21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    McJohn

Aankoop iMac 21,5 inch – Prijs

Hallo,

Ik mag een nieuw toestel uitkiezen voor op kantoor: een iMac 21,5 inch.
    Een toestel dat puur voor DTP werk, Illustrator en Photoshop zal worden gebruikt.

Nu zit ik te snuisteren op de Belgische Apple Store bij de 2 aangeboden modelen, Retina 4K display, en stuit ik op een verwarring ivm de prijs.

In de middelste kolom kies ik voor: 3,6 Ghz, i7 met 16 GB RAM en een SSD van 512 GB kom ik aan een prijs van 2539 euro.
    In de laatste kolom kies ik ook voor 3,6 Ghz, i7, 16 GB RAM en een SSD van 512 GB kom ik eveneens aan een prijs van 2539 euro.

Doch bij de laatste heb ik een grafische kaart met 4 GB geheugen en bij de middelste kolom “slechts” 2 GB geheugen.

De vraag concreet: hoe komt het dat de prijszetting bij beide toestellen gelijk is, alhoewel ik bij de laatste kolom voor dezelfde config met een grafische kaart met meer geheugen aan boord heb…. waar zit het addertje onder het gras?

Werkt software als Adobe CS5.5 nog prima met huidige OS (HS), of is een upgrade zowiezo een must?

Bijdrager
    TheBigZ

Je kunt de grafische kaart van de 21.5″ iMac niet extra configureren.
    De middelste heeft de 555, de derde de 560.
    De derde optie is voor jou dus het interessantst.

https://www.apple.com/be-nl/shop/buy-mac/imac?product=MNDY2FN/A&step=config#

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    McJohn

Wel ja,…. ik heb bij de 3de optie, voor hetzelfde geld een 560 serie met 4 GB geheugen, terwijl bij de 2de optie een 550 met 2 GB heb.
    Daarom dat ik niet goed snap dat je bij de 3de optie voor hetzelfde geld… een krachtigere grafische kaart heb.. toch??

Bijdrager
    Shmoo

Dit meen je toch niet serieus he?

Je gaat toch niet serieus een 21″ iMac met een processor, RAM en SSD -upgrade kopen voor 2500,- terwijl je voor dat geld ook een iMac 27″ machine hebt met veel betere allround specs.

Wat moet je in godsnaam een processor i7 upgrade? Dat is een processor die mensen gebruiken die met videobewerking bezig zijn. DTP mag dan wel zwaar werk zijn zo nu en dan omdat jullie gevangen zitten in compleet waardeloze software maar zo zwaar is het ook niet allemaal hoor.

Ik durf te wedden dat een standaard 27″ machine met Core i5 Quad Core en 8GB RAM ook gewoon zal voldoen om bestanden tot 250 – 350mb te openen en werken. Dat RAM kun je bij een 27″ nog altijd upgraden mocht je ooit te weinig RAM hebben, wat ik betwijfel.

Bijdrager
    McJohn

Goed punt Shmoo, alhoewel die 350 MB toch wel eens gevoelig hoger kan liggen. Ik overleg dat wel even met de bedrijfsleider.

Bijdrager
    Shmoo

Ik zou zeggen doe eens een benchmark-test op je huidige Mac. Dan weet je waar je scoort en heb je een veel beter gevoel wat de performance van je huidige machine is.

Je weet dan welke specs je op dit moment bezit, dat i.c.m de benchmarks van de potentiële nieuwe machine moet voldoende zijn om te kunnen bepalen hoeveel upgrade je koopt voor 2000 – 2500,-

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Je gaat toch niet serieus een 21″ iMac met een processor, RAM en SSD -upgrade kopen voor 2500,- terwijl je voor dat geld ook een iMac 27″ machine hebt met veel betere allround specs.

Dat dus.

En sowieso, als je grafisch werk doet is een 21 inch scherm verre van optimaal en ook niet meer van deze tijd. Voor DTP werk is 27 inch een erg fijn formaat. Goed overzicht als je een spread maakt, ruimte voor al je tools, of meerdere schermen/programma’s tegelijk open.

Echt, doe jezelf een lol en ga voor een 27 inch.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door  EagerB0bNerd.

Bijdrager
    koen

Hoe krachtig zijn de Mac mini’s tegenwoordig? Mooi, groot scherm erbij, en klaar is McJohn.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door  koen.

Bijdrager
    Shmoo

Normaal zou dat voldoende zijn geweest wanneer de mini gewoon jaarlijks of elke twee jaar een upgrade zou krijgen, maar een dual core Haswell processor is echt wel 2013-2014 kwaliteit.

Dat moet je niet meer willen tegen nieuwprijs.

Bijdrager
    KarelWillem
    McJohn op 14 januari 2018

…Werkt software als Adobe CS5.5 nog prima met huidige OS (HS), of is een upgrade sowieso een must?

Nee. En ja.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

https://roaringapps.com/apps. Er zouden inderdaad toch problemen zijn met CS5. Dus best upgraden.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door  Mac Hammer Fan.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door  Mac Hammer Fan.

Bijdrager
    fatboysmart

Ben het eens met shmoo en eagerbob…. ga voor 27 inch met SSD. Onlangs twee gekocht voor werk en dat zijn heerlijke computers voor DTP werkzaamheden. 21,5 inch is gewoon te klein.

Bijdrager
    SvS

Eens, 27″ is beter voor grafisch, 21,5″ is prima en erg fraai voor redactionele en adminimistratieve werkzaamheden.

i7 is erg mooi, maar investering in een SSD is ècht beter dan wanneer je i7 + fusion drive neemt. En als je gebruik maakt van netwerkschijven, is grote SSD schijf niet eens nodig.

Bijdrager
    MrBelloNLD

inderdaad 27″ heeft bij iedereen de voorkeur & CS 55 werkt niet stabiel op sierra, laat staan high sierra

de 2Tb fusion is goed alternatief voor de full ssd. (full ssd heeft ook mijn voorkeur, maar indien meer lokale opslag benodigd…..)
    bij de 1Tb fusion is het ssd gedeelte nog steeds te klein, dan ben je bijna net zo goed (of beter gezegd slecht) af met een ouderwetsche hdd.
    cpu upgrade is niet compleet overbodig, maar wel behoorlijk prijzig, dus of je dat er uit haalt…

wellicht is een macmini voor de TS helemaal zo’n gek idee niet, deze kan nog draaien op 10.10 (yosemite) alwaar CS55 wel werkbaar is…
    naast beeldscherm ook toetsenbord en muis erbij nodig, en hier dan niet de nieuwe van apple kopen, want die hebben hoger MacOS (10.12 en 10.11) nodig…
    dan bespaar je in ieder geval 600,- ex btw / jaar voor de individuele adobe cc of 840,- voor de cc teams variant…

suc6 met de keuze, grt

Bijdrager
    Shmoo

Dat zou ik totaal niet doen.

Alles Fusion Drive is taboe en daar moet je meteen afstand van nemen. Dat die dingen nog steeds bestaan binnen een bedrijf als Apple is al een schande. In dit soort professionele machines van 2000,- en meer hoort gewoon standaard een 512 SSD te zitten terwijl Fusion Drive twee jaar geleden al naar het kerkhof gedragen had moeten worden. Fusion Drive is speelgoed voor mensen die geen SSD kunnen betalen. Kortom totaal niet meer relevant in 2017-2018 waar prijzen van SSD heel toegankelijk zijn.

Verder het gaat hier om een zakelijke machine (zijn baas/kantoor), dus zo nu en dan eens investeren in je onderneming d.m.v hardware en software upgrades is echt niet het einde van de wereld. Yosemite wordt niet meer ondersteund door Apple dus dat is sowieso al slecht advies vanuit de basis om iemand te gaan adviseren zo’n OS te gebruiken en al helemaal in het bedrijfsleven.
    Adobe CS5 en CS5.5 werden gelanceerd in 2010 en 2011 nu zo’n 7 jaar later mag je best wel eens investeren in nieuwe softwarelicenties.

Kom op zeg.
    Waar komt die gekkigheid vandaan dat mensen 800 jaar met software willen blijven werken maar wel eenmalig betalen. En als het even kan dan ook nog 10 jaar met een Mac doen.

Als morgen na 5 jaar een klant terugkomt voor een aanpassing aan zijn logo of huisstijl dan verwacht je ook dat hij gewoon voor deze aanpassingswerkzaamheden gaat betalen.

Moderator
    Night

Bijna goed: Een Fusion Drive is voor mensen die zowel SSD snelheid willen als HDD opslagcapaciteit (en geen geld hebben voor een dure grote SSD only drive). ;-)

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door  Night.

Bijdrager
    McJohn

Bedankt voor de reacties. Nou, mijn huidige iMac 24″ op kantoor is 11 jaar geworden…. ;! Core2Duo, … dus elke nieuwe machine outperformed dit met gemak…

Losstaande van de grote ogen die ik nu ga krijgen, kan je toch wel zeggen dat het toestel bedrijfszeker is geweest.8-)

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door  McJohn.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door  McJohn.

Bijdrager
    SvS

Van 24″ naar 21,5″, dat wilt geen enkel DTP’er.
    Daar los van, 11 jaar is echt zeer netjes! Dan kan het geen kwaad om goed te investeren in een degelijke iMac om ermee veel werkplezier te beleven komende 5-10 jaar!

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door  SvS.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door  SvS.

Bijdrager
    MrBelloNLD

blijven toch mooie apparaten:-) en ‘k weet meerdere mac’s van 10 jaar of ouder te staan.

en weloverwogen keuzes kun je pas maken indien je de mogelijkheden kent/weet
    zo weet ik bijvoorbeeld dat niet alle grafische bedrijven de middelen hebben om ineens 3 ruggen en daarbovenop nog eens jaarlijks 800,- af te tikken (waar dit 15 jaar terug meestal geen probleem was)

zoals gezegd suc6 met de keuze en ‘k hoor graag wat het gaat worden.

Bijdrager
    SvS

Kijk, heb je het alweer… Dat klopt wel, wat je zegt, dat lang niet alle bureau’s wat regelmatiger in nieuwe Macs en software kan investeren. Het blijft jammer dat Adobe voor hun software alleen in abonnementsvorm aanbiedt.

Bijdrager
    McJohn

In een ideale wereld is om de zoveel tijd van systemen veranderen een must, en bij sommige bedrijven is dit ook effectief zo. Helaas voor mij.:)

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.