24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    Lauwrenzo

Aankoop iMac

Hoi allemaal!

Ik zou graag wat advies willen over de aankoop van een nieuwe iMac. Mijn MBP gaat nu al 5 jaar mee, maar begint het stilletjes aan op te geven. Binnenkort ben ik op school intensief bezig met grafisch design en ik merk dat de programma’s van Adobe Creative Cloud niet super draaien op mijn MBP. Daarom heb ik beslist om een iMac aan te schaffen. Ik weet ongeveer wat ik nodig heb en wat ik wil, maar nu vroeg ik me af wanneer de beste tijd is om er eentje te kopen? Ik zou het super stom vinden als ik er nu eentje koop, en volgende week er vernieuwingen worden doorgevoerd…

Maar ik vroeg me ook af, als ik mijn MBP nadien helemaal leeg maak en er enkel Office opzet, zal hij dan sneller gaan presteren? Ik wil hem namelijk wel houden om notities te maken in de les… maar zelfs dat is soms nogal moeilijk aangezien hij bijna 10 minuten nodig heeft om op te starten.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    SunKeeper

Welke MacBook Pro is het precies?

Je bent wel bekend met de trucjes RAM vergroten en SSD plaatsen? Zo te horen heb je die SSD i.i.g. nu nog niet.

Bijdrager
    bassbug

Ik heb onlangs een Macbook Pro uit 2006 een SSD ingebouwd (Samsung Evo) en het werkt als een trein.
    De trage HD heeft zo’n vertragende werking, het verschil is als dag en nacht.
    Probeer dat eerst eens voordat je veel geld gaat uitgeven aan een iMac.

Bijdrager
    Shmoo
    bassbug op 28 januari 2016

Ik heb onlangs een Macbook Pro uit 2006 een SSD ingebouwd (Samsung Evo) en het werk als een trein.
    De trage HD heeft zo’n vertragende werking, het verschil is als dag en nacht.
    Probeer dat eerst eens voordat je veel geld gaat uitgeven aan een iMac.

Haha..

Bijdrager
    Lauwrenzo

Het is een MBP 13′ 2,4ghz i5

Ik heb een jaar geleden al een verhoging gedaan van 4GB RAM naar 8GB. Over SSD heb ik inderdaad al iets gelezen, in plaats van het cd station. Maar ik vraag me af of dit dan voldoet voor wat ik ermee moet? Ik heb er niet zoveel verstand van. Ik ga dit jaar vooral bezig zijn met grafisch design en vanaf volgend jaar zal ik reportages moeten monteren, dus video.

Het scherm is trouwens ook kapot aan het gaan, maar geen idee wat herstelling kost. Moet ik eens gaan navragen

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ikzelf stopte een SSD in mijn MacBook Santa Rosa van 2007. Er is inderdaad snelheidswinst, maar de on board video van die MacBook is niet goed genoeg voor mijn Adobe Creative Suite Collection. Maar het is niet normaal dat de MBP tien minuten nodig heeft om op te starten, zelfs niet met een 5400 rpm HD…

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Als het scherm kapot aan het gaan is kun je beter een nieuwe computer kopen. Het scherm is trouwens te klein en volgens everymac heeft jouw computer integrated video, dus zeker geen krachtige grafische kaart zodat Adobe er niet vlot op draait.
    http://www.everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-pro-core-i5-2.4-13-late-2011-unibody-thunderbolt-specs.html
    Integrated video HD Graphics 3000

Bijdrager
    SunKeeper

Dus het is een 13” Late 2011 MBP. (i5, geen Core 2 Duo!)

Een SSD hoeft niet i.p.v. het DVD-station, kan wel ter vervanging van de harde schijf. In dit model kan er dan eventueel een harde schijf bij op de plaats van het DVD-station. SSD kan niet op die plaats, alleen in de drive bay.

Qua grootte heb ik geen idee hoeveel data je erop hebt staan.
    Staat je schijf soms nokjevol? (minder dan 10% vrije ruimte geeft een flinke extra vertraging)

RAM kan maximaal 16GB (2 x 8GB). Apple zegt van niet, maar kan wel.

Bijdrager
    amazone

een 2.4 ghz i5 is een prima MacBook. Zeker met 8GB. SSD erin en klaar. Maar als het scherm kapot is kan je misschien beter iets nieuws kopen. Geen idee wat dat allemaal gaat kosten.

Bijdrager
    makasa

Ik zou voor een sed gaan. Dat zal je verassen wat het effect is. Scheelt je een hoop geld.

Bijdrager
    Shmoo

Het scherm is trouwens ook kapot aan het gaan, maar geen idee wat herstelling kost. Moet ik eens gaan navragen

Controleer eerst even of er niet mogelijk een reparatieprogramma voor dat type MacBook is bij Apple.

Misschien is het deze machine.. Heel veel mensen weten niet van dit soort acties omdat ze niet dagelijks het Apple-nieuws volgen.
    https://www.apple.com/nl/support/macbookpro-videoissues/

Mocht jouw Mac niet in aanmerking komen voor gratis reparatie dan zou ik binnenkort een nieuwe kopen en niet gaan knoeien aan een 5 jaar oude machine die al op het punt staat stuk te gaan. Laat andere beunhazen dat maar doen.

Bijdrager
    Lauwrenzo

Ik kom niet in aanmerking aangezien het gaat om 15 en 17″ modellen. Maar via die pagina ben ik wel uitgekomen op een Apple Hardware Test, geen idee of dat iets gaat opleveren, toch eens proberen. Het scherm begint op sommige standen gewoon enorm te flikkeren, groene strepen erdoor. De camera doet het ook niet meer. Eerst viel het nog mee, als ik het scherm iets verder opendeed verdween het, maar nu steeds moeilijker.

Wat mijn schijf betreft, die staat inderdaad heel erg vol.. Ik heb nog 10 GB over van de 500 GB. Ik heb geen idee wat hieraan te doen.. Ik heb er al zoveel zooi van af gegooid en zoveel clean-up progjes gebruikt maar ik heb gewoon wel echt meer geheugen nodig. Ik werk veel met foto en videobestanden en die nemen veel plaats in. En ik heb geen zin om met een externe HD rond te sleuren. Ik heb trouwens ook al het aantal programma’s beperkt dat geopend word bij het opstarten. Eigenlijk laat ik ‘m nu gewoon zo veel mogelijk aanstaan, maar dat kan ook niet erg gezond zijn denk ik.

Wel lullig van die 16 GB, had me laten vertellen dat ik maximum 8 GB erin kon steken.. En de videokaart is inderdaad een HD-video 3000

Bijdrager
    Lauwrenzo

Al even wat ruimte vrijgemaakt en zit nu op 45 GB vrije ruimte. Verder kan ik ’t echt niet rekken. Ben nu de hardware test aan het laten lopen. Bij de korte test kwam er niets uit dus nu uitgebreid..

Bijdrager
    SunKeeper

Vindt je het scherm te klein voor wat je wilt gaan doen? (dan is een iMac een beter alternatief)

Zo niet, is het wel de moeite waard om te onderzoeken hoeveel het je kost om het scherm te repareren en de opslag wat te upgraden.

Er zijn tegenwoordig ook 2000GB harde schijven te koop (€ 110,-) die in je MacBook passen. Als je die in plaats van de DVD-speler zet en je voegt een 128 of 256GB SSD toe (max. € 100,-) dan blijft dat betaalbaar en heb je veel snelheid+veel ruimte. Een goede losse externe DVD-speler voor af-en-toe-gebruik heb je al voor een paar tientjes.

Met 8GB RAM draait het ook best goed. Die 16GB kun je dan altijd nog later overwegen.

Bijdrager
    computer space

Je koopt niet snel bejaarde iMac. De lijn is enorm afgevlakt sinds 2011, met updates die maar een fractie van de wet van Moore benutten. Topmodel 2011 is maar een tikje langzamer dan huidige topmodel,
    Neemt niet weg dat Intel wellicht nu EINDELIJK een 6-core 12 thread i7 gaat uitbrengen in het hobbysegment processors dat Apple over het algemeen voor iMacs gebruikt…. OMG wat wordt dat tijd.

Bijdrager
    Afroman

Ik heb geen idee wat voor opleiding je gaat doen. Grafisch Design en video edit? Ik heb ook geen flauw idee in hoeverre dat gaat.

Maar bij grafisch vormgeven draait het vooral om.

-groot werkvlak/grote monitor
    -genoeg ram zodat je ook nog eens meerdere programma’s kunt draaien en Illustrator/Photoshop werkt ook veel op RAM.
    -de laatste versie van Adobe Creative Cloud verdeeld de rekenkracht ook veel met de grafische kaart, maar dat is niet zozeer een pre.

Om het jezelf makkelijk te maken, koop een Mac met genog ram (minimaal 16, je zult niet meer dan 6 of 8 gebruiken maar met toekomstbeeld is 16 gewoon beter) en een SSD. Ik heb anderhalf jaar geleden een macbook met ssd gekocht en er ging echt een wereld voor mij open.

Maaf als je gaat video editten weet ik ook nog steeds niet in hoeverre dat gaat. Ik heb het jarenlang gedaan op mijn 13 in MacBook Pro uit 2010 maar erg lekker is het niet. Je wilt daarbij echt veel werkruimte, snelle opstartdisk EN snelle externe opslag(dan heb je veel minder last van lag) en een videokaart is een pre wegens renderen en effecten. Dat voor Final Cut Pro, Motion, Premiere Pro, After Effects, daVinci, diverse plugins etc.

Dus kijk goed naar wat je precies gaat doen, want het zou zonde zijn als je 2800 euro uitgeeft en eigenlijk met 1500 al ruim voldoende kan werken.

Bijdrager
    Jeddes

Als je scherm los aan het gaan is dan hoeft dat niet duur te zijn, mits het alleen je glasplaat is. Als je hele beeldscherm moet worden vervangen word het een dure grap (denk 200 euro plus) glasplaat alleen kost je 50 euro
    Macbook Pro 13 inch scherm
    Ik doe ook wat editen op mijn Mac uit 2010, dus het moet kunnen. Het is wel waar wat Afroman zegt, ideaal is het niet.

Bijdrager
    Lauwrenzo

@SunKeeper Het kleine scherm stoort me inderdaad. Maar ik wil ook gewoon lekker kunnen werken aan projecten zonder een hartverzakking te krijgen als weer eens alles vastloopt en ik (misschien) weer eens alles kwijt ben.

Ik ben bezig aan een journalistieke opleiding. Voor nu is dit vooral nog met Adobe, maar vanaf september beginnen we met monteren (radio en tv). Op school is dat dan met AVID maar voor mijn Mac zal dat wel een ander programma worden.

Qua specificaties van de iMac, die verkopen ze op mijn school met een fikse korting en Applecare erbij, en hij zou geconfigureerd zijn naar wat ik nodig heb. Maar ga nog eens vragen wat de precieze specs zijn

Alvast bedankt in ieder geval voor de vele reacties want ik heb al veel goede tips gelezen. Ookal zou ik een iMac kopen, ik wil mijn MBP zowieso blijven gebruiken want die iMac staat dan op mijn studio en dan heb ik wel nog een laptop voor als ik in ’t weekend thuis ben. Dus als ik hem dan voor weinig geld nog nieuw leven kan inblazen lijkt me dat de moeite waard. Dat scherm zal ik gewoon eens moeten laten nakijken en fingers crossed dat het geen fortuin kost. De hardware test leverde al niets op in ieder geval.

Bijdrager
    computer space

Jouw macbook is ook prima headless. Externe monitor en ssd en je kunt er alles op doen wat je wilt.

Bijdrager
    Lauwrenzo

Even een update en een vraagje:

We hebben besloten om toch voor een nieuwe iMac te gaan. Maar ik ben nu wel aan het twijfelen over het volgende:
    Bij de samenstelling van een iMac rekent Apple maarliefst 676 euro aan om van 8 naar 32GB te gaan. Ik deed even wat research en ontdekte dat als ik zelf ram modules koop en erin steek, ik dat voor +- 300 euro kan doen. Maar geen idee of dat de verstandigste keuze is en of dat verschil maakt?
    ’t gaat om een 27 inch iMac retina

Bijdrager
    fixar

Ja, zelf het geheugen uitbreiden is een stuk slimmer….en misschien is het handig om Apple de 2×4 GB te laten leveren (de standaardhoeveelheid) en dan vervolgens er zelf 2 x 8GB bij te zetten….. dan heb je 24GB Ram voor een fractie van die 300 euro:)

Succes!

Enne… investeer liever in een SSD in de iMac (250GB of 500GB)….Dit brengt de meeste snelheidswinst met zich mee!

Een gewone HD is supertraag en de 1TB Fusiondrive een zeer middelmatig lapmiddel (vanwege het zeer kleine SSD-deel)

Verder een geweldige machine, die 27″ 5K

Bijdrager
    Lauwrenzo

Ja dat dacht ik dus al.. maar het maakt dan niet uit dat die standaard geleverde modules verschillen van degene die ik aankoop? Want dat bespaart inderdaad ook alweer wat.

En ik wil idd wel voor een SSD gaan. Mijn ouders vinden alleen dat eentje van 500gb belachelijk duur is en mijn MPB met 500gb zit al nokvol. Snap ik wel, maar aan de andere kant, als we nu zoveel uitgeven aan deze iMac moeten we het wel direct goed doen. Tsja, het is nog stof voor discussie, we zien wel! Maar naar alle waarschijnlijkheid word het een Fusion van 2TB

Bijdrager
    Lauwrenzo

Zo hij is besteld! Nu heb ik nog één laatste vraag haha. Is dit geheugen helemaal juist voor een iMac 27′ 5K?
    http://www.interngeheugen.com/bestel/36390/kingston-16gb-1866mhz-ddr3l-cl11-sodimm-kit-of-2x8gb-1_35v-hyperx-impact-black.html

Dan kan ik dat ook al bestellen zodat ik het in huis heb wanneer de iMac word geleverd

Bijdrager
    SunKeeper

Er staat bij van wel, dus dan zal dat toch wel.:)

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.