16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    darkdopke

aankoopadvies gevraagd

Hoi allemaal,

Ik heb nu een 11 inch macbook air van 2015 die nodig aan vervanging toe is. Ik ben natuurlijk op de hoogte van de nieuwe 13 inch air, maar twijfel aan de kracht van de processor.

Ben de nieuwe air gaan vergelijken met de 2017 macbook pro 13 inch zonder touchbar. Deze is nu te koop voor ongeveer dezelfde prijs.

Ik twijfel nu welke de goede keuze is. Waar ik mij het meest zorgen over maak is het bekende probleem met het 2e generatie butterfly toetsenbord. de pro uit 2017 heeft dit toetsenbord, terwijl de nieuwe air een versie 3 heeft. zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Ik wil het volgende gaan doen met de nieuwe mac:

– 1080 p video edit

– internet/mail/pages

– beheer foto’s

– lichte games zoals world of warcraft

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groet Robin

Bijdrager
    koen

Ik heb nu een 11 inch macbook air van 2015 die nodig aan vervanging toe is

Wat is er mis mee, als ik vragen mag?

Bijdrager
    darkdopke

Batterij begint zwak te worden. Voor foto/video editing is het scherm echt belabberd. En merk steeds meer dat ik 11 inch te klein vind.

Bijdrager
    Shmoo

Ik heb een 2017 Pro instap en heb geen last van het toetsenbord, anders dan het probleem dat ik niet kan wennen aan de pijltjes omhoog/omlaag toetsen.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Ik vind die  nieuwe air veel te duur voor wat je krijgt. De MBP 13 inch lijkt me, voor iets meer geld, een betere deal. Toetsenbord is misschien iets minder inderdaad maar hij is sneller en heeft een beter scherm.

Bijdrager
    Shmoo

Plus:

• Betere adapter (sneller laden)
    • Betere speakers (echt goed geluid)
    • Shmoo heeft ook zo’n ding! (dus)

Bijdrager
    N3RD

Ik vind de prijsstelling tov de Pro ook een beetje vreemd moet ik zeggen, of ze hadden 13” Pro uit de markt moeten halen.
    Dan betaal je je prijs óf voor mobiel en handzaam óf voor prestaties en functionaliteit. Voor allebei kan een ieder een bedrag voor over hebben.

Ik overweeg ook steeds meer tot aanschaf van de Pro.

Bijdrager
    Shmoo

<p class=”cite”>N3RD op 22 november 2018 om 00:07</p>
    Ik vind de prijsstelling tov de Pro ook een beetje vreemd moet ik zeggen, of ze hadden 13” Pro uit de markt moeten halen.

Juist niet!

Wat ze meteen hadden moeten doen is de instap MacBook Pro (zonder Touch Bar) gewoon MacBook 13 inch noemen. Dat had voor die machine geen verschil gemaakt, of afbreuk gedaan aan de kwaliteit. Laten we eerlijk zijn, gevoelsmatig is dat ding meer een Air of MacBook dan een ‘Pro’ machine.

Dan had je nu gehad.

• MacBook Retina 12 inch
    • MacBook Retina 13 inch
    • MacBook Pro 13 inch met Touch Bar
    • MacBook Pro 15 inch met Touch Bar

En dan was het veel duidelijker geweest en dan had je helemaal geen Air meer hoeven uitbrengen want mensen met een 13 inch MacBook Air zouden dan veel eerder zijn overgestapt op een Retina MacBook 13 inch. Die stap is veel logischer dan een van een MacBook Air naar een MacBook Pro.

Bijdrager
    SvS

Die Air had gewoon €999 moeten kosten, net zoals de consumenten-laptops van Apple vroeger. (toen het nog resp. iBook / MacBook heette, met plastic case nog) Dan was het gemakkelijker te overwegen en voelt Pro meer als een echte Pro aan. Maw, ik ben het eens met anderen hierboven.

Bijdrager
    Jelliebellie

Omdat ik met hetzelfde dilemma zit, luister ik even mee en hoop ik ook op advies. Ook ik heb een macbook air 11 inch (early 2015, 8gb geheugen). Omdat ik waterschade heb gehad is hij in 2015 al total loss verklaard. Ondertussen loopt hij nog steeds, maar… met gebreken. Het scherm flikkert soms zacht, de shift toets werkt niet en heel soms valt hij ineens uit. Ik twijfel al tijden over een nieuwe voor deze het echt begeeft.

De keuze is nu tussen het 2017 model macbook pro of

het 2018 macbook pro model

beide vandaag nog in de aanbieding bij central point.

Ik doe geen zware bewerkingen, hoe wel ik zo af en toe foto- of videobewerking voor de fun doe. Wel vind ik het belangrijk dat hij lang mee gaat. Is het dan het extra geld van het 2018-model waard? En zal ik er dan nog extra geheugen in laten stoppen?

vraag 2:

Ik heb ook nog een macbook pro 13″ uit 2009 (2,53 Ghz intel core duo, 4 gb ddr3), waar de kinderen hun huiswerk op maken (traaaag). Is het mogelijk deze nog iets te versnellen: geheugen upgrade ofzo? Of heeft dat geen zin/kan dat niet.

Dank voor jullie expertise!

Geblokkeerd
    Anoniem

Tja, de twee zitten dicht tegen elkaar aan wat betreft features, dus de keuze gaat simpelweg ook niet makkelijk zijn. Of tenminste, je gaat het laten afhangen van kleinere dingen dan normaal. Zoals TouchID en T2 security chip, vind ik persoonlijk leuk. Zou best kunnen dat die Pro dat volgend jaar ook krijgt als hij een update krijgt (of misschien gaat hij wel uit het assortiment en kun je dan alleen voor een veel duurdere Touch Bar versie gaan, zou mij ook niet verbazen).

Voor een wat technischer oogpunt en zonder een te grote Apple-voorkeur kun je bij deze review van Tweakers terecht: https://tweakers.net/reviews/6691/apple-macbook-air-alle-reden-om-een-macbook-pro-te-kopen.html

Bijdrager
    Jelliebellie

AAh, ik was onduidelijk. Ik twijfel tussen een macbook pro uit 2017 of de touchbar versie uit 2018.

De air heb ik al laten liggen omdat die qua performance minder zou zou dan de 2017 macbook pro.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Ik heb ook nog een macbook pro 13″ uit 2009 (2,53 Ghz intel core duo, 4 gb ddr3), waar de kinderen hun huiswerk op maken (traaaag). Is het mogelijk deze nog iets te versnellen: geheugen upgrade ofzo? Of heeft dat geen zin/kan dat niet.

HDD vervangen door een SSD. Scheelt altijd, en voor minder dan 50 euro heb je een 250 GB SSD en een kabeltje om de data over te zetten.

Bijdrager
    Jelliebellie

<span style=”font-size: 14px;”>HDD vervangen door een SSD. Scheelt altijd, en voor minder dan 50 euro heb je een </span>250 GB SSD<span style=”font-size: 14px;”> en een kabeltje om de data over te zetten.</span> 

Dus door een snellere harde schijf gaat de performance van de macbook aanzienlijk verhogen: bijv starten van programma’s enzo? Er zit nu Fujitsu Mobile MHZ2250BH-G2 250 GB in, en de opslag heb ik niet nodig.

Bijdrager
    Jelliebellie

<p class=”cite”>Jelliebellie op 23 november 2018 om 09:42vraag 2:</p>

Dank voor jullie expertise!

Ik heb hiervoor even een nieuw topic aangemaakt. https://www.onemorething.nl/community/topic/performance-upgrade-macbook-pro-2009/

Graag nog advies over de aankoop van een nieuwe macbook pro!

Geblokkeerd
    Anoniem

<p class=”cite”>Jelliebellie op 23 november 2018 om 10:05</p>
    AAh, ik was onduidelijk. Ik twijfel tussen een macbook pro uit 2017 of de touchbar versie uit 2018.

De air heb ik al laten liggen omdat die qua performance minder zou zou dan de 2017 macbook pro.

Ja onduidelijk en bovendien dus in het verkeerde topic. De OP twijfelt wél tussen wat ik aangaf, dan wordt het erg onoverzichtelijk om jouw dilemma ertussen te zetten. Niet om flauw te doen, maar het is verwarrend zo.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.