16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    John Derksen

Aangesloten servers niet zichtbaar in ‘NETWORK’ map

Al enige tijd ben ik in de map ‘Network’ (Systeem 10.4.7) de afbeeldingen van de aangesloten servers kwijt. In eerste instantie stonden er ineens 3 lege mapjes met o.a. de tekst ‘PROGRAMMAS’, GEBRUIKERS o.i.d.
    Nadat ik deze ook verwijderd had blijft deze map tot nu toe nog steeds leeg en kan ik dus geen aangesloten servers kiezen.

Dit lukt via een omweg wel via de Finder en ‘verbind met server’, maar daarvoor moet ik wel steeds het juiste IP adres weten. Voorheen stond er netjes ‘Laptop’ e.d. in de map ‘Network’. Wel zo handig.

Hoe kan ik deze weer terugkrijgen?
    Vast bedankt

Bijdrager
    Freek.

Even voor de weet: over welke map ‘Netwerk’ heb je het? Plaats even een screenshotje, wellicht maakt dat jouw probleem een stuk duidelijker. En het beantwoorden van je vraag veel makkelijker. Ik denk dat je met twee klikken van je probleem af bent. :)

Bijdrager
    John Derksen

Als het goed gegaan is zie je nu de afbeelding

Bijdrager
    Freek.

Oké, duidelijk. Wat je hier map noemt is de Navigatiekolom.
    Ga vanuit de Finder naar de Menubalk boven in beeld. Kies ‘Voorkeuren’ en klik op de tab ‘Navigatiekolom’. Kijk of dingen als ‘Servers’ en ‘Netwerk’ aangevinkt staan.
    Mocht dit geen soelaas bieden dan moet je even de Netwerk- en Deleninstellingen in de Systeemvoorkeuren checken.

Succes :)

Bijdrager
    John Derksen

Dit laatste had ik al geprobeerd. Maar ook nu blijven de aangesloten computers onzichtbaar in het venster. In ieder geval bedankt voor je moeite!

Bijdrager
    Freek.

Wat gebeurt er als je op het Netwerkicoontje dubbelklikt in de Navigatiekolom?

Bijdrager
    John Derksen

Er gebeurt niets. Maar dit geldt ook voor de aangesloten schijven. Alleen zie ik daar uiteraard de geplaatste mappen

Bijdrager
    WouterReyntjens

trek es je netwerkkabel uit of zet je airport es even uit, en sluit dat venster van finder!
    connecteer terug je kabel of je airport, wacht even en ga dan naar netwerken, gaat dit?

grtz

Bijdrager
    John Derksen

Helaas Wouter, ook nu blijft het venster leeg

Bijdrager
    Freek.

Screenshotjes van
    • Systeemvoorkeuren -> Netwerk
    • Systeemvoorkeuren -> Delen
    ?

:)

Bijdrager
    WouterReyntjens

kan je misschien eens zeggen hoe je server is aangesloten en hoe je andere apparaten hangen tegenover je server!

vb: router=>server=>switch=>mac
    router=>server
    =>mac

Bijdrager
    John Derksen

Het heeft door werkdrukte even geduurd, maar nu is het probleem inmiddels verholpen. Vraag me niet wat ik heb gedaan, maar het werkt. Kort geleden heb ik na een systeemprobleempje TechTool Pro gebruikt om e.e.a. te checken en repareren…. en als leuke bijkomstigheid kwamen de netwerkschijven ook weer in beeld. Bedankt voor jullie reacties!

Bijdrager
    cocoia

Wat ik hier echt even miste is de Apple-expert die vindt dat je even in Netwerkinstellingen de IP-adressen opzoekt, en in Finder gewoon CMD+K gebruikt om met Netwerkbronnen te verbinden? Dat is toch veel makkelijker dan al die langzaam refreshende mapjes door te zoeken?:)

EDIT: Dit is HEEL nuttig als je bijv. verbonden met shares bent over Ethernet en Airport tegelijk, en je de verbinding per sé over een van de twee wil hebben. De verbindingen hebben andere IP-adressen.

Bijdrager
    John Derksen

Bij systeemvoorkeuren > netwerk kan ik geen netwerkinstellingen van de aangesloten computers vinden. Of moet je deze van alle computers zien te achterhalen en deze IP-adressen in je serverlijst zetten. Persoonlijk zeggen computeromschrijvingen me meer dan IP adressen. Of maak ik het nu te moeilijk..

Bijdrager
    cocoia
    ”John

Bij systeemvoorkeuren > netwerk kan ik geen netwerkinstellingen van de aangesloten computers vinden. Of moet je deze van alle computers zien te achterhalen en deze IP-adressen in je serverlijst zetten. Persoonlijk zeggen computeromschrijvingen me meer dan IP adressen. Of maak ik het nu te moeilijk..

Hangt af van de situatie. Bij Airport, is er in de router (al heb je geen Apple-router) altijd een tabel te vinden met de adressen van alle computers op het netwerk. Bij een LAN (kabeltjes) kun je onder System Preferences > Network > Ethernet een statisch IP-adres invoegen, als je dan twee computers verbindt ben je verbonden op het moment dat je een kabel erin steekt. Er handig, en wellicht makkelijker. Je moet zelf kijken, wat in je eigen situatie het makkelijkst is. Ik ken de adressen van mijn computers op werk / thuis en gebruik dus altijd CMD + K, en dan zet ik er smb:// of afp:// voor voor respectievelijk Windows en Apple shares.

Bijdrager
    John Derksen

weer wat geleerd… bedankt!

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.