28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    McFire

Aangifteprogramma 2010 Belastingdienst

Hallo allemaal,

Ik heb het aangifteprogramma 2010 gedownload, in de map programma’s gezet en wil het nu starten. Het icoontje komt in het dock, springt een paar keer op en neer en verdwijnt dan weer. Ik had al ergens iets gelezen dat het wellicht te maken zou kunnen hebben met Rosetta. Ik heb dat inmiddels geïnstalleerd, maar zonder succes. Op mijn MacBook Pro, met Leopard, draait het programma overigens wel. Op mijn iMac met SL draait het niet.

Iemand nog een idee? Anders moet ik de aangifte maar doen op de MB.

Alvast bedankt weer voor het meedenken.

Bijdrager
    Hansi2124

SL wordt in ieder geval ondersteund:

Dus daar kan het niet aan liggen. Tenzij ze bij de BD een foutje hebben gemaakt…..

Bijdrager
    Maverick9898

Bij mij deed ie het wel, dus het ligt zeker niet aan SL.

Bijdrager
    Pieterr

Al een keer gereboot sinds de Rosetta installatie ?

Bijdrager
    Appleheld

Hier ook geen problemen, en als je hem nou gewoon in de downloadsmap houd?

Bijdrager
    iErnst

Hier ook geen probleem. Vorig jaar echter nog wel last gehad van hetzelfde probleem als TS beschrijft.

Bijdrager
    Appleheld
    iErnst op 15 januari 2011

Hier ook geen probleem. Vorig jaar echter nog wel last gehad van hetzelfde probleem als TS beschrijft.

Hoe heb je die dan opgelost?;)

Bijdrager
    Marius1976

En het werkt alweer niet onder Tiger.

Ik snap heus wel dat Tiger oud is…

Maar kijk even bij Windows. Zelfs windows 2000 wordt gewoon ondersteund!

Nog een reden om maar weer terug naar windows te gaan. Mijn Tiger computers werken uitstekend, maar ondersteuning voor Tiger is ver te zoeken.

Ik heb nog een oude PC met windows 2000 en daar draait ont-zet-tend veel NIEUWE software gewoon nog op.

Bijdrager
    Hansi2124

Klagen bij de Belastingdienst dus. Die het niet leuker voor je kunnen maken, maar ook niet makkelijker:sad:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Marius1976 op 15 januari 2011

En het werkt alweer niet onder Tiger.

En dan te bedenken dat W2000 net iets minder wordt gebruikt dan Tiger…
    En natuurlijk ook belachelijk dat het geen UB is…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik weet het niet zeker meer, maar er lig mij iets bij dat als dit gebeurt met een programma, het wél werkt als het geopend wordt vanaf een ander volume. :innocent:

Bijdrager
    stopa

Programma naar bureaublad slepen en vanaf daar opstarten.
    (Dit probleempje is er in bepaalde situaties ? Maar al die jaren nog nooit opgelost).

Bijdrager
    curryhano

Ik heb ook wel eens soortgelijke problemen gehad. In dat geval wilde het repareren van de permissies in de disk utility helpen…

Bijdrager
    Verwijder

Bij mij werkt het gewoon, in een andere map dan de downloadmap. Het is wel een universal binary, ik heb Rosetta niet geïnstalleerd.
    Wat zegt de Console?

Bijdrager
    McFire

Ik had de iMac uiteraard gereboot na installatie van Rosetta. Inmiddels heb ik ook de schijfbevoegdheden hersteld en opnieuw geboot. Helaas brengt dit allemaal geen verbetering. Ook niet vanaf het bureaublad, een andere map of van een ander volume.
    @Willemien:

Wat zegt de Console?

Wat bedoel je daarmee?

Bijdrager
    Pieterr

In Programma’s/Hulpprogramma’s staat Console.app
    Als je dat programma opent, krijg je de diverse boodschappen te zien die programma’s printen voor debug doeleinden.

Bijdrager
    McFire

Geopend uit mapje Belastingdienst geeft deze info in Console:

16-01-11 18:54:02 [0x0-0x5b05b].nl.belastingdienst.ib2010_1_00[2808] /Users/Home-map/Documents/Belastingdienst/ib2010: Document map kon niet aangemaakt worden
    16-01-11 18:54:02 com.apple.launchd.peruser.501[131] ([0x0-0x5b05b].nl.belastingdienst.ib2010_1_00[2808]) Exited with exit code: 1

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Feit is dat de BD behoorlijk “achterlijk” loopt…
    Het “Aangifte loonheffingen 2010” programma draagt versienummer 1.0 en is van 2009. Drie jaar dus na de introductie van de eerste Intel Mac. Maar is het inmiddels op zijn minst een UB? Nee het is een PPC programma… :slant:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    McFire op 16 januari 2011

Geopend uit mapje Belastingdienst geeft deze info in Console:

16-01-11 18:54:02 [0x0-0x5b05b].nl.belastingdienst.ib2010_1_00[2808] /Users/Home-map/Documents/Belastingdienst/ib2010: Document map kon niet aangemaakt worden

16-01-11 18:54:02 com.apple.launchd.peruser.501[131] ([0x0-0x5b05b].nl.belastingdienst.ib2010_1_00[2808]) Exited with exit code: 1
    En als je nu eens de belastingdienst mappen op je MBP kopieert naar je iMac?

Bijdrager
    McFire

hendrik ijzerbroot 39 minuten geleden #
    En als je nu eens de belastingdienst mappen op je MBP kopieert naar je iMac?

Net geprobeerd, lukt helaas ook niet. Mogelijkheden raken nu wel uitgeput denk ik. Blijft toch vreemd.

Bijdrager
    Verwijder
    hendrik op 16 januari 2011

Het “Aangifte loonheffingen 2010” programma draagt versienummer 1.0 en is van 2009. Drie jaar dus na de introductie van de eerste Intel Mac. Maar is het inmiddels op zijn minst een UB? Nee het is een PPC programma… :slant:

sorry, ik dacht dat het over “Aangifte inkomstenbelasting 2010” ging, die is universal. werd tijd, het is nu 5 jaar na de eerste Intel-Mac.

Bijdrager
    Verwijder

@McFire

De programma’s van de belasting maken altijd een mapje aan op een bepaalde plek, in dit geval:
    /Users/Home-map/Documents/Belastingdienst/ib2010
    Als de map niet bestaat dan probeert het programma die te maken en blijkbaar lukt dat niet om de een of andere reden.
    Op een ander forum las ik dat vorig jaar het probleem kon worden veroorzaakt door verkeerde lees-/schrijfrechten van de thuis- of documenten-map. Controleer met Command-I eens of je wel mag schrijven in deze mappen.
    Als het dan nog steeds niet werkt zou je de mappen zelf kunnen maken, misschien helpt dat. In het Nederlands: op de harddisk is een map “Gebruikers”, daarin een map “Home-map”, daarin “Documenten”, daarin “Belastingdienst” en daarin een map “ib2010”.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Willemien op 17 januari 2011
    hendrik op 16 januari 2011

sorry, ik dacht dat het over “Aangifte inkomstenbelasting 2010” ging, die is universal. werd tijd, het is nu 5 jaar na de eerste Intel-Mac.
    Ja daar gaat het ook over, maar het programma wat ik noemde is dus een voorbeeld dat om de een of andere vreemde reden niet ge-update is naar Intel.

Verder heeft de TS al geprobeerd om een tip van mij uit te voeren, waarbij hij de mappen die op een andere Mac stonden (daar werkte het namelijk wel) over zette. Dus die mappen zijn eigenlijk daardoor al aangemaakt, maar helaas zonder resultaat.

Bijdrager
    McFire

Willemien 19 uur geleden #
    Als de map niet bestaat dan probeert het programma die te maken en blijkbaar lukt dat niet om de een of andere reden.

Natuurlijk! Dat was het. Toen ik je berichtje las, viel bij mij het kwartje. De map Belastingdienst had ik beveiligd en daardoor kon het programma de submap ib2010 niet aanmaken. Prima, het werkt nu.

hendrik ijzerbroot 17 uur geleden #
    Verder heeft de TS al geprobeerd om een tip van mij uit te voeren, waarbij hij de mappen die op een andere Mac stonden (daar werkte het namelijk wel) over zette. Dus die mappen zijn eigenlijk daardoor al aangemaakt, maar helaas zonder resultaat.

Ik had het programma alleen maar op het bureaublad van mijn MB gezet en vervolgens naar de iMac gekopieerd. Dus niet de submappen en zo.

Allemaal weer bedankt voor het meedenken!

Bijdrager
    McSandra

Ik had precies hetzelfde probleem. Als je de map handmatig aanmaakt, werkt het programma daarna wel.

Bijdrager
    Lamkram

Enige weken nadat ik e.e.a. had ingevuld wilde ik het nog even bekijken. Had opeens hetzelfde probleem wat hiervoor is beschreven. IB2010 komt even in het Dock en weg is het weer. Na lang zoeken bleek dat mijn Home map beveiligd was. Even de beveiliging eraf en het werkt weer.

Bijdrager
    mark88

Is het mogelijk om de map waarin het aangiftebestand wordt bewaard te beveiligen met een wachtwoord. Ik kan me van vorige jaren herinneren, destijds Windows gebruiker, dat ik dit vanuit het aangifteprogramma kon regelen. Nu zie ik dit niet in het instellingenmenu. Iemand tips?

Bijdrager
    patrickplaggenborg

Kwam bij deze thread omdat ik ook een probleem had met het aangifteprogramma van de Belastingdienst. Mijn aangifteprogramma 2013 startte niet. Bij openen crashte hij meteen.

Console gaf foutmelding ‘exited with code 1’.

Het aanmaken van de map wa2013 werkte in eerste instantie ook niet.

Totdat ik erachter kwam dat ik ooit de volledige Belastingdienst folder met submappen wa2010, wa2011, wa2012 had verplaatst in mijn Dropbox. Ik had toen een alias aangemaakt van de originele plaats naar de nieuwe plaats in de Dropbox folder. Voor oude versies (2012 etc.) werkte dit gewoon prima. Dit jaar stopte het met werken.

Door de originele Belastingdienst map terug te zetten in /Documents werkte het weer.

(En als je dan toch weer moeilijk wil doen, met een symbolic link werkt het ook. Met een Alias niet.)

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.