12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    LeonDemeijer

Aankoopadvies gevraagd: i5 vs i7

Hi all,

momenteel werk ik op een MacBook Pro (Retina, 15-inch, Mid 2014) met de volgende specs:
    Processor: 2,2 GHz Intel Core i7
    Memory: 16 GB 1600 MHz DDR3
    Graphics: Intel Iris Pro 1536 MB

Gezien het feit dat de MacBook administratief afgeschreven is en ik (wegens veel werken op een extern scherm) een maatje kleiner wil gaan aanschaffen, ben ik mij aan het oriënteren op een nieuwe MacBook Pro 13″.

Zaken die ik doe op de MacBook Pro: Design (PS, Illustrator, Indesign, Sketch en XD), Foto-editing met Lightroom en video-editting (niet mn core-business, maar soms wel wat opdrachten in).

Ik heb momenteel dus een 2.2Ghz i7 processor met 16GB RAM. Is het aan te raden om ook op de volgende MacBook te kiezen voor een i7 of zou de huidige generatie i5 2,3‑GHz quad‑core icm 16GB RAM al een verbetering zijn t.o.v. de verouderde i7 processor die ik momenteel heb? Met andere woorden: Is het de extra 360 euro écht waard voor wat ik er mee doe?

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen.

Bijdrager
    Buzz

Ik denk dat beide keuzes 13″ MBP qua CPU en graphics performance niet zo heel veel meer bieden dan de 15″ die je nu hebt. Van een 2014 15″ naar een 2018 13″ model overstappen zou ik alleen om andere redenen doen, bijv. als je kleiner, dunner, touch bar/id of thunderbolt 3, etc. echt belangrijk vindt, of als je 15″ echt versleten raakt. Als het je om meer performance te doen is dan zijn de 2 extra cores in de recentste modellen naar mijn mening de enige echt grote stap vooruit, maar dat is geen voordeel als je van 15″ naar 13″ gaat, want dan blijf je op 4 cores. Ook een discrete GPU zou een stap vooruit in performance voor je kunnen zijn, maar die zit ook alleen in de 15″, en is erg prijzig.

Overweging i5 of i7 is veel over te vinden op Internet. Conclusie: het is het extra geld niet waard, behalve voor degenen die zelf wel weten dat het het voor hen wel waar is. Als je de videobewerking maar af en toe doet, en het dan niet erg vindt om een paar minuten langer te wachten op het exporteren, dan is de i5 denk ik prima.

Anoniem

De 13” i5 is iets sneller dan je huidige i7, maar niet veel. Ook de nieuwe i7 is maar mager sneller. Al heb je dan wel het voordeel van multithreading. Dat heeft i5 dan weer niet. Kijk ook zelf hier eens:

https://everymac.com/mac-benchmarks/mac-notebook-benchmarks-intel.html

Bijdrager
    LeonDemeijer

<p class=”cite”>Buzz op 29 januari 2019 om 12:49</p>
    Ik denk dat beide keuzes 13″ MBP qua CPU en graphics performance niet zo heel veel meer bieden dan de 15″ die je nu hebt. Van een 2014 15″ naar een 2018 13″ model overstappen zou ik alleen om andere redenen doen, bijv. als je kleiner, dunner, touch bar/id of thunderbolt 3, etc. echt belangrijk vindt, of als je 15″ echt versleten raakt. Als het je om meer performance te doen is dan zijn de 2 extra cores in de recentste modellen naar mijn mening de enige echt grote stap vooruit, maar dat is geen voordeel als je van 15″ naar 13″ gaat, want dan blijf je op 4 cores. Ook een discrete GPU zou een stap vooruit in performance voor je kunnen zijn, maar die zit ook alleen in de 15″, en is erg prijzig.

Overweging i5 of i7 is veel over te vinden op Internet. Conclusie: het is het extra geld niet waard, behalve voor degenen die zelf wel weten dat het het voor hen wel waar is. Als je de videobewerking maar af en toe doet, en het dan niet erg vindt om een paar minuten langer te wachten op het exporteren, dan is de i5 denk ik prima.

Thanks voor je reactie. Erg duidelijk en een helder verhaal. Gewicht/formaat is voor mij wel echt een dingetje. Ik ga (als alles goed is) in 2020 voor zo’n 8 maanden reizen, waarbij ik mijn MacBook meeneem. Ik ben vorig jaar 30 dagen in Vietnam geweest en de MacBook, i.c.m. camera-items, was meer een last qua gewicht. Vandaar dus de beoogde keuze voor een 13″.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dit zijn de Geekbench v4 scores bij gebruik van alle 4 de cores:

Je huidige Macbook Pro: 12740

De huidige 2,3 GHz quad core i5 (13″): 16435

De huidige 2,7 GHz quad core i7: 17519

Je gaat er (uiteraard) hoe dan ook op vooruit (in Geekbench uitgedrukt een factor 1,29. Het extraatje dat je krijgt met een i7 brengt deze factor op 1,38 een marginaal verschil dus). Het prijskaartje voor een i7 is dus wel wat veel gezien de kleine winst. (Dit komt omdat Apple vaste meerprijzen hanteert die eigenlijk niets te maken hebben met het verschil in prestatie)

De huidige i5 heeft trouwens net als de i7 hyper-threading (4 fysieke en vier virtuele cores) vandaar het marginale verschil

Bijdrager
    Brombeer

Heb je al mbv  het hulpprogramma Activiteitenweergave een tijdje gemonitord hoeveel rekenkracht je van je huidige machine nou ècht gebruikt?

Moderator
    Night

Ik zou lekker even wachten tot de nieuwe generatie 10 nm Intel Chips uitkomen. Dan heb je dubbele winst: zowel qua batterijgebruik als qua snelheid.

Bijdrager
    TheBigZ

Night op 29 januari 2019 om 16:39

Ik zou lekker even wachten tot de nieuwe generatie 10 nm Intel Chips uitkomen.

Wel heul veul geduld hebben dan; dat zou zo maar eens nog een jaar kunnen duren.:-)

Bijdrager
    TheBigZ

LeonDemeijer op 29 januari 2019 om 12:37
    Is het aan te raden om ook op de volgende MacBook te kiezen voor een i7 of zou de huidige generatie i5 2,3‑GHz quad‑core icm 16GB RAM al een verbetering zijn t.o.v. de verouderde i7 processor die ik momenteel heb? Met andere woorden: Is het de extra 360 euro écht waard voor wat ik er mee doe?

Ik zou de Core i5 nemen. Mocht je echt niet weten wat je met die €360 moet doen, dan zou ik die in een grotere SSD investeren.

https://ark.intel.com/compare/137979,135935,83505

Bijdrager
    /dev/enschede

<p class=”cite”>TheBigZ op 29 januari 2019 om 18:21</p>

Night op 29 januari 2019 om 16:39

Ik zou lekker even wachten tot de nieuwe generatie 10 nm Intel Chips uitkomen.

Wel heul veul geduld hebben dan; dat zou zo maar eens nog een jaar kunnen duren.:-)

Jep, en over een jaar is er wel een volgend iets om op te wachten. Als je nu een machine nodig hebt moet je het ook maar gewoon doen.

Moderator
    Night

Dat is het nu net… Zover ik kan nagaan is er geen enkele reden voor TS om NU te upgraden. Er is niets dat veel beter is en de huidige machine werkt perfect. Dan kan je toch beter wachten op iets dat daadwerkelijk een verbetering is?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Citaat van de TS:

Gewicht/formaat is voor mij wel echt een dingetje. Ik ga (als alles goed is) in 2020 voor zo’n 8 maanden reizen, waarbij ik mijn MacBook meeneem. Ik ben vorig jaar 30 dagen in Vietnam geweest en de MacBook, i.c.m. camera-items, was meer een last qua gewicht. Vandaar dus de beoogde keuze voor een 13″

Het gaat kennelijk dus niet zo zeer om een betere, maar om een lichtere. En die heeft hij kennelijk over een jaar nodig. Zijn we een jaar verder, dan heb je misschien iets beters maar dat is dus niet het belangrijkste zo te zien. Dus de vraag of het een i5 of i7 moet zijn komt op de tweede plaats.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.