16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Cordini

Aankoop Macbook Air – Apple Store vs APR

Hoi,

Ik ben van plan om binnenkort een macbook air 13″ aan te schaffen. Ik twijfel nog om dit te doen bij de (online) apple store of bij Amac in Utrecht. Qua prijs zitten ze ongeveer gelijk. Bij Apple krijg ik 8% studentenkorting + een 80 euro giftcard en bij Amac 6% én 3 jaar garantie in plaats van 1 jaar.

Nu neig ik zelf het meest naar Amac, drie jaar garantie vind ik uiteraard belangrijker dan een paar tientjes meer of minder.

Heeft iemand ervaring met de garantie van Amac en dan specifiek de winkel in Utrecht? Of is de apple store toch beter bevallen?

Bijdrager
    Apple Focus

Voordeel van online bestellen is dat de bestelling gratis is.

Bijdrager
    Apple Focus

Maar in een store heb je toch wel weer persoonlijk contact waardoor je weer vragen kan stellen ect.

Bijdrager
    HELEMAAL_NIKS

Ik zou bij amac doen. Als er dan iets mis is kun je gelijk naar de winkel. De benzine kosten zijn dan nog minder dan een half uur lang met AppleCare bellen!

Bijdrager
    belfortmac

Voordeel is ook dat als je problemen krijgt met je mac je ook snel weer terug bent bij Amac.
    Voor het prijsverschil hoef je het op het algemeen niet te laten.

Bijdrager
    Niels

Leuk dat je direct bij Amac terecht kunt, maar als er echt iets defect is moeten ze de Mac toch opsturen naar Apple, en dan ben je m zo 4-6 weken kwijt. Daarnaast heb je geen garanties dat Amac de komende jaren nog blijft bestaan (kijk maar naar iCentre).

Daarnaast ben ik persoonlijk niet zo te spreken over de service die Amac (en enig andere APR) je biedt bij problemen, nog net geen mediamarkt taferelen!!

Persoonlijk zou ik gewoon voor aanschaf direct bij Apple gaan, dan kun je ook nog voor een machine op maat gaan. Je kunt ook een AppleCare aanschaffen, dan ben je ook 3 jaar gedekt voor omgerekend nog geen 5 euro per maand (Apple Care bedrag verdeeeld over 3 jaar).

Daarnaast kost AppleCare bellen niets, je kunt namelijk op de website aangeven wat je probleem is en dan belt een Apple medewerker je op een voor jou gewenst tijdstip (of binnen 5 minuten als je dat wilt). Aangezien je gebeld wordt, betaal je dus NIETS!

Bijdrager
    iDEOwen

Leuk dat je direct bij Amac terecht kunt, maar als er echt iets defect is moeten ze de Mac toch opsturen naar Apple, en dan ben je m zo 4-6 weken kwijt.

Hoe kom je daar nou bij? Amac is zelf ook een Apple Authorized Service Provider. Oftewel, ze repareren zelf. Een reparatie zou gemiddeld niet langer dan een week moeten duren (daar worden ze ook op beoordeeld door Apple).

Bijdrager
    Cordini

De reisafstand vind ik niet zo belangrijk. Voor een aankoop van 1300+ wil ik best even onderweg zijn.

Waar het me om gaat is hoe de service bij Amac in Utrecht is en APR’s in het algemeen en hoe de garantie van Amac zich weerhoud ten opzichte van Apple zelf, al dan niet met Apple Care.

Bijdrager
    Steef Ams

@Cordini Voor het voordeel dat je krijgt bij de Apple store, de 8% korting en de giftcard kan je drie jaar Apple Care aanschaffen, dan heb je de beste garantie die je kan hebben, met ophalen, brengen en als nodig volledig vervangen, en dit alles binnen afzienbare termijnen, en je bent uiteindelijk bijna hetzelfde kwijt.

Apple Care 179 euro (toch?)
    8% van 1300 = 104 + 80 Gift Card = 184 euro

Helaas zal je wel eerst 80 euro meer moeten afrekenen, maar die kan je vervolgens wel weer uitgeven aan software e.d. En je hebt de beste garantie!

Weet trouwens niet of de studenten korting ook over de Apple Care berekend wordt.

Edit: Zie dat Apple Care voor MBA 249 euro is, dan wordt het weer iets anders allemaal. Maar dan nog is het het overwegen waard. Ik zou voor de Apple Care optie gaan via de Apple Store. (8% van 1550 = 124 + 80 = 204 Je betaald uiteindelijk, na het spenderen van je giftcard, 45 euro meer, maar dan heb je wel de beste garantie en ondersteuning. Dit als stud. Korting ook over Apple care berekend wordt, anders betaal je 60 euro meer, en dat zou ik persoonlijk nog steeds het overwegen meer dan waard vinden.)

Bijdrager
    maartenvt

Je air gewoon via apple.nl bestellen.

Is er iets mee, en dat komt echt niet zo vaak voor, dan zou ik het reisje naar Amsterdam, of binnenkort nog op andere plaatsen, maken.
    Geloof me, het is echt geen straf om daar eens af en toe naar toe te ‘moeten’

Kun je wachten dan komt apple hem gratis bij je thuis ophalen en weer thuis bezorgen als hij klaar is.
    Over de garantie is al veel gepraat, maar je stelling klopt niet, kijk bijvoorbeeld hier ( http://www.pcmweb.nl/nieuws/apple-handhaaft-nederlandse-garantie.html )

Rechtstreeks bij Apple is gewoon de goedkoopste en slimste manier. ( Ook al is het omdat je er niet zeker van bent dat apr x over x aantal jaren nog bestaat en je je daar verkregen rechten behoud )

Ik snap al sinds Apple store in Nederland zit niet waarom iemand ook maar iets van waarde bij een APR koopt.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Bij Apple heb je 2 jaar garantie.

Moderator
    unSOUND

Ik bestel alles online bij Apple zelf. Simpelweg vanwege de mogelijkheid om een aankoop zonder opgaaf van reden weer ongedaan te kunnen maken. Komt er iets binnen met een krasje, dode pixel of andere afwijking, kan ik het gewoon terugsturen. Bij veel ( zo niet alle ) winkels ben je veroordeeld aan de coulance van de winkel. En dan krijg je dus de discussie hoeveel dode pixels zijn toegestaan, of dat krasje niet zelf is gemaakt bij het uitpakken, en ga zo maar door…

Bijdrager
    Soulshaker

Bij Apple heb je 2 jaar garantie.

In Belgie ja , maar in Nederland is het nog steeds spierballen rollen voor dat tweede jaar garantie.

Bijdrager
    iep

Ligt eraan wie je spreekt bij Apple zelf. Meesten zijn op de hoogte van de garantiewetgeving in Nederland en de EU en doen dan ook niet moeilijk. Bij een APR ligt dat verhaal compleet anders. Die verwijzen snel door naar de fabrikant wat niet mag en willen vaak ook weigeren om de garantiewetgeving te hanteren. Ze geven dan niet meer garantie dan de fabrieksgarantie en die is vaak minder dan de wettelijke (en dan mag het niet). Daar je gelijk halen is vaak ontzettend lastig.

Gezien de faillissementen van een aantal computer webshops en de gehele iCentre keten is het ook de vraag of het verstandig is om bij een APR te bestellen. Nogal een dilemma want als je het niet doet hebben ze minder klandizie en daardoor ook minder geld waardoor kans op faillissement weer groter is. Bestel je daar echter wel en gaat de boel failliet kun je zwaaien naar je Apple spul en centen.

Dingen als de onderwijskorting zijn ook reden om vooral bij Apple zelf te bestellen ipv bij een APR. Apple geeft tot 12% terwijl een APR echt niet hoger zal gaan dan 6%.

Verder is het wat sneller, zeer zeker als je een niet-standaard configuratie wil hebben. De APR moet die namelijk zelf ook bestellen. Voor mij was dit de reden om via Apple te bestellen (via de APR kon het wel tot 3 maanden gaan duren; het heeft ook niet lang geduurd voor ze failliet waren, lange levertijd lijkt een zeer goed teken aan de wand te zijn). Dit beviel prima dus ik heb het maar zo gehouden.

Bijdrager
    eonic

Ik zou zou voor Apple of mediamarkt gaan. Premium resellers zijn ( iig icente) zo ongeveer de meest klant onvriendelijke winkels die er zijn. Die gun ik de aankoop gewoon niet, en zij zichzelf ook niet. Was daar laatst voor een ipad, die daar 30 euro duurder was als bij mediamarkt ( letterlijk 1 minuut lopen)
    Dus ik vraag hem of ik dan iets extra krijg, waarop uiteraard een ongeïnteresseerde “nee” volgt. Oh dus 1 minuut lopen levert me 30 euro op ? Medewerker: ja, snel verdient toch ?!

Nogal logisch dat die gasten failliet zijn, en ik gun het ze van harte.

Mediamarkt daarentegen heb ik alleen goeie ervaringen mee. Misschien scheelt het dat ik in de zelfde business zit en precies mijn rechten en plichten ken, maar ik kA niet anders zeggen dan dat ik daar altijd zeer prettig geholpen wordt.

Bijdrager
    Cordini

Dank voor alle reacties! Ga hem bij de Apple Store kopen. Applecare ga ik nog even kijken, wellicht via ebay of marktplaats.

Wel zonde eigenlijk voor de APRs, dat ze op die manier bekend staan en daar blijkbaar weinig verandering in brengen.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.