10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    vanopstalkim

Aankoop nieuwe MacBook of tweedehands?

Ik wil mijn 2008 MacBook White verkopen en een nieuwe Mac kopen. Ik wil graag een snellere Mac hebben, omdat ik voor school regelmatig 3Drenders moet maken (via Cinema 4D en Kerkythea). Mijn budget is echter niet zo groot, dus nu twijfel ik tussen 2 opties:

– een nieuwe MacBook Pro 13″, 2.5GHz en 8GB RAM
    – een tweedehands MacBook Pro 15″, 2.8GHz en 8GB RAM (uit 2009, voor 1000 euro)

Als ik de tweedehands Mac koop heb ik nog budget over om er eventueel meer RAM in te steken (of eventueel andere aanpassingen op jullie advies) om sneller te kunnen werken. Maar ik weet niet goed of tweedehands laptops (die terug naar de fabrieksinstellingen werden hersteld en geupgrade werd naar Mountain Lion) wel een evenwaardig alternatief zijn voor nieuwe laptops. Wat adviseren jullie?

Dit zijn de specs voor de tweedehands laptop:
    2,8ghz intel core 2 duo processor 6 mb gedeelde level 2 cache
    8gb ddr3 sdram van 1066 mhz. 5400 rpm harde schijf v 500 gb. 15,4 inch diagonaal beeldscherm met glanzende toplaag en led achtergrond verlichting, 1440×900 pixels, Nvidia geforce 9400 m en nvidia geforce 9600 m gt grafische processors met 512 mb gddr3 geheugen. Ingebouwde isight videocamera. 8xslot loading superdrive. Mini displayport. Sd kaartsleuf fire wire 800 poort, 2 usb 2.0 poorten. Optische digitale/analoge geluidsinvoer en uitvoerpoorten, ingebouwde stereosprekers. Ingebouwde 10/100/1000 base t ethernet poort. Ingebouwde airport extreme voorziening voor draadloos netwerken(802.11n) en ingebouwde bluetooth 2.1+edr. Toetsenbord met achtergrondverlichting en omgevingslichtsensor.

En waar ik mijn laptop voor gebruik zijn programmas zoals Vectorworks, Sketchup, Cinema 4D, Kerkythea, Photoshop, Illustrator, etc.
    Alvast bedankt voor de hulp!

Bijdrager
    MBPuser

Er gaat maar maximaal 8GB RAM in een MBP dus dat je later RAM kan upgraden kan je zowieso al vergeten, een SSD is uiteraard wel een leuke upgrade. Als de tweedehands MBP die je wilt kopen naar je zin is, compleet met alle toebehoren wordt geleverd (doos, boekjes, drivers, stofdoekje enz) en hij is onbeschadigt, ook de onderkant, waarom dan niet. Neem je tijd om hem te testen met een diagnose tool en mocht het je niet bevallen, loop dan gewoon weg. Ik heb ook wel eens wat tweedehands verkocht en dat mankeerde absoluut niks maar dan kwam er weer wat nieuwers uit wat ik persé wou hebben en dan verkocht ik de “oude” gewoon voor een leuk prijsje. Voordeel van de nieuwe MBP is dat je garantie hebt, en dat is toch ook wel fijn.

Bijdrager
    Haike

Als ik die specs lees dan scheelt dat helemaal niet zoveel met mijn MBP die van 2011 is. Het enige is een verschil is de processor, en een iets snellere videokaart, (wel dezelfde resolutie) en geheugen wat wat sneller is.

Qua poorten is het allemaal hetzelfde, volgens mij koop je dan een machine die nog rustig een jaar of drie mee kan.

En over die 8 GB geheugen, is het niet zo dat apple zegt dat dat de maximale hoeveelheid is, maar dat er onofficieel 16 GB in kan?

Bijdrager
    Marius1976

Laptops zou ik nooit tweedehands kopen.

Die apparaten zijn gemaakt om te verslepen, wat er dus ook voortdurend mee gebeurt. De kans dat een laptop een keer (of vaker) gestuiterd is, is toch echt een stuk groter dan dat bijvoorbeeld een iMac van de tafel is gekletterd. Ik ben sowieso al niet zo’n fan van tweedehands macs. Maar een laptop zou ik zeker niet doen.

Bijdrager
    MBPuser

Ik heb 2 MacBook Pro’s en het enige gesleep wat daarmee gebeurt is hooguit van de eetkamertafel naar de bank en terug. Dat laptops per definitie alleen maar gebruikt worden om mobiel te zijn is al lang achterhaald. De meeste mensen hebben er 1 omdat ze niet aan een statische plek in huis vast willen zitten om van hun computer gebruik te willen maken. Zowieso is het nogal moeilijk te te verhullen als een alu MBP gestuiterd is, laat staan een paar keer want dan is hij zo krom als een hoer. Ik heb altijd prima spullen verkocht via Marktplaats en ook gekocht trouwens, gewoon een kwestie van je gezond verstand gebruiken.

@ Haike

dat wist ik niet van die 16GB

Bijdrager
    Haike
    Marius1976 op 05 september 2012

Ik ben sowieso al niet zo\’n fan van tweedehands macs. Maar een laptop zou ik zeker niet doen.

Ik heb al mijn macs vanaf 1984 2ehands gekocht. Nooit geen problemen gehad met die machine’s dan het gebruikelijke wat ze nieuw ook zouden hebben gedaan. Wel een keer met een verkoper die me probeerde te bedonderen….

Bijdrager
    Haike
    MBPuser op 05 september 2012

@ Haike

dat wist ik niet van die 16GB

Ja maar ik weet het ook niet zeker, vandaar dat ik er een vraagteken bij heb gezet. Dus de TS moet het wel ff checken of ik niet uit mijn nek klets….:grin:

Bijdrager
    Yggdrasil

Je kunt inderdaad de MacBook Pro voorzien van 16GB ram in plaats van de aangegeven 8GB.

Bijdrager
    MBPuser

Wordt die 16GB ook volledig benut dan?

Bijdrager
    deSpaanseRente

Ik zou nu echt meer geen C2D meer kopen.. komt daarbij dat de huidige MBP’s allemaal USB 3.0 hebben. C2D en usb 2.0 is iets van het verleden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.