28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:

Bijdrager
    riji

Aankoop imac een half jaar uitstellen?

Met de hulp van dit forum weet ik nu welke nieuwe imac ik ga kopen:
    2019, 5K, i5 3,7 GHz cpu (eventueel i9), 580x gpu, 512 GB flash, aan te vullen met 2x 16 GB externe RAM.
    Echter, nu ik voor de koop sta, begin in te twijfelen omdat ik na het lezen en bekijken van menige review, denk dat ik een “einde reeks” toestel ga kopen…
    Ik kan mijn aankoop nog uitstellen, zo’n 6 maand…
    Als er in die tijd een mac met een nieuw design komt, dan zou ik meteen met een gedateerd toestel (design uit 2014) zitten…
    Anderzijds denk ik dat zo’n herbouwd toestel, misschien weer kinderziekten zal hebben (k heb zo gewacht op een Macbook Pro en zit nu met een flauw toetsenbord….) en ook dat zo’n toestel een sterke prijsstijging zou kunnen meebrengen… al gaat het mij niet echt om het budgettair aspect.
    Misschien heeft iemand een klare kijk op de zaak?

Bijdrager
    Facundo

Als er in die tijd een mac met een nieuw design komt, dan zou ik meteen met een gedateerd toestel (design uit 2014) zitten…

Dat snap ik niet. Het huidige design zal nooit een beperking zijn voor de moderne hardware die er in die machine zit. Van het nieuwe design moet je nog maar afwachten of dat zo is, zéker met Apple’s anorexia-neigingen. Dus als je het huidige design mooi vind, wat let je? Je machine zal i.i.g. niet ineens gedateerd zijn bij een nieuw design. En wil je dan afwachten tot de kinderziektes er uit zijn, ben je zo weer 2-3 jaar verder.

Bijdrager
    TheBigZ

“einde reeks” toestel?

Eerste generatie zes en acht core iMacs, er is geen beter moment in de tijd geweest dan NU om een nieuwe iMac te kopen. Wachten kan altijd…

Bijdrager
    riji

Ik vergelijk mijn imac van 2014 met die van mijn vrouw van eind 2011: haar imac oogde in 2014 meteen verouderd…

Ik zou een dergelijke situatie willen vermijden.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 3 dagen geleden door  riji.

Bijdrager
    TheBigZ

Wat heb je toen gedaan, een nieuwe vrouw genomen?:-)

Bijdrager
    Melle

Mac mini en een scherm. Mooiste iMac die je kan vinden.

Bijdrager
    riji

<p class=”cite”>TheBigZ op 11 september 2019 om 21:49</p>
    Wat heb je toen gedaan, een nieuwe vrouw genomen?:-)

Neen, met haar weet ik tenminste meestal wat ik kan verwachten,

met Apple daarentegen…

Bijdrager
    riji

<p class=”cite”>Melle op 11 september 2019 om 21:51</p>
    Mac mini en een scherm. Mooiste iMac die je kan vinden.

Ik gebruik het vorige model van de mac mini als media player, maar als desktop verkies ik duidelijk een imac

Moderator
    Night

Het uiterlijk van de iMac is de laatste jaren nauwelijks veranderd. Hooguit de poorten op de achterkant.

Bijdrager
    riji

<p class=”cite”>Night op 11 september 2019 om 22:02</p>
    Het uiterlijk van de iMac is de laatste jaren nauwelijks veranderd. Hooguit de poorten op de achterkant.

Dit past in mijn typering als “einde reeks”

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 3 dagen geleden door  riji.

Bijdrager
    Facundo

Ik vergelijk mijn imac van 2014 met die van mijn vrouw van eind 2011: haar imac oogde in 2014 meteen verouderd…

Als dat zo overweldigend belangrijk voor je is, hoef je de vraag hier niet te stellen, maar rest je maar 1 ding: wachten op een nieuw design. En jij schijnt te weten waneer dat is…….

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ter info:

https://buyersguide.macrumors.com/#iMac

Het is nog geen einde reeks.

De nieuwe iMacs zullen niet in de eerste zes maanden op de markt verschijnen.

Bijdrager
    riji

<p class=”cite”>Mac Hammer Fan op 12 september 2019 om 01:33</p>
    Ter info:

https://buyersguide.macrumors.com/#iMac

Het is nog geen einde reeks.

De nieuwe iMacs zullen niet in de eerste zes maanden op de markt verschijnen.

Dit is een nuttige link, heb ik bij mijn favorieten gezet.

—————–

Omdat Apple op de recente event niets heeft gezegd over verwante onderwerpen:
    release datum Catalina (niet voor oktober), release nieuwe iMac Pro
    en omdat er gewoonlijk toch ook een event is in oktober,
    heb ik besloten om pas na dit laatste de knoop door te hakken…

Bijdrager
    SvS

ja over een maand bestellen (als er niks over iMacs wordt aangekondigd) is een goed besluit. Dijk van ’n specs die je gaat bestellen. i9 zou ik zelf niet zo gauw doen, ivm mogelijke oververhitting videokaart. Is dat waterdicht?

(de iMacs van 10 jaar geleden -voorkant uiterlijk nog hetzelfde- hebben er een handje van om videokaart te ‘mollen’ na x jaar.

Bijdrager
    riji

<p class=”cite”>SvS op 12 september 2019 om 11:13</p>
    ja over een maand bestellen (als er niks over iMacs wordt aangekondigd) is een goed besluit. Dijk van ’n specs die je gaat bestellen. i9 zou ik zelf niet zo gauw doen, ivm mogelijke oververhitting videokaart. Is dat waterdicht?

(de iMacs van 10 jaar geleden -voorkant uiterlijk nog hetzelfde- hebben er een handje van om videokaart te ‘mollen’ na x jaar.

Geen precies antwoord ivm oververhitting, maar ik vond deze test toch geruststellend:

Met mijn gebruik zal de belasting ook maar beperkt zijn.

Ik weet dat ik aan de i5 ook genoeg zou hebben, maar bij een aankoop voor 5 jaar gun ik mij dit extra.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>riji op 11 september 2019 om 21:47</p>

Ik krijg het idee dat jij een Mac koopt alsof het een auto betreft waarmee je de buren de ogen wilt uitsteken zonder er verder mee te rijden.

Die drie jaar verschil tussen 2011 en 2014 betekend voor jou dus “verouderd”? Ging die iMac soms ineens 10 maal trager of zo?

Sorry hoor, maar wat voor een “situatie” probeer je nu eigenlijk te vermijden? In mijn ogen is er helemaal geen situatie. Het design is mooi punt uit, en gaat het niet eigenlijk om de prestaties? Die zijn momenteel stukken beter dan een iMac uit 2014 zelfs als die nieuwe iMac er plotseling retro uit zag.

Moderator
    Night

Ik kan me er iets bij voorstellen. Als je echt voor het design gaat (je kiest nu eenmaal voor een Mac óf voor het design, óf voor het gemak van macOS en de veiligheid ervan of een combinatie ervan, anders kan je net zo goed een Windows PC kopen) zie je inderdaad wel verschil tussen de verschillende generaties iMac. Als ik het verhaal van TS zo lees, wil hij voorkomen dat hij met een “wit plastic core2duo iMac uit 2006” komt te zitten, terwijl Apple vlak erna uitkwam met de aluminium vijfde generatie iMacs. Dan zie je echt wel verschillen.

Ik verwacht echter niet dat het design van de iMac en iMac Pro op korte termijn gaat veranderen. Hardware kan misschien steeds sneller en compacter worden, maar het scherm blijft voorlopig de grootste vormfactor. Misschien zal het randje rond het scherm nog een fractie kleiner worden maar echte veranderingen zullen dus mijns inziens alleen op technisch vlak plaats vinden.

Maar ja, ik ben ook maar een mens en heb nu eenmaal geen glazen bol. Voor hetzelfde geld besluit Apple ineens om het alu gedeelte onder het scherm weg te halen…

Bijdrager
    KarelWillem

Prima. Gewoon doen.

Enig nadeel kan zijn dat als er dan nog steeds geen nieuwe iMac door Apple is uitgebracht, de iMac die je dan (moet?) gaat kopen alweer een half jaar ouder is, en de kans dat Apple vlak daarna alsnog een nieuwe iMac uitbrengt ook alweer groter is.

Ofwel: het goede moment om een iMac te kopen is wellicht alleen het moment waarop er nèt een nieuwe wordt uitgebracht. Maar dan ga jij weer twijfelen over kinderziektes. Je moet dan nog even wat langer wachten op het gereviseerde model dáárna, en is het cirkeltje rond. Die koop komt er nooit.

Bijdrager
    riji

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 13 september 2019 om 04:00</p>

<p class=”cite”>Ik krijg het idee dat jij een Mac koopt alsof het een auto betreft waarmee je de buren de ogen wilt uitsteken zonder er verder mee te rijden.</p>
    <p class=”cite”><span style=”font-size: 16px; background-color: #ffffff;”>Die drie jaar verschil tussen 2011 en 2014 betekend voor jou dus “verouderd”? Ging die iMac soms ineens 10 maal trager of zo?</span><span style=”font-size: 16px; background-color: #ffffff;”>Sorry hoor, maar wat voor een “situatie” probeer je nu eigenlijk te vermijden? In mijn ogen </span><em style=”font-size: 16px;”>is<span style=”font-size: 16px; background-color: #ffffff;”> er helemaal geen situatie. Het design is mooi punt uit, en gaat het niet eigenlijk om de prestaties? Die zijn momenteel stukken beter dan een iMac uit 2014 zelfs als die nieuwe iMac er plotseling retro uit zag.</span></p>

Ik rijd al heel mijn lang leven met een bescheiden wagen en mijn imac staat op een plek waar nooit bezoek komt….

De herhaling die ik wil vermijden zie je op bijgevoegde foto: mac 2011 en mac 2012

imac 2011 & 2012

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door  riji.

Bijdrager
    riji

<p class=”cite”>KarelWillem op 13 september 2019 om 08:01</p>

Prima. Gewoon doen.

Enig nadeel kan zijn dat als er dan nog steeds geen nieuwe iMac door Apple is uitgebracht, de iMac die je dan (moet?) gaat kopen alweer een half jaar ouder is, en de kans dat Apple vlak daarna alsnog een nieuwe iMac uitbrengt ook alweer groter is.

Ofwel: het goede moment om een iMac te kopen is wellicht alleen het moment waarop er nèt een nieuwe wordt uitgebracht. Maar dan ga jij weer twijfelen over kinderziektes. Je moet dan nog even wat langer wachten op het gereviseerde model dáárna, en is het cirkeltje rond. Die koop komt er nooit.

In die redenering kan ik inkomen, met dit verschil: als er volgende  maand duidelijkheid is omtrent een nieuw model, dan kan ik tenminste kiezen:
    is de vernieuwing de meerprijs waard of koop ik het huidige model voor minder? Misschien wordt dit inderdaad ook niet gemakkelijk…

Bijdrager
    Facundo

De herhaling die ik wil vermijden zie je op bijgevoegde foto: mac 2011 en mac 2012

Nu snap ik meteen hoe die rechter zwanger is geworden.

Bijdrager
    KarelWillem

riji op 13 september 2019 om 10:18</p>

imac 2011 & 2012

Ik zou dan zoiets hebben als; waarom heb ik gewacht!!
    Nu zit ik met een raar bol ding, terwijl die 2011 superstrak was.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>riji op 13 september 2019 om 10:18</p>

Ik rijd al heel mijn lang leven met een bescheiden wagen en mijn imac staat op een plek waar nooit bezoek komt….

imac 2011 & 2012

Ik weet heus wel wat het verschil is tussen die twee modellen want ik heb nu de rechter uit 2017 en de vorige was uit 2009.

Ik probeer echter te begrijpen waarom het design voor jou belangrijker lijkt dan de prestaties, belangrijker dan de binnenkant. Want dat zou betekenen dat het niet veel uitmaakt of er nu een 4,6 of 8 core inzit, een nog snellere CPU/GPU of meer RAM. (Anders gezegd: wat doe je er mee?)

Wat ik b.v. slecht vind aan het dunnere model is de plaatsing van de sleuf voor een SD kaartje. Zat dat voorheen dus aan de zijkant, nu zit het op een lastig te bereiken achterkant. Je zult er wel aan wennen maar logisch is het niet en dat allemaal vanwege de dunne rand.

Als we echter naar de ontwikkeling van het design kijken van een iMac dan zien we vooral dat het naar een steeds dunner model ging en van kleurrijk naar overwegend grijs met wat zwart. De huidige vorm is nu zo doorontwikkeld dat er vrijwel geen ruimte meer is voor grote veranderingen tenzij Apple ooit terugkomt op dun, dunner, dunst waardoor die van je vrouw ineens weer “in” wordt. Maar die kans is nihil. Wachten op een “nieuw” model om reden van het design is dus gewoon verloren tijd.

Wel vreemd eigenlijk dat bezoek jou iMac dan nooit te zien krijgt. Want het is de enige computer die nog wat uitstraalt in vergelijking met andere merken en dan toon jij juist dat dus niet…?

Bijdrager
    TheBigZ

riji op 13 september 2019 om 10:24

Als er volgende  maand duidelijkheid is omtrent een nieuw model, dan kan ik tenminste kiezen:
    is de vernieuwing de meerprijs waard of koop ik het huidige model voor minder?

Let op mijn woorden: tussen nu en volgende maand wordt er geen nieuwe iMac aangekondigd. Waarom niet? Er zijn nog geen nieuwe Intel (10de generatie Desktop) processoren aangekondigd.

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/series/195734/10th-generation-intel-core-i7-processors.html

https://www.windowscentral.com/10th-gen-intel-core-processors-everything-you-need-know

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    Shmoo

Ik probeer echter te begrijpen waarom het design voor jou belangrijker lijkt dan de prestaties,

Als je dat begrijpt dan hang je niet op OMT maar op je ellebogen bij een GGZ instelling.

Bijdrager
    riji

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 13 september 2019 om 13:15</p>

Ik probeer echter te begrijpen waarom het design voor jou belangrijker lijkt dan de prestaties, belangrijker dan de binnenkant. Want dat zou betekenen dat het niet veel uitmaakt of er nu een 4,6 of 8 core inzit, een nog snellere CPU/GPU of meer RAM. (Anders gezegd: wat doe je er mee?)

Als we echter naar de ontwikkeling van het design kijken van een iMac dan zien we vooral dat het naar een steeds dunner model ging en van kleurrijk naar overwegend grijs met wat zwart. De huidige vorm is nu zo doorontwikkeld dat er vrijwel geen ruimte meer is voor grote veranderingen tenzij Apple ooit terugkomt op dun, dunner, dunst waardoor die van je vrouw ineens weer “in” wordt. Maar die kans is nihil. Wachten op een “nieuw” model om reden van het design is dus gewoon verloren tijd.

Wel vreemd eigenlijk dat bezoek jou iMac dan nooit te zien krijgt. Want het is de enige computer die nog wat uitstraalt in vergelijking met andere merken en dan toon jij juist dat dus niet…?

Ik wil enkel verduidelijken dat mijn mac niet dient om mee te pronken…

Ik heb ook nooit gesteld dat vorm belangrijker is dan prestatie…

Bijdrager
    riji

<p class=”cite”>TheBigZ op 13 september 2019 om 13:39</p>

riji op 13 september 2019 om 10:24

Als er volgende  maand duidelijkheid is omtrent een nieuw model, dan kan ik tenminste kiezen:
    is de vernieuwing de meerprijs waard of koop ik het huidige model voor minder?

Let op mijn woorden: tussen nu en volgende maand wordt er geen nieuwe iMac aangekondigd. Waarom niet? Er zijn nog geen nieuwe Intel (10de generatie Desktop) processoren aangekondigd.

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/series/195734/10th-generation-intel-core-i7-processors.html

https://www.windowscentral.com/10th-gen-intel-core-processors-everything-you-need-know

Je zult wellicht wel gelijk hebben…

Ik herinner mij echter nog dat Apple ooit een toestel bracht met chips vooraleer Intel die zelf op de mark bracht….

Ik heb mijn uitstel-termijn teruggebracht t/m oktober…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>riji op 13 september 2019 om 14:16</p>

Ik wil enkel verduidelijken dat mijn mac niet dient om mee te pronken…

Ik heb ook nooit gesteld dat vorm belangrijker is dan de prestatie…

In de aanvang van dit topic geef je toch echt de indruk dat je bang bent dat je met een qua design “verouderd” product komt te zitten en niet of er dan b.v. een snellere CPU in zit. Je hebt het over “verouderd ogen” maar niet over de prestaties.

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.