30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 48)
  • Q:

Bijdrager
    McJohn

Aankoopadvies – DTP

Hallo,

De iMac welke ik op kantoor (drukkerij zeefdruk en digitale print) gebruik, dateert al van 2007. Het is een echt werkpaard geweest
    zonder noemenswaardige problemen. Het wordt echter tijd om te gaan vernieuwen en mijn baas heeft offerte opgevraagd.
    De keuzes vallen tussen een “Mac Pro” of een “iMac 27”.

Doch, zoals jullie wel weten is een Mac Pro toch een stuk duurder dan een iMac 27″ en
    daarom is er wat twijfel wat precies de goede keuze zou zijn. Er is namelijk een mogelijkheid
    (en dat wist ik niet) dat een Mac Pro meerdere gebruikers kan toelaten simultaan op het toestel te werken. Maw, dat
    er 2 mensen op hetzelfde moment werken via het toestel. Dit zou handig zijn mocht ik in de toekomst een collega bijkrijgen.

Het werk wat ik doe situeert zich hoofdzakelijk in Adobe Illustrator en Adobe Photoshop. Courante beelden
    welke ik verwerk/editeer in Photoshop hebben een afbeeldingsgrootte van 200×300 cm. Momenteel verwerk
    ik deze met 6 GB werkgeheugen aan boord en dat is anno 2016 echt wel krap geworden en leidt tot ergernis van mijnentwege. Als ik vergelijk dat mijn Mac Mini (QuadCore, Late 2012) thuis met 16 GB geheugen logischerwijze dergelijke beelden vrij vlotjes kan verwerken, dan is de noodzaak
    voor ondermeer voldoende RAM geheugen ongetwijfeld aanwezig.

Graag advies: wat is raadzaam: MacPro of iMac 27″ ?

Bedankt!

Moderator
    Poezenbeest

Voor het geld: de iMac 27′ en het geheugen helemaal volgooien tot de max. Doe zelf af en toe nog DTP en dat lukt prima op de 27′ uit 2013, dus op de nieuwere machines moet dat ook gaan lukken.

Mac Pro komt zonder beeldscherm en dat kost ook nogal wat, zeker als je er met twee man op wil werken. Dan zijn twee iMacs goedkoper en je kan er vrijwel hetzelfde mee. Waar je bij de iMac nog naar kan kijken, is een externe grafisch kaart voor de grote bestanden die je renderd.

Bijdrager
    SvS

Persoonlijk?
    Ik zou iMac 27″ kiezen. Idd wat Poezenbeest zegt. Ik vind de iMac’s laatste tien jaren enorm gegroeid tot een serieuze werkpaard voor het DTP/grafisch ontwerp werkzaamheden. Doet minder pijn in je portofeulle (wel SSD kiezen ipv HD) en als je later collega mocht bij krijgen, dan koop je toch gewoon een 2e iMac?

Bijdrager
    TheBigZ

Moderator
    Night

Ik doe ál mijn DTP werk zonder problemen met 8GB. Mocht je toch later besluiten dat je naar 16 of nog meer GB geheugen wil, zie je gelijk het voordeel van de 27″ iMac: Dit is het enige model waarin je dat zelf nog kan toevoegen (bij deMacPro natuurlijk ook, maar die is een stuk duurder). het voordeel is dat eigen geheugen aanschaffen en plaatsen een heel stuk voordeliger is dan wanneer je dat door Apple laat plaatsen.

En een FusionDrive of SSD en externe opslag voor bestanden is natuurlijk een must. Ik vind alleen de videokaart maar zeer matig die in de 5K iMac zit. Ik heb ook een 2K kaart in mijn 2012 iMac, maar daarvan is de resolutie dan ook een stuk lager!

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 4 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    computer space

Eizo heeft nu een mooie DTP monitor. Vierkant! Zelfde werkruimte als 2560×1440, alleen dan niet dat onhandige 16:9.
    Ik zou voor oude octacore MacPro gaan. Kun je tenminste bak HD’s in kwijt en is nig altijd sneller dan nieuwste iMac.

Bijdrager
    TheBigZ
    Night op 22 mei 2016

Ik vind alleen de videokaart maar zeer matig die in de 5K iMac zit.

Je kunt als meerwerk de M395X kiezen.

Moderator
    Night

Ah, die optie heb ik over het hoofd gezien de M395x met 4 GB intern geheugen is inderdaad een veel betere keuze gezien het aantal pixels dat aangestuurd moet worden, zéker in combinatie met OSX Metal :-)

Wel schandalig dat Apple voor een videokaart die er eigenlijk standaard al in had moeten zitten, een meerprijs van € 300,00 durft te vragen! Aan de andere kant: als ik zie wat ze voor een geheugenupgrade durven vragen zou mij dat eigenlijk niet mogen verbazen.

Bijdrager
    Buzz

De 27″ iMac met standaard videokaart en 8 GB RAM voldoet voor mij prima. Snelle CPU en veel opslag is voor mij veel belangrijker.

Die betere videokaart en extra geheugen helpt wel bij 3D rendering, maar volgens mij niet zoveel bij DTP.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 4 maanden geleden door  Buzz.

Bijdrager
    Shmoo

Alleen jammer dat developers niet graag hun apps willen bouwen voor al dat Metal gebeuren wat in theorie natuurlijk streek sexy is maar in de praktijk niet haalbaar als je met meer mensen rekening moet houden dan het groepje mensen met een 5K iMac met glimmende features.

Bij Affinity wilde ze het eerst ook inbouwen omdat hun apps enkel voor OS X gemaakt werden maar zodra je dit doet betekent dat wel dat je software niet meer kan draaien op een OS X versie lager dan El Capitan. Dus dan krijg je weer het hele verplichte upgrade gebeuren aan je broek.

Kortom ik zie Adobe dit nog niet zo snel ondersteunen.

Moderator
    Night

Adobe was juist één van de eersten die Metal omarmde in de nieuwste versie Illustrator:

Door gebruik te maken van Metal kan in Adobe Illustrator flink sneller gewerkt worden. Zoomen in complexe tekeningen gaat bijvoorbeeld vloeiend. In een aanstaande versie van Illustrator gaat Adobe een functie die Continuous Zoom heet introduceren. Deze draait volledig op Metal.

Speedboost: Adobe omarmt Metal op OS X

Je koopt een nieuwe iMac niet alleen voor nu, maar ook voor de toekomst. Het lijkt me dus wel zo slim om toekomstige technieken in overweging te nemen bij de keuze van je hardware. Nooit geschoten is altijd mis zeg ik dan maar.

Bijdrager
    McJohn

Bedankt voor de reacties! Hoe gaat dat eigenlijk dat 2 gebruikers simultaan met 1 Mac werken.
    Uiteraard kan je dit met accountbeheer, maar dan moet er altijd wel iemand uitloggen,… of hoe werkt dit?

Bijdrager
    Shmoo

Volgens mij is dat teruggedraaid.. Als je zoekt op Adobe + Metal OS X dan kom je een reactie tegen op hun eigen forum uit 2016 waar ze aangeven dat ze altijd opzoek zijn naar manieren voor betere performance in hun apps en dat ze Metal zeker zullen volgen maar je het niet in de volgende updates hoeft te verwachten.

Moderator
    Night

@shmoo:

Update: Adobe provided the following statement to MacRumors:
    Adobe is firmly committed to performance because it accelerates creativity – Adobe is also firmly committed to the Mac platform. We share as much as we can about the directions we’re exploring and will continue to try and set realistic expectations about when specific advancements will come to market. When we demonstrated what was possible with Apple’s Metal technology, we made a clear statement – which I repeat here: “Adobe is committed to bringing Metal to all of its Mac OS Creative Cloud applications, such as Illustrator and After Effects I showed you today, as well as Photoshop and Premiere Pro. We are very excited to see what Metal can do for our Creative Cloud users.”

Gehele artikel: http://www.macrumors.com/2015/10/05/adobe-backpedals-metal-after-effects

@mcjohn: Nee hoor, je hoeft niet uit te loggen. Gewoon rechts bovenin de menubalk je naam selecteren en je kan doorgaan waar je gebleven bent.

Bijdrager
    Martine

Hi,

Ik lees even mee omdat ik dit topic erg interessant vind gezien het aankoopdilemma waar ikzelf mee zit…..

Ik wil voor hobby DTP een 2ehands (gezien mijn budget van 800 euro) Imac aanschaffen. Maar is 8gb werkgeheugen genoeg om Adobe cc te draaien?
    Ik heb een Imac 21,5 inch late 2012 op het oog van 760 euro. I5, 8GB Ram, 1 TB HDD

Relevante software en hardware die ik gebruik
    Adobe CC (Photoshop.Indesign en Illustrator) Office pakket

Ik ben geen hardcore gebruiker, wil gewoon zo nu en dan kunnen ontwerpen in Illustrator, nieuwsbrief/brochure maken of een banner en foto’s bewerken.

Ik lees alleen tegenstrijdige verhalen of 8GB Ram genoeg is? Als ik deze Imac koop, wordt hij dan gelijk traag als ik de 3 Adobe programma’s ga gebruiken?

En ik weet van het bestaan vd de SSD, maar een tweedehands Imac met SSD wordt bijna niet aangeboden:-(

Ik hoor het graag en alvast bedankt!

Bijdrager
    KarelWillem

De hele suite binnen 8 GB is voor jouw gebruik geen enkel probleem.

Maar een SSD verandert bij deze pakketten wél de wereld. Veel meer dan extra geheugen.

Bijdrager
    TheBigZ
    Martine op 06 november 2016

Ik wil voor hobby DTP een 2ehands (gezien mijn budget van 800 euro) Imac aanschaffen.

En ik weet van het bestaan vd de SSD, maar een tweedehands Imac met SSD wordt bijna niet aangeboden.

Dat valt toch wel mee?

http://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/desktops-apple/m1097847054-koopje-imac-27-2-8ghz-quad-core-i7-8-gb-250gb-ssd-799.html

Bijdrager
    Martine

Hi, dankje! Ik dacht ook dat ik tzt dan evt. nog een SSD kan laten installeren in de iMac en extra RAM. Een soort meegroei curve;-) Maar ik zal al heel blij zijn als ik met 8GB nu even vooruit kan.

Dank voor de voorzet, maar 27 inch is te groot voor mijn huisje. En 2009 is al een oud model. Dan vind ik het een hoop geld ondanks de SSD……

Bijdrager
    Martine

Ik ga af op KarelWillem zijn advies , dan heb iig een Imac die niet zo heel oud is. Daarbij vind ik het heel moeilijk om via MP te kopen, want je weet nooit of de Mac echt oké is.

Dan toch liever starten met 3 jaar oude, 8 GB en geen SSD, die kan ik altijd nog in laten bouwen. Ik wilde alleen zeker weren dat 8gb ram nog werkbaar is met het Adobe CC pakket……..

Bijdrager
    Martine

Wel top dat je mee wilt denken TheBigZ:)

Bijdrager
    KarelWillem
    Martine op 06 november 2016

Ik ga af op KarelWillem zijn advies…

Dat zouden meer mensen moeten doen.
    :)

Grapje.

Bijdrager
    Shmoo

Twee dingen waar je rekening mee moet houden.

– 21″ iMac kan al een aantal jaar niet meer het RAM geheugen upgraden. Dus als je 8GB koopt blijft het ook altijd 8GB.
    – Als je een 21″ koopt van een paar jaar oud, kijk dan uit dat je niet het model koopt met de 1.4 of 1.6GHz proccesor. Deze staan niet voor niets te koop. #traag

Bijdrager
    KarelWillem

Een late 2012, zoals hier gemeld werd, heeft uiteraard geen 1.4 of 1.6 GHz processor.

Bijdrager
    Martine

Maar de late 2012 is door een expert toch open te maken en up te graden? Of geldt dat alleen voor een SSD? Ik dacht als hij open ligt kunnen ze er gelijk 8gb bijprikken.

Die ik op het oog heb, is refurbished, dit model http://www.everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i5-2.7-21-inch-aluminum-late-2012-specs.html

Mijn prio nu is om Adobe cc redelijk te kunnen draaien op een liefst zo jong mogelijke Imac. Ik vond dit model wel oké. Is 3 jaar oud. De upgrade kan ik altijd nog doen dan, toch?

Bijdrager
    Martine

Model is van 2012, maar de Imac is van eind 2013

Bijdrager
    Martine

Ik bedoel het is een late 2012 in gebruik genomen in 2013;-)

Bijdrager
    KarelWillem

SSDhttp://www.goo.gl/WYQOQv – :
    In de iMac 21.5″ Late 2012 t/m Late 2015 is het mogelijk om de harde schijf te vervangen voor een SSD. Voor het vervangen van de harde schijf zijn geen extra kabels enz. nodig.

Geheugen
    (info Apple):
    Memory is not removable by users on iMac (21.5-inch, Late 2012)

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    Shmoo

Mijn prio nu is om Adobe cc redelijk te kunnen draaien op een liefst zo jong mogelijke Imac. Ik vond dit model wel oké. Is 3 jaar oud. De upgrade kan ik altijd nog doen dan, toch?

Daarom gaf ik dat alleen maar aan. Als je straks naar de prijs en datum gaat kijken dan kom je dit tegen.
    http://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/desktops-apple/m1103435311-imac-21-5-inch-2014-zo-goed-als-nieuw.html

Heel erg aantrekkelijk 2014 – het flinter dunne model dus echt het laatste design maar een compleet Apple onwaardig product.

21″ iMac kunnen zelf het RAM verwisselen t/m het model Late 2011. Alles dat daarna komt van het 21″ model kan dit niet meer.

Aankoop datum is niet belangrijk omdat er toch geen garantie meer op zit alleen het type of model aanduiding zodat goed kunt opzoeken wat je er mee kunt doen.

Bijdrager
    Martine

Oh dat van die ram wist ik niet. Vreemd dat het wel aangegeven staat bij dit type.http://www.everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i5-2.7-21-inch-aluminum-late-2012-specs.html Bedoelen ze zeker mee dat je dat bij aankoop moet beslissen?

Maarja dan wordt mijn eindvraag, is dit model met 8gb ram met optioneel de SSD in de toekomst ipv de hdd, aan te raden. Of is 8 gb eigenlijk niet future proef. Is dat het belangrijkte of de ssd?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 48)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.