30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)
  • Q:
    Bijdrager
    wouter512

aankoopadvies Mac Pro G5

Wij hebben hier onder nog een oude pc staan die dienst doet als internet PC, juist wat mails, internet en wat chatten meer wordt er niet op gedaan.
    De pc is nu echt wel volledig afgeschreven en dat is de reden dat ik overweeg om een Mac Pro G5 1,8Ghz te kopen.

Ik heb een aanbieding gekregen voor 250 euro , er is 4 gb ram en een nieuwe HDD in geplaatst.
    Mijn grote vraag is nu of het nog de moeite is om deze Mac aan te kopen ?

Er wordt zeker geen zware software op gedraaid, maar ik wil dat beetje software dat erop geinstalleerd moet worden wel noch kunnen draaien met ietsje comfort. Ik weet dat PPC niet meer ondersteunt wordt door de laatste nieuwe software en dat ik beperkt ben tot osX 10.5 maar dat lijkt mij geen probleem voor het gebruik waarvoor hij hier moet dienen.

Bijdrager
    G-Force

Zoek een Mac mini met een Intel processor.;)

Moderator
    unSOUND

Een Mac Pro G5 bestaat niet. Het is OF een Mac Pro, OF een PowerMac G5.

Het gaat dus om een 1,8 gHz PowerMac G5, en in dat geval vind ik 250 euro te veel voor wat je er voor krijgt. Dan kun je beter een 1,83 gHz Mac mini scoren, die zijn er vanaf 300 euro.

Bijdrager
    wouter512

Idd een PowerPc G5 maar de behuizing heeft veel weg van die van de Mac Pro

Wat lijkt u een aanvaardbare prijs voor deze PowerPc G5 met toetsenbord en muis ?

Moderator
    unSOUND

Aangezien de PowerMac G5 er eerder was, heeft de Mac Pro dus veel weg van de PowerMac G5, niet andersom. :crazy:

Maar even weer serieus: Ik denk eerder aan 150 euro. En dan nog zou ik de voorkeur geven aan een Mac mini op dit moment, zowel qua geluidsproductie, als qua stroomverbruik, als qua prestaties en software.

Bijdrager
    Haike

Als je een indruk wilt van de prijzen voor een 2e hands G5 kun je hier even kijken. Klik links op “desktop” en dan op “G5” en je krijgt alle machine’s te zien die er te koop worden aangeboden

Bijdrager
    stel maar

Kijk eens bij tweedehandsmac.be of leapp.nl daar hebben ze ook powermac G5’s. wel iets minder ram maar wel met een paar maanden garantie.

Ik ben eigenlijk zelf ook een beetje aan het kijken naar een powermac G5. Gewoon omdat ik het een vette machine vind. Ik wil eigenlijk minimaal dual 2.0Ghz, om hem bruikbaar te houden. Maar wat zijn nou punten waar je op moet letten.
    – controleren of die werkt, zeker via marktplaats.
    – maximale ram, omdat de 2 Ghz er is met 8Gb ram, maar ook met 4Gb ram
    – …
    En is een dual core meer de moeite waard dan dual processor?

Bijdrager
    zenclimber

Met een oude G5 kun je leuke dingen doen… server van maken, etc etc… maar ik raad af om hem voor internet te gebruiken. De laatste versie van flash werkt niet meer op PPC, en dan kun je veel sites niet goed bezoeken.

Ik sluit me aan bij het advies om een oude intel mac mini te kopen!

Bijdrager
    Haike

Bij leapp doen ze niet moeilijk maar ze maken niet waar wat ze op de site zetten, namelijk dat elke machine open gaat, schoon gemaakt wordt, en nagekeken is. Vriend van me kocht 1.5 week geleden een 2ehands macbook, de lader die erbij zat deed het niet, en de accu hield het 45min vol. Weliswaar kreeg hij zonder moeite meteen een heel andere machine, maar daar was ook iets mee, moest hij nog een keer terug.

Bijdrager
    G-Force

Een mini met een Core 2 Duo processor is veel geschikter voor internetzaken, Flash inderdaad (YouTube etc.) presteert zeer slecht op PowerPC processoren. Of dit nu door Adobe of door Apple komt doet er in dit geval even niet toe, feit is dat Flash op PowerPC niet meer wordt ondersteund dus je zal altijd met die slechte prestaties blijven zitten.

Een Core 2 Duo mini is inmiddels ook behoorlijk verouderd, maar zal met genoeg RAM geheugen Snow Leopard of Lion prima draaien. Die mini’s zijn volgens mij niet veel duurder dan een beetje fatsoenlijke G5. Let op dat je dan niet met een Mac mini G4 komt te zitten.

http://link.marktplaats.nl/530446316

Bijdrager
    computer space

Koop een raspberry-Pi voor 25$ met Ubuntu linux er op. Internetten en chatten…..

Bijdrager
    Haike
    G-Force op 13 februari 2012

(YouTube etc.) presteert zeer slecht op PowerPC processoren.

Hum…tot een paar maandjes terug werkte ik nog met mijn PPC G4 onder 10.5 en ik had nou niet de indruk dat ik op youtube dingen niet kon zien…

Moderator
    unSOUND

Hangt er ook van af welke G5, welke versie van Flash ( oudere versies lopen beter ) en wat voor filmjes…

Bijdrager
    wouter512

Het is een single G5 maar ik heb gelezen dat er nog een 2 de G5 CPU bij kan. klopt dit ?

Moderator
    unSOUND

Nee, niet zomaar. Sowieso moet het een processor van exact hetzelfde type zijn, en je hebt sopeciale software nodig om hem vervolgens te kalibreren… software die niet te krijgen is als consument.

Kortom: ik zou er niet aan beginnen.

Bijdrager
    iHam

Ik neem aan dat je net als je vorige computer er een hele tijd mee wil doen. Dan is het het beste om een computer te nemen die op de toekomst gericht is. Zoals een Mac mini (zoals al aanbevolen wordt), maar dan de nieuwste versie. Dan loop je niet meteen 6-7 jaar achter op technologie gebied.

Moderator
    unSOUND

Als het puur voor internetten, mailen en chatten is, kan een “oudere” machine nog prima mee. Maar ik zou wel kijken voor minimaal een Core 2 Duo. Dus de 1,83 of 2,0 GHz versie zou al een optie zijn. Dan kun je sowieso nog tot aan Lion mee, en loop je feitelijk nog niks achter.

Bijdrager
    G-Force
    Haike op 13 februari 2012
    G-Force op 13 februari 2012

(YouTube etc.) presteert zeer slecht op PowerPC processoren.

Hum…tot een paar maandjes terug werkte ik nog met mijn PPC G4 onder 10.5 en ik had nou niet de indruk dat ik op youtube dingen niet kon zien…
    Mijn ervaring is compleet tegenovergesteld, en dat was een 1,33 GHz G4. YouTube op 240p was prima, maar op 360p was het NET te doen, maar dan kon je ook niks anders meer tegelijk doen. In mijn ogen niet geschikt voor dagelijks gebruik. 480p was een drama, niet te doen.

Dit was hetzelfde onder Tiger en Leopard, Flash 9 en 10. In een browser als Camino ging het wel iets beter, maar nog steeds zeer matig.

Een latere generatie G5 zal er denk ik niet extreem veel moeite mee hebben, maar ook van de G5 lees ik vrij regelmatig dat het niet optimaal is. Maar goed, daar heb ik geen ervaring mee dus dat weet ik niet 100% zeker.

Moderator
    unSOUND

Ligt er aan om wat voor filmpjes het gaat… Flash is ook puur een containerformaat waar H.263, H.264 of andere codering in kan zitten… En de ene codec is zwaarder dan de andere. Tegenwoordig is het bijna allemaal H.264, wat behoorlijk in het voordeel van de Intel processor is geschreven.

Bijdrager
    G-Force

Dat klopt, diezelfde 360p en 480p filmpjes gingen prima via MacTubes waar Flash er niet tussenkwam. De CPU kan die filmpjes wel aan.

Bijdrager
    wouter512

Zelfs geen flash zou geen probleem zijn voor mijn ouders, ze gebruiken echt basic internet, meer niet.
    Ik zou kiezen voor deze powermac omdat de mac mini’s al direct weer meer als 100 euro duirder zijn

Ik kwam onderstaande 2.0 GHZ Dual versie tegen.
    Ik zou zelfs overwegen om 24 maanden garantie te nemen full service. Komen ze hem ophalen, ook in belgie neem ik aan en brengen ze hem terug. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze vorm van garantie ?

standaard zit er 12 maanden garantie op, dan zijn de kosten voor verzending wel voor mij. Ik weet alleen niet of het te betrouwen is. Je kent degene niet waarvan je de mac koopt, voor hetzelfde heeft die bak 24/24 7/7 gedraaid in iemand zijn stoffige kelder en is het risico op hardwareproblemen weer zoveel groter.

Power Mac G5 DP 2.0GHZ

Moderator
    unSOUND

100 euro duurder is niet perse ook echt duurder. Hij zal veel eerder vervangen moeten worden voor een nieuwer model, en het stroomverbruik is ook een veelvoud van de Mac mini. ( 400 watt tegenover 50 watt ) Goedkoop is duurkoop, om maar even een cliché te gebruiken.

Ook hebben de G5’s veel meer de neiging om kapot te gaan dan de mini’s, de mini’s hebben een zo goed als perfecte staat van dienst, terwijl de G5’s momenteel bijna met bosjes uitvallen…

Bijdrager
    wouter512

Misschien dan toch uitkijken naar een mac mini, Ik ga de 2dehands sites eens in de gaten houden

Bijdrager
    wouter512

Een mac mini G4 was ook niets meer dan neem ik aan ?

Bijdrager
    wouter512

Vanaf nu ben ik dus officieel opzoek naar en Mac Mini C2D , iedereen die nog iets in de aanbieding heeft regio Limburg mag het mij altijd laten weten.

Moderator
    unSOUND
    wouter512 op 13 februari 2012

Een mac mini G4 was ook niets meer dan neem ik aan ?

Nee, een G4 is dan helemaal geen optie.

Bijdrager
    wouter512

Ik heb deze versie gevonden: http://reviews.cnet.com/desktops/apple-mac-mini-2/4507-3118_7-32564376.html?tag=mncol;subnav

kan hem krijgen voor 300 euro, is dit een goede optie voor het gebruik waarvoor hij hier moet dienen ?
    Hoe is de performance met Lion ?

alvast allemaal fel bedankt voor het advies

Bijdrager
    stel maar

Het is de mac mini uit 2007, het top model.
    De grafische kaart is niet top, dus weet niet of lion daar lekker op draait wegens de “eyecandy” maar andere kunnen dit beter vertellen, ik heb geen intel mac mini.
    Snow leopard draait er denk wel goed op. zeker voor huis, tuin en keuken gebruik.
    Werkgeheugen uitbreiden is op ten duur wel aan te raden.

Bijdrager
    SunKeeper

Verder dan 3 GB kom je dan officieel echter niet, volgens Apple zou er maar 2GB in kunnen.

Dan kom je toch wel in de problemen met Lion, want dat heeft minimaal 4GB nodig om echt ‘soepel’ te draaien. Qua processor en overige zaken is het niet zo’n probleem, al lopen videoprestaties ook niet over met maar 64MB.

Dan heb je een generatie nieuwer nodig, de Mid 2009. Die heb ik hier zelf staan, en als je niet teveel heftige dingen tegelijk wilt doen draait Lion prima. 4GB RAM, ook de 2,0 GHz Core 2 Duo, 256MB VRAM, en dat scheelt toch een hap met het 2007 model.

Bijdrager
    Marioscube

De mac mini Core 2 Duo werkt prima met Snow Leopard (Lion nog niet geinstalleerd).

Er kan maximaal 4GB aan geheugen in, echter vanwege een beperking in de chipset is er maar maximaal 3 GB beschikbaar. 2x 2Gb zou echter wel sneller zijn dan 1x 2GB + 1x 1Gb (dual channel?). De mac mini wordt er in ieder geval een stuk sneller door.

Ook een snelle (en grotere) HD (of goedkope SSD) helpt de snelheid enorm. De maximale doorvoersnelheid van de SATA poort is 1.5 Gigabit. Een snelle SSD haalt dus nooit de maximale snelheid.

Een prijs van € 300 voor en kale/originele mac mini vind ik wat aan de hoge kant.
    Een 2011 i5 mac mini was bij de Mediamark (“ex BTW”) enige weken geleden € 500 (moet dan nog wel even voor ca € 50 aan 8Gb geheugen in). Deze mac mini is onvergelijkbaar veel sneller!!!

Maar voor de juiste prijs is het een leuke instapmachine.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.