10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Daniël

Aankoopadvies: 2012 MacBook Pro Retina?

Goeiemiddag

Ik gebruik al m’n hele leven lang uitsluitend Apple-computers, en mijn laatste laptop (Late 2014, 13″ MBPr 2,6 GHz i5, 16GB ram) begint nu echt versleten te raken en kuren te krijgen. Meestal vervang ik ze ook na 4 jaar, want dan zijn ze echt doodop, dus het wordt tijd.
    Ik zou nu graag voor de eerste keer een 15″ halen, maar ik merk van anderen dat zelf de laatste met touchbar nog steeds toetsenbordproblemen hebben en ik vind ze zelf helemaal niet zo fijn. Maar het meest van al: ik ga er vanuit dat Apple niet zo lang meer op een hele nieuwe update zal wachten (model bestaat al 3,5 jaar ofzo).

Omdat ik dit design heel mooi vind, twijfel ik eraan om een tweedehands MacBook te kopen? Ik heb het nl. nog nooit gedaan. Dit voor ’n jaar of 2 tot er een nieuwe uitkomt (misschien met Face ID?)

TL;DR
    Ik zag een leuke voor €930 met 2 jaar garantie, 16 GB ram, een 2.6 GHz i7 (een quad-core, neem ik aan?) en een Nvidia 650m (vermoedelijk 1 GB). Het is wel een 2012, dus nog iets ouder dan de mijne.

Ik ken er niet zoveel van, en dacht dat alle 15 inch’s dus een dedicated grafische kaart hadden. Blijkt niet zo. Is deze dat dan wel met de Nvidia?
    Is het het waard om deze te kopen, denken jullie? Over het algemeen voor heel licht gebruik, maar heel af en toe maak ik wel projecten in FCPx (max 15 minuten, 1080p50fps) en mijn 13″ met geïntegreerde kaart doet dat goed genoeg. Ik dacht dat de AMD’s beter waren voor FCP?

Ik wil hem wel graag nog 2 jaar gebruiken en misschien in Bootcamp GTA4 kunnen laden? Dat kan nl. absoluut niet met de 13″.

Is dit mogelijk? Is het het nog waard? Ondanks dat ik van een Late 2014 naar een Mid 2012 ga, neem ik wel aan dat het een soort van upgrade is? Of ga ik bepaalde dingetjes missen?
    Ik gebruik sowieso wel ALTIJD Handoff, telefoneer met mijn Mac, gebruik Airdrop de hele tijd, …

Ik hoor het graag!!

Alvast enorm bedankt!

EDIT: sorry, mijn 13″ is een Mid 2014, geen Late. Mijn Macbook Pro dáárvoor was een Late 2011, vandaar de verwarring:p

EDIT2: ik merkte op dat er een relatief grote/diepe bluts in de linkerluidspreker zit. Een krasje of blutsje vind ik niet zo erg (komt er toch op), maar op die plek stoort het me wel.
    Na verderzoeken vond ik voor respectievelijk €1.100 en 1.250 een 2013 2.3 GHz en een 2014 2.2 GHz, dus ik gok beiden met een Nvidia-kaart (750M, 2 GB) en sowieso 16 GB ram, de 13 in iets meer gebruikte staat dan de 14. Maar technisch lijkt de 2013 dus net iets beter, want ik zie geen beperkingen in dingen dat de 2014 kan, dat de 2013 niet kan (bv. 4K schermen kan pas vanaf 2015).
    Is dat de prijs waard?

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

wat is er precies mis met je 2014?

“versleten”? kan haast niet. “kuren”??

Etrecheck al gedraaid? Wat komt daar uit als probleem?

Doe desnoods een complete clean Install?

Heb je wel genoeg SSD ruimte vrij?

een 2014 macbook Pro met 8Gb RAM en SSD zou nog 3-4 jaar prima moeten werken,

zelfs de batterij

Bijdrager
    TheBigZ

Ik ben ook benieuwd naar je EtreCheck overzicht. Misschien valt er nog de nodige meuk weg te knikkeren.

Wat betreft GTA4: Klik.

Bijdrager
    Daniël

@aartjan.nl/blog Ik kan je niet citeren, dus antwoord ik maar even zo.
    Mijn MacBook is versleten in die zin dat hij met mij meerdere keren de wereld rond is geweest, gevallen is, het scherm lichtvlekjes heeft (waarschijnlijk door het aluminium dat een paar keer geplooid is), zo nu en dan heel traag is, 4 van de 5 keer niet wil opladen (waarvan hij meestal wel stroom neemt, maar zegt dat hij niet laadt, enz…). Batterij gaat helemaal geen 4 jaar meer meegaan, want die houdt het nu bijna geen 3 uur op Word meer uit met alle andere apps dicht (en al zeker geen 2 uur als ik surf + schrijf in Word). Er staat ook al een jaar “Service Battery”, maar soms gaat het weg.

Met kuren bedoel ik dat hij soms niet klikt (op sommige dingen moet je dubbelklikken om 1 klik te registreren, maar dit is echt geen hardwareprobleem), soms wil hij mijn harde schijf niet zien, soms wordt hij wakker in het midden van de nacht (en begint bv. een YouTubefilmpje te spelen dat nog openstond), ookal hangt hij niet aan de lader en heel vaak klap ik hem open om dan op een zwart scherm te botsen met in verschillende talen dat mijn computer moest herstart worden ofzoiets…

Hij heeft gewoon zijn beste tijd gehad, en dat neem ik hem zeker niet kwalijk na al het gebruik! Daarvoor koop ik ook gewoon Apple. Ik klaag er niet over, ik vind dat hij het goed heeft gedaan en het waard is geweest.
    Daarnaast heb ik denk ik ook gewoon zin in een 15 inch. Zelf op Air-resolutie kom ik wat ruimte tekort, en hij voelt ook heel klein (tegenover de vorige Pro’s, denk ik).

Bijdrager
    Daniël

<p class=”cite”>aartjan.nl/blog op 31 januari 2019 om 17:29</p>
    wat is er precies mis met je 2014?

“versleten”? kan haast niet. “kuren”??

Etrecheck al gedraaid? Wat komt daar uit als probleem?

Doe desnoods een complete clean Install?

Heb je wel genoeg SSD ruimte vrij?

een 2014 macbook Pro met 8Gb RAM en SSD zou nog 3-4 jaar prima moeten werken,

zelfs de batterij

Nu lukt het wel, nja.

EDIT: was ook vergeten zeggen dat ik normaal tussen de 6 en 12 maand macOS eens opnieuw installeer, en telkens de noodzakelijke apps terugplaats. Het is nu wel al 9 maand geleden weer. Schijf is momenteel ook redelijk vol, maar elke week haal ik de grote bestanden er weer af en plaats ze op een andere harde schijf. Als je 10 GB weghaalt en eens herstart, heb je soms plots 15 GB vrij werkgeheugen terug.
    Maar na een dag of 3 (zelf als er nog voldoende schijfruimte is) beachballt hij weer veel of lopen sommige apps vast (vooral Safari, staat vaak “Force Quit” bij)

Heb EtreCheck dan gedownload, die zegt:

Major:
    – Battery failure Your battery should be serviced
    – Kernel <b>panics </b> Your system experienced multiple kernel panics in the past week
    – Low disk space Your machine is running low on hard drive space
    Minor:
    – Heavy RAM usage This machine is using a large amount of RAM
    – High battery cycle count Your battery may be losing capacity
    – Unsigned files There are unsigned files, but they appear to be legitimate.
    – 32-bit apps This machine has 32-bit apps that may have problems in the future
    – Limited drive access More information may be available with Full Drive Access

Bijdrager
    TheBigZ

Kun je het gehele EtreCheck overzicht plaatsen?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Voer ook eens een SMC reset uit. Dat kan o.a. problemen verhelpen m.b.t. opladen (en misschien enkele andere symptomen die je beschrijft). Maar in ieder geval zijn kernel panics slechte voorbodes. Die zijn vaak gerelateerd aan de hardware en dan met name RAM. Nu heb ik begrepen (volgens everymac.com) dat bij dit model het RAM er niet uitgehaald kan worden? Kan dit echter wel, maak het dan eens schoon. (Of de gehele Macbook als er veel stof in zit.)

Verder zie ik staan: heavy RAM usage. Wat draaide er dan op dat moment dat je niet genoeg hebt aan 16GB? Ik heb namelijk 16GB en gebruik programma’s zoals Photoshop, 3D rendering e.d. en bij mij is 16GB genoeg.

Bijdrager
    Daniël

<p class=”cite”>TheBigZ op 31 januari 2019 om 20:37</p>
    Kun je het gehele EtreCheck overzicht plaatsen?

Dat kan ik doen als ik terug thuis ben. Ik dacht dat het wel goed was zo, maar zal de app opnieuw downloaden.

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 31 januari 2019 om 21:08</p>
    Nu heb ik begrepen (volgens everymac.com) dat bij dit model het RAM er niet uitgehaald kan worden? Kan dit echter wel, maak het dan eens schoon. (Of de gehele Macbook als er veel stof in zit.)

Verder zie ik staan: heavy RAM usage. Wat draaide er dan op dat moment dat je niet genoeg hebt aan 16GB? Ik heb namelijk 16GB en gebruik programma’s zoals Photoshop, 3D rendering e.d. en bij mij is 16GB genoeg.

Ik ga er vanuit dat bij deze Mac de RAM is vastgelijmd, maar daar ben ik niet zeker van.

Er draaide:
    – Safari (het tabblad met dit topic, een tabblad met de downloadpagina van EtreCheck en een ander venster van Amazon)
    – Mail-app (geen vensters open)
    – Chrome (1 venster met 1 tabblad (krantenartikel))
    – Word (geen vensters open)
    – TextEdit (1 venster met een paar regeltjes tekst)
    – EtreCheck zelf
    Heb ik goed naar gekeken. Normaal staan PowerPoint, Excel, Skype, WhatsApp en iTunes ook altijd standaard open en dat ging altijd prima, maar zo af en toe krijgt hij ‘kuren’ en gaat het allemaal wat minder.
    Batterij heeft momenteel 725 cycles gedaan, maar de “Service Battery” komt al te pas en te onpas erop sinds rond de 500 cycles.

EDIT: swap used sinds dinsdag (laatste keer herstart) was 2,39 GB denk ik. En deze week heb ik alleen gesurft en notities gemaakt in TextEdit.

Oh, met kuren bedoelde ik ook dat, in Safari vaak, een pagina wit blijft, zelf na het refreshen. Of dat iets maar blijft laden in Safari, en ook in andere browsers, terwijl hetzelfde wifinetwerk het gewoon doet op andere apparaten. Hij begint gewoon moe te worden… en dat mag ie best na all the (ab)use. Wil best de nieuwe MBP halen, maar daar heb ik echt het gevoel over dat ze dit jaar dan met iets nieuws gaan komen… De Retina’s waren ook een 3-tal productiejaren denk ik

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De door jou genoemde programma’s zijn geen van alle geheugenvreters. Er is dus iets anders aan de hand. Heb je al via het programma activiteitenweergave naar de geheugendruk gekeken? (En kijk dan gelijk naar het CPU verbruik van alle processen. Dat kan als het een hoog percentage is ook voor vertragingen zorgen). Voer in ieder geval die SMC reset uit, dat kan tal van issues verhelpen.

Een Mac uit 2014 is absoluut niet ‘versleten’ of je moet er mee gevoetbald hebben. Ook een batterij gaat echt wel langer mee dan 4 jaar. Mijn oude iMac is 7 geworden en is als het er op aan komt alleen vervangen vanwege nieuwe beschikbare technologie en een niet meer zo mooi scherm. Voor de rest deed hij het nog goed.

Bijdrager
    Daniël

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 31 januari 2019 om 22:39</p>
    De door jou genoemde programma’s zijn geen van alle geheugenvreters. Er is dus iets anders aan de hand. Heb je al via het programma activiteitenweergave naar de geheugendruk gekeken? (En kijk dan gelijk naar het CPU verbruik van alle processen. Dat kan als het een hoog percentage is ook voor vertragingen zorgen). Voer in ieder geval die SMC reset uit, dat kan tal van issues verhelpen.

Een Mac uit 2014 is absoluut niet ‘versleten’ of je moet er mee gevoetbald hebben. Ook een batterij gaat echt wel langer mee dan 4 jaar. Mijn oude iMac is 7 geworden en is als het er op aan komt alleen vervangen vanwege nieuwe beschikbare technologie en een niet meer zo mooi scherm. Voor de rest deed hij het nog goed.

Ik bekijk het straks even. CPU weet ik dat alles bijna altijd onder de 1% zit als het licht gebruik is, maar “kernel task” komt meestal bovenaan te staan met rond de 10-25%.
    Qua RAM zit kernel task bijna altijd op 600 MB, Safari 300-500 MB (hangt er vanaf) en Word op een 400 MB onder licht gebruik, bij hevig gebruik heb ik nog niet gekeken.

De batterij in die van mij is absoluut op, hoor. En nochtans altijd volgens de instructies van Apple verzorgd. Buiten het esthetische (ja, hij is al vaker ergens vanaf gedonderd enzo), is het gewoon een prima laptop. Maar na mijn gebruik verwacht ik niet dat hij nog ‘goed’ is, en vind ik dat ik een goede dienst gekregen heb, hoor. En ik wil even wat anders.
    Heb 1 jaar een keer een Dell gehad (plastic behuizing) die na een jaar gewoon niet bruikbaar meer was… Ben heel blij met mijn MacBooks en verwacht geen 15 jaar gebruik als je hem elke dag meesleurt, hij bekrast en beblutst is geraakt in je tas op het ov, hij van de bank dondert in de auto, hij van een trap is gevallen, meerdere keren uit de zetel schoof, hij verschillende delen van de wereld ziet… Oerdegelijk ding dat hij nu überhaupt nog aangaat, vind ik persoonlijk dan…:)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.