27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    INCTRL

Aanhalingstekens die aan de grond begint

Hoi mensen,

Na instal van Mavericks krijg ik steeds als ik aanhalingstekens open dit te zien „test” ipv “test” Of ik nu op Nederlandse indeling zit of op Amerikaanse ik blijf met hetzelfde probleem zitten.

Weet iemand hoe ik dit weer normaal kan instellen op het toetsenbord want ik kan het niet vinden.

\Dank.

Bijdrager
    mollie319

Systeemvoorkeuren – Toetsenbord – Tekst
    haal vinkje weg bij “Gebruik slimme aanhalingstekens en streepjes” Of stel het in op een andere keuze. Wat je wilt:-)

Bijdrager
    sedikit

Vergeet niet dat al geruime tijd de beide aanhalingstekens boven, de standaard is

Bijdrager
    computer space

Wil je wel kromme (6-jes en 9-tjes), of wil je rechte aanhalingstekens?

Bijdrager
    bartvdv

@sedikit:

Vergeet niet dat al geruime tijd de beide aanhalingstekens boven, de standaard is…

Standaard ? Omdat het ‘opgedrongen’ wordt door de software. De norm in het Nederlands is nog steeds onderaan openen en bovenaan sluiten.

Bijdrager
    Buzz

Er is geen standaard: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/aanhalingstekens-hoog-of-laag

De symmetrische, rechte aanhalingstekens boven zijn juist tegenwoordig veel gebruikt omdat typemachines en later computers (en hun gebruikers) niet om konden gaan met de fraaiere aanhalingstekens die in professioneel drukwerk nog steeds gebruikt worden. De optie “slimme aanhalingstekens” in OS X probeert daar verandering in aan te brengen. Maar ondertussen hebben veel mensen een voorkeur ontwikkeld, of ze zijn onder de indruk dat er wel een standaard is, waar “slimme aanhalingstekens” niet aan voldoet.

Bijdrager
    INCTRL
    mollie319 op 11 oktober 2013

Systeemvoorkeuren – Toetsenbord – Tekst
    haal vinkje weg bij “Gebruik slimme aanhalingstekens en streepjes” Of stel het in op een andere keuze. Wat je wilt:-)

Dat was hem. Iedereen dank!(y)

Bijdrager
    sedikit
    bartvdv op 11 oktober 2013

@sedikit:

Vergeet niet dat al geruime tijd de beide aanhalingstekens boven, de standaard is…

Standaard ? Omdat het ‘opgedrongen’ wordt door de software. De norm in het Nederlands is nog steeds onderaan openen en bovenaan sluiten.

@bartvdv
    ,
    Ik had even op dit “probleem” van die aanhalingstekens gegoogled. Daaruit bleek dat de beide tekens boven, al geruime tijd geaccepteerd is. Ik als boodschapper dus. Maar dat betekent niet dat ik het ermee eens ben, integendeel: ik deel jouw mening over het “opdringen” door software en hun developers. Ik zal er niet nòg een keer over beginnen, ik had hier ook een topic in dat verband over het iOS 7…..(dat heb ik geweten!)

Bijdrager
    Shmoo
    bartvdv op 11 oktober 2013

@sedikit:

Dat heeft niets met de software of opdringen te maken maar met de leesbaarheid + snelheid ervan, iets dat gewoon online gewenst is op vandaag.

Het verschil tussen digitaal lezen en lezen vanaf print wat vaak veel rustiger en meer ontspannen is.

Bijdrager
    bartvdv

Natuurlijk heeft dat met software te maken. De Angelsaksische manier is net bovenaan openen en bovenaan sluiten. Typemachines konden het niet en de eerste software was voornamelijk Engelstalig; en dat systeem werd door iedereen klakkeloos overgenomen. Een gelijkaardig probleem had je met het ‘kastlijntje’. Heeft niks te maken met een rustiger beeld. Mocht dat zo zijn dan kunnen we meteen alle stok- en staartletters afschaffen. De cedille met dat rare kommaatje mag dan ook meteen weg. De Slavische volkeren moeten voortaan maar ons alfabet gaan gebruiken.

Bijdrager
    wwgnr

Bij systeemvoorkeuren – toetsenbord – tekst zie ik geen vinkje “gebruik slimme aanhalingstekens” (OS 10.8). Wat ik wel zie is bij taal en tekst -> tekst -> slimme aanhalingstekens met een menu voor keuzes. Ik heb ze op krom laag beginnen hoog eindigen gezet. Echter blijven ze hoog en recht. Hoe los ik dit op?

Sleutelbeheerder
    Night

Dat komt omdat je hoogstwarschijnlk dat zelf intypt. Naast de dubbele punt zit de dubbele quote (inch-teken) welke sommige applicaties (niet alle en ook niet altijd even consequent) applicaties automatisch omzetten naar typografische aanhalingstekens. Je kunt ze zelf ook eenvoudig typen.

’ (optie-shit-] )
    ” (optie-shift-[ )
    “ (optie-[ )
    ‘ (optie-] )
    „ (shift-optie-w)

En voor de liefhebbers en minder goedzienden hebben we deze smaak ook nog:
    ❛tekst❜
    ❝tekst❞

・^

Sleutelbeheerder
    Night

[gevalletje ’oeps’]

Inactief
    Anoniem

@wwgnr

In sommige programma’s, zoals Teksteditor, Berichten en iMovie, kunt u bepalen hoe aanhalingstekens worden weergegeven wanneer u een enkel of dubbel aanhalingsteken typt. U kunt deze functie gebruiken als ‘Slimme aanhalingstekens’ is ingeschakeld in het programma waarmee u werkt.

Teksteditor: Voorkeuren > Nieuw document

Je kan het ook achteraf vervangen. Teksteditor: Wijzig > Vervanging > Toon vervangingen

Bijdrager
    sedikit

Ook toevallig! Hier staat een stuk over o.a. de aanhalingstekens:
    http://www.macfan.nl/

Bijdrager
    F_Vervoort

Offtoptic moet ik even de opmerking maken dat, mede door taalorganisaties als ‘Onze Taal’, onze taal een behoorlijke verarming meemaakt. Er is wel degelijk verschil tussen het gebruik van de verschillende aanhalingstekens. ‘Onze Taal’ is echter voorstander van een versimpeling van de taal. Kijk ook naar de u heeft / u hebt regel. De derde persoonsvorm wordt hier goed verkracht. Als grafisch ontwerper en (waaronder het opmaken van boeken), geniet ik ervan om de juiste karakters te kunnen gebruiken. Ik geniet ervan om het resultaat te aanschouwen en de duidelijkheid in teksten zien, enkel door de juiste tekens te gebruiken. Daarbij mag niet vergeten worden dat elke taal zijn typografische tekens anders plaatst. Ik weet dat velen onder jullie dit nonsens zullen vinden, maar ik denk dat mede-collega’s zich hier wel in kunnen terugvinden.
    Groet

Bijdrager
    MouseMighty

Je weet nu hoe je de aanhalingstekens op een goede manier getoond krijgt. Nu is het dan een kwestie van goed toepassen van de enkele ‘ ‘ en de dubbele ” “. Heeft niets met ‘dwingende’ software te maken.

“Je gelooft het niet maar: ‘Jij hebt ook altijd wat te zeuren’ zei hij gisteren nog tegen mij”.;)

Bijdrager
    wwgnr

@ night: thx precies wat ik zocht!

Bijdrager
    nbohemen

Ik vind het wel mooi, die slimme aanhalingstekens. Maar ik heb het toch uitgezet aangezien ik niet wist hoe ik anders ’s nachts of ‘s-Gravenhage moet schrijven. Dan gaat de apostrof liggen namelijk.

Bijdrager
    F_Vervoort

@nbohemen

Let op je tekens;-)

het is ’s nachts of ’s-Gravenhage

… een ‘hangend’ haakje

Bijdrager
    nbohemen

Nu ben ik helemaal in verwarring. Welke toets is dan de apostrof?

Bijdrager
    nbohemen

Op de iPhone heb je bijvoorbeeld alleen maar de ‘

Bijdrager
    F_Vervoort

enkele apostrof:
    alt – sluitende accolade = open
    alt – shift – sluitende accolade = sluit

dubbele tekens:
    alt – open accolade = open
    alt – shift – open accolade = sluit

groetjes

Bijdrager
    nbohemen

Bedankt voor de tip! En op de iPhone? Of is dat gewoon niet mogelijk?

Bijdrager
    F_Vervoort

Als ik daar de ’ toets ingedrukt houd, dan zie ik ` , ‘ , ’ en ‘

Bijdrager
    nbohemen

Ok. ik leer steeds meer. Wat is dit dan eigenlijk voor een teken: ‘

Bijdrager
    F_Vervoort

kijk eens bij wikipedia -> aanhalingstekens.

Daar staat een goede opsomming met uitleg.

Ook met de verschillen in andere talen.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.