking. Wie kan mij uit de brand helpen?

Bijdrager
    stofmail

kijk hier een
    drukken

Bijdrager
    Little Idiot

… Andere drukker nemen.
    Als je geen beeld/kleur hebt die tot op de rand van de pagina loopt is die 3mm afloop geen must (dat kan je door slim opmaken ook vermijden). Als je in Pages wat maakt heb je nette A5 pagina’s, snijtekens zet er er dan zo omheen. RGB omzetten kan beter door de drukker gebeuren om geen verassingen te krijgen qua kleur. Een goede aardige drukker doet dit voor je.:innocent:

Bijdrager
    MouseMighty

En hoe gaat die aardige drukker de RGB converteren zonder kleurverlies? De klant (MekMarijn) heeft die ogen voor ogen tijdens ontwerp en als die dan buiten het CMYK gamut vallen gaat het er toch anders uitzien. De drukker vraagt dus juist om CMYK om teleurstelling en problemen te voorkomen. Heel simpel als je producten nu gedrukt moeten worden voor klanten dan heb je een bedrijf. Dan moet je dat bedrijfsmatig aanpakken en zelf gaan zitten klooien.

Kortom ga naar een echte DTP-er, dat kan ZZP’er zijn of een reclamebureau. Zij regelen dan voor jou dat het er gewoon goed en netjes uitziet. Die link die stofmail geeft is een aardig handvat maar rept bv niet over het gebruik van beelden die in PDF voor mail/web wel goed zijn maar waar in druk geen hol van overblijft! Schoenmaker blijf bij je leest, je zal niet de eerste zijn die verprutst drukwerk heeft alleen omdat men het wel zelf voor goedkoper kan.

Bijdrager
    KarelWillem

Ah joh, na drie keer een mislukt werkje gehad te hebben, komen ze vanzelf weer bij ‘ons’ uit.:wink:

Lid
    Pepperonie

@MouseMighty: Hear, hear!

Bovendien heb je een goede en een gekalibreerde monitor hebben al wil je dat je kleuren op je scherm ook daadwerkelijke overheen gaan komen met wat je drukt. Daarnaast blijft het er zelfs dan nog op een scherm anders uitzien, omdat er een bak licht achter zit.
    Een ervaren DTP-er, weet wel hoe het eruit zal gaan zien.

Dus geef de klus aan een DTP-er, je krijgt een veel mooier resultaat, scheelt een hoop gedoe, omdat het niet wilt lukken, en is ook nog eens goedkoper, omdat je geen dure monitor hoeft aan te schaffen en ook inDesign in de winkel op de plank kan laten staan en je niet alles 3 keer hoeft te bestellen, omdat het de eerste 2 keer verkeerd ging.

Bijdrager
    Little Idiot

@MouseMighty: Helemaal gelijk:razz:
    Iedereen denkt tegenwoordig te kunnen vormgeven/dtp-en/fotobewerken enzovoort. Zelf omzetten naar CMYK is nog erger dan het laten doen. Ik zie ook al jaren mensen die het liever zelf doen en dan bagger krijgen. Mogen ze lekker zelf weten. Helaas zijn te veel mensen tevreden met troep en willen ze niet betalen voor iets goeds. Ze geven liever 3x geld uit aan troep dan 1x aan iets goeds. En dan komen ze hopelijk bij een goede vormgever/Dtp-er. Maar ook daar zitten een hoop prutsers bij. Ja, ik spreek uit ervaring; 10 jaar aan de productiekant in grafische bedrijven gewerkt. Ik maak me er niet druk meer over, ze zoeken het maar fijn uit met hun hobbyprutswerk…

Bijdrager
    MekMarijn

Dank voor de link, daar kan ik wel mee vooruit.

Verder was het niet mijn bedoeling om een discussie te beginnen over wel of niet iets te laten maken door een goede DTP’er. Ik weet dat m’n knutselwerkjes niet professioneel zijn en het er een stuk mooier uit kan zien als ik het laat maken door een professional. Maar het komt eigenlijk nooit voor dat het gedrukt moet worden en vind het wel leuk om af en toe zelf wat te prutsen. Daarnaast is het alternatief dat m’n collega’s in Word gaan zitten klooien, dan ziet het er met Pages al snel beter uit. Het mag uiteraard geen cent kosten van m’n baas…:lol:

Bijdrager
    KarelWillem

Niet alles hoeft er geweldig uit te zien.

Soms is drukwerk ook maar een bij elkaar geraapt brokje informatie op papier, waarbij de doelgroep het verschil niet ziet tussen wc-papier of de bijbel.

Maar dat even als grapje…

Natuurlijk hoeft niet alles langs een professionele vormgever.

Al zou ik dat natuurlijk wel graag zo zien.:lol:

Bijdrager
    Little Idiot

Het mag uiteraard geen cent kosten van m’n baas…

Tja, je kan natuurlijk altijd slechte en lelijke reclame maken die niks kost, in plaats van goede die wel wat kost. Een dooddoener van een oud collega; “U moet niet kijken wat het u kost, maar wat het u oplevert!”
    Ik maak ook dingen voor klusbedrijven en kleine bedrijfjes, dat mag in aanvang ook “niks” kosten. Maar als je een slechte beunhaas uitstraling als huisstijl hebt en je probeert een “normaal” uurtarief te krijgen is dat toch lastiger dan met een goede, passende huisstijl. Lelijke dingen drukken is net zo duur als mooie dingen drukken…

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.