8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    TheBT

Aankoopadvies MacBook Pro ipv iMac 27"

Ik werk nu al geruime tijd op een iMac 27″ maar ga binnenkort voor een half jaar naar het buitenland.
    De iMac kan ik helaas niet mee vervoeren wegens te groot:sad:

Ik ben dus van plan om een MacBook Pro te kopen, maar nu mijn twijfel welk model.
    Minstens een 15″ ofwel de 17″. Indien de 15″ zou ik zeker opteren voor het high res scherm.
    Is die antiglare een aanrader om bij te nemen?
    Is de 17″ niet wat té groot? Ga die nu niet dagelijks meenemen, maar is wel handig moest die eens mee kunnen genomen worden.
    Kwa HD ruimte zou ik eigenlijk wel minstens 500GB en liever 1TB hebben vermits ik nu reeds 600GB aan bestanden heb staan op mijn iMac. Kan ik zelf makkelijk een 1TB HD installeren?
    De snelheid van de mac maakt me niet zoveel uit, allen zijn zeker snel genoeg voor mijn werk (webdesign en programmatie).
    Thanks…
    p.s. ga mijn iMac scherm wel missen vrees ik…

Bijdrager
    spelbook

Ik zou persoonlijk voor de 17″ gaan, maar ja, da’s persoonlijk;-)

Bijdrager
    iDaan

17″ is wel een aanrader vooral aangezien je gewend bent aan een groter scherm (het is geen 27″ maar toch). Ben alleen wel bang dat er nog geen 1 TB schijven zijn die in de Macbook Pro passen, voor zover ik weet.

Bijdrager
    Soulshaker

Er zijn 2,5″ schijven van 1TB , maar ze zijn te dik , ze passen dus niet
    Van zover ik weet is 750GB het max wat in de Macbook Pro past

Bijdrager
    Ikreisrond

15 inch of 17 inch zou ik laten afhangen welke je verwacht in het gebruik het meeste plezier aan te beleven. Van A naar B vervoeren van een laptop lukt altijd wel. Daarom is het een draagbare computer…:wink:

Om 1TB aan HDD-ruimte (ik neem aan dat je Hard Disk Drive bedoelde, en geen High Definition?) te verkrijgen, kun je de optische drive vervangen voor een Optibay of Newmodeus, en daarin een 2e HDD plaatsen.
    Dan heb je 2x500GB. En heb je nog de keuze om ze los te gebruiken, of in striped Raid. Een DVD of CD kun je dan niet meer direct gebruiken, dus dan moet dat allemaal via het netwerk of FireWire/USB.

Houdt er rekening mee dat hoe voller de HDD-ruimte is, hoe trager de computer wordt. Dat heeft te maken met een binnenring en een buitenring van de HDD.

Als geld geen rol speelt, kun je omwille van snelheidsbehoud kiezen voor 1 of 2, al dan niet grotere, SSD’s (solid state drives). Kies die dan wel in een snelle versie, waarbij de OWC-modellen een ingebouwde functie hebben die zorgt dat het ontbreken van TRIM-ondersteuning in OS X de SSD minder laat vertragen in de loop der tijd.

Bijdrager
    Yost

Ik weet niet helemaal wat het resolutieverschil is tussen een 27″ iMac en een 17″ MacBook Pro. Maar in ieder geval is op de laatste alles kleiner. Want je pixels staan dichter op elkaar op een fysiek kleiner scherm.

Als de schermresolutie het “breekpunt” is, zou ik voor de 17″ MBP gaan. Maar je moet dan wel op zoek naar een speciale tas/rugzak. Want ondanks dat de 17″ heel plat is, vind ik ‘m wel de omvang van een vliegdekmoederschip hebben. Eerder sjouwbaar dan draagbaar, wat mij betreft.

Ik zou persoonlijk voor de 15″ met high res en anti glare scherm gaan. 15″ is lekker draagbaar, en met het high res scherm heb je toch nog redelijk wat pixels. Ook hier geldt weer dat alles wel klein op je scherm staat, omdat de pixels dan dichter op elkaar staan. Ik zou persoonlijk altijd voor anti glare gaan, maar aangezien je een 27″ iMac hebt, kun je zelf bepalen of je veel last hebt van de spiegelingen in je scherm. Met anti glare ben je gewoon minder afhankelijk van de plek waar je je MBP neerzet en hoe je scherm staat (aan de andere kant, met een notebook is dat nu weer eenvoudig te veranderen, mocht het nodig zijn).

Qua harde schijven zou je nog kunnen kijken naar een losse firewire drive. Die zijn makkelijk in 1 TB te krijgen. Je moet dan wel een extra ding meeslepen en iedere keer 2 kabels extra aansluiten (1 kabel als het je lukt om een 1 TB drive te vinden die alleen stroom via USB nodig heeft).

Overigens, dit “briljante” advies wordt je gegeven door iemand met een mid-2009 13″ MacBook Pro. Dus grote schermen staan niet heel erg hoog op mijn lijstje. Al weet ik zeker dat ik de 15″ high res + anti glare had gekocht als ik een half jaar had gewacht. Die was gewoon niet leverbaar toen ik een nieuwe nodig had (snif). En een standaard 15″ scherm vond ik de meerprijs niet waard, t.o.v. een 13″.

Bijdrager
    dries77

Verblijf je op 1 plaats?

Waarom zou je dan geen 13″ kopen. (Goedkoop en mobiel) Daarnaast koop je dan voor een paar honderd Euro een mooi extern scherm? Kan je voor je vertrek vast wel weer verkopen of fedexxen? Is niet heel duur.

Gewoon een andere gedachte.

Bijdrager
    TheBT

Dankje allemaal voor jullie reacties…

Ik denk dat ik me dan toch die 17″ ga kopen. Ik ga meestal op dezelfde plaats blijven met mijn mac, misschien hooguit is verplaatsen van tafel.
    De 17″ kost nu ook niet zo veel meer dan de 15″ met high res scherm.
    En dan heb ik toch het minste aanpassing van schermgrootte (nog steeds wel 1920×1200 t.o.v. 2560×1440)…
    Ik zal dan best ook de data die ik minder gebruik op een externe schijf plaatsen.
    Enige wat ik wel wat spijtig vind aan de 17″ is dat er geen SD slot ingebouwd is, ok heb dan wel die Express slot, maar ga ik denk ik nooit gebruiken…
    Ofwel toch het basismodel van de 15″ (is toch stuk goedkoper) en dan ter plaatse maar een goedkoop extern scherm kopen…
    Ik zal misschien maar is naar de winkel gaan en ze beiden in de hand houden:-)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.