6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Thomas Blomme

Aankoopadvies macbook

Momenteel werk ik op een iMac uit 2012, 16GB RAM geheugen, processor: 2,7 GHz Inter Core i5, videokaart: NVIDIA GeForce GT 640M 512 MB. Ik ben echter van plan om een macbook te kopen en mijn iMac te verkopen, zonder dat ik wil inboeten aan kwaliteit.

Ik werk vooral met de gewone programma’s: word-excel-powerpoint-surfen-agenda-mail-… liefst allemaal door elkaar. Daarnaast maak ik ook soms brochures in InDesign, bewerk ik af en toe foto’s in Photoshop en teken ik wat in Illustrator. Heel zelden bewerk ik filmpjes in Première. Oja: mijn 32 000 foto’s staan allemaal in de icloud en bekijk ik af en toe via de app op mijn iMac.

Een aantal zaken staan al vast voor mij: zo zou ik gaan voor 13″: schermgrootte is voor mij niet zo belangrijk (ondanks de grafische programma’s). SSD van 256GB. Maar over een aantal zaken twijfel ik: volstaat een 1,4‑GHz quad‑core Intel Core i5-processor met Turbo Boost tot 3,9 GHz? Volstaat 8GB RAM geheugen? Ik weet dat i7, 2,4GHz of 16GB RAM beter is, maar ik zou het ook graag wat betaalbaar houden…

Alvast bedankt voor jullie mening!

• Dit onderwerp is gewijzigd 6 dagen, 18 uren geleden door Thomas Blomme.
    Bijdrager
    Shmoo

Niet aan beginnen. Een iMac inleveren voor een MacBook is kwaliteit en gebruikersgemak verliezen. Het is ook onmogelijk om dagelijks op een 13 inch scherm te werken. Je hebt minimaal een externe monitor nodig bij een 13 inch scherm.

Nog los van het feit dat je gewoon minimaal twee jaar kwaliteit inlevert omdat in die laptop een accu zit en in een iMac niet. Laptops zijn voor onderweg. Als je niet onderweg of op locatie moet werken –> iMac of Mac mini.

Bijdrager
    Thomas Blomme

Het gaat hem vooral over plaatsgebrek. Met een macbook kan ik aan de eettafel zitten om te werken. iMac staat nu op een klein bureautje en dit is wat onhandig. iMac op de eettafel zetten is niet mogelijk door het aansluiten van elektriciteit.

Maar als ik moet inleveren op snelheid dan heb ik het er inderdaad niet voor over. (13 inch stoort me niet, had vroeger een MBP 13″ en was daar best tevreden van, idem voor de batterij).

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    Thomas Blomme

<p class=”cite”>TheBigZ op 29 november 2019 om 18:56</p>
    Heb je ook de MacBook Air bekeken? (circa €1399)

https://tweakers.net/pricewatch/1422952/apple-macbook-air-2019-13-komma-3-inch-i5-1-komma-6ghz-256gb-(qwerty)-(spacegrijs)/specificaties/

Jup, maar zal die snel genoeg werken voor Illustrator, Photoshop en InDesign?

Bijdrager
    TheBigZ

Even snel als een (recente) iMac met dedicated graphics gaat het niet worden, tenminste, als je puur en alleen afgaat op benchmarks.

“snel genoeg” kun alleen jijzelf bepalen.

De programma’s die jij noemt zitten het overgrote deel van de tijd op user input te wachten. Wat belangrijk is, is voldoende geheugen en een snelle SSD.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.