7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Djmichel

Aanleveren bij zender in MXF

Hey iedereen,

Normaal zouden wij bij het aanleveren van een commercial of clip de productie aanleveren op DigiBeta tape. Maar tegenwoordig wordt de optie aangeboden om het digitaal bij de zenders aan te leveren.

Dit is uiteraard fijner en makkelijker dan elke keer naar DigiBeta te schrijven en vervolgens met gierende banden naar Amsterdam te rijden.;) De digitale snelweg heeft geen files rond Utrecht.

Maar nu lopen we tegen het probleem aan. We werken met FCP en hebben al de export via XDCAM Transfer gemaakt en die exporteerde netjes naar ‘een’ MXF formaat. Maar je hebt totaal geen invloed op de export mogelijk heden. Ook moet je dan de audio optie op ‘dual mono’ zetten en dat lijkt me niet handig.

Het is voor MTV networks. Heeft iemand ervaring met het omzetten vanaf een mac met FCP naar een correct MXF bestand?

Alvast bedankt!

Groetjes
    Michel

Bijdrager

Zit zelf (ook) aan de bureaukant, zijn voldoende post-productie bedrijfjes die dit voor je kunnen omzetten. Heb de juiste specs gekregen?

MTV heeft zelf ook een creatieve unit, weet niet voor welke adverteerder dit is, maar als je even lief belt kunnen zij het wellicht voor je omzetten.

Bijdrager
    Tjerker

Vergeet niet dat je ook gecertificeerrd moet zijn / worden door de zender(‘s) om te mogen aanleveren.. Stuur ff een pb als je het wilt uitbesteden.

Bijdrager
    3rdeyeamsterdam

Hallo Michel,

ik kwam bij je post uit omdat ik voor een klant op zoek ben naar precies hetzelfde. Voor de PC wordt er veel gebruik gemaakt van Sony Vegas software. Zo maak ik zelf ook mijn uitzendfiles. Deze is helaas alleen niet beschikbaar voor de mac.

Voor FCP zijn er wel een paar plugins beschikbaar, o.a.van http://mxf4mac.com (Eur500) en https://www.servicesplus.sel.sony.com/sony-software-model-PDZKP1.aspx (Gratis)

Ik heb deze nog niet kunnen testen bij de zenders, maar beiden zien er goed uit. Als vakbrontosaurus begrijp ik je gefrons over het feit dat je zo weinig kunt instellen. Welkom in de nieuwe wereld zou ik zeggen! De specs voor de IMX norm liggen helemaal vast. Je kunt daarom ook niet zo heel erg veel instellen. Ik neem aan dat je over de pdf met specs beschikt. Zo niet, laat het me even weten. Sowieso is IMX 4 of 8 kanalen mono, waarvan in dit geval alleen ch.1 en 2 gebruikt worden voor L en R. (net als DigiBeta!)

Ik heb op een paar fora inmiddels het woord ‘certificeren’ gezien. Dit strookt niet met mijn eigen ervaring. Ik lever nu een jaar op deze manier aan, en het enige wat ik daarvoor heb gedaan is via de mail een ftp inlog voor de diverse zenders aangevraagd. Ik heb de indruk dat hierover ook niet moeilijk wordt gedaan. De STER was zelfs zo aardig een testfile voor mij te checken. Daarna ben ik gewoon gaan aanleveren aan de rest.

Het belangrijkste is dat je in staat bent om je geexporteerde MXF files goed te checken op video/audio levels voordat je ze upload naar de ftp van de zenders. Als je gewend bent Digi’s te leveren moet dat gesneden koek zijn. Zodra je de juiste preset settings hebt is het maken van de files zelf natuurlijk kinderlijk eenvoudig. Mocht je zelf nog een alternatieve plugin tegenkomen, laat het even weten. Succes!

Bijdrager
    1234

hier neem je contact op. Ze sturen je dan gewoon een PDF met de aanlevereisen.

http://www.mtvnetworks.nl/index.php?list/311_Aanleveren_muziekvideos

Bijdrager
    Tjerker

Bij de STER noemen ze zo’n geslaagde test ook wel certificeren. Het gaat erom dat je even met ze test of je de files juist levert. Mijn ervaring met xdcam transfer is niet zo best; die zit te laag in zijn bitrate en werd bij een steekproef afgekeurd.

Bijdrager
    3rdeyeamsterdam

@Tjerker. Dank voor je reactie. Wat was het probleem met xdcam transfer – Is 30Mb/sec niet altijd 30Mb/sec? Welke software of FCP plugin zou je aanraden voor de mac? Hoor graag je ervaringen!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.