-
Q:
Aangesloten servers niet zichtbaar in ‘NETWORK’ map
Al enige tijd ben ik in de map ‘Network’ (Systeem 10.4.7) de afbeeldingen van de aangesloten servers kwijt. In eerste instantie stonden er ineens 3 lege mapjes met o.a. de tekst ‘PROGRAMMAS’, GEBRUIKERS o.i.d.
Nadat ik deze ook verwijderd had blijft deze map tot nu toe nog steeds leeg en kan ik dus geen aangesloten servers kiezen.Dit lukt via een omweg wel via de Finder en ‘verbind met server’, maar daarvoor moet ik wel steeds het juiste IP adres weten. Voorheen stond er netjes ‘Laptop’ e.d. in de map ‘Network’. Wel zo handig.
Hoe kan ik deze weer terugkrijgen?
Vast bedanktOké, duidelijk. Wat je hier map noemt is de Navigatiekolom.
Ga vanuit de Finder naar de Menubalk boven in beeld. Kies ‘Voorkeuren’ en klik op de tab ‘Navigatiekolom’. Kijk of dingen als ‘Servers’ en ‘Netwerk’ aangevinkt staan.
Mocht dit geen soelaas bieden dan moet je even de Netwerk- en Deleninstellingen in de Systeemvoorkeuren checken.Succes
Het heeft door werkdrukte even geduurd, maar nu is het probleem inmiddels verholpen. Vraag me niet wat ik heb gedaan, maar het werkt. Kort geleden heb ik na een systeemprobleempje TechTool Pro gebruikt om e.e.a. te checken en repareren…. en als leuke bijkomstigheid kwamen de netwerkschijven ook weer in beeld. Bedankt voor jullie reacties!
Wat ik hier echt even miste is de Apple-expert die vindt dat je even in Netwerkinstellingen de IP-adressen opzoekt, en in Finder gewoon CMD+K gebruikt om met Netwerkbronnen te verbinden? Dat is toch veel makkelijker dan al die langzaam refreshende mapjes door te zoeken?
EDIT: Dit is HEEL nuttig als je bijv. verbonden met shares bent over Ethernet en Airport tegelijk, en je de verbinding per sé over een van de twee wil hebben. De verbindingen hebben andere IP-adressen.
Bij systeemvoorkeuren > netwerk kan ik geen netwerkinstellingen van de aangesloten computers vinden. Of moet je deze van alle computers zien te achterhalen en deze IP-adressen in je serverlijst zetten. Persoonlijk zeggen computeromschrijvingen me meer dan IP adressen. Of maak ik het nu te moeilijk..
”JohnBij systeemvoorkeuren > netwerk kan ik geen netwerkinstellingen van de aangesloten computers vinden. Of moet je deze van alle computers zien te achterhalen en deze IP-adressen in je serverlijst zetten. Persoonlijk zeggen computeromschrijvingen me meer dan IP adressen. Of maak ik het nu te moeilijk..
Hangt af van de situatie. Bij Airport, is er in de router (al heb je geen Apple-router) altijd een tabel te vinden met de adressen van alle computers op het netwerk. Bij een LAN (kabeltjes) kun je onder System Preferences > Network > Ethernet een statisch IP-adres invoegen, als je dan twee computers verbindt ben je verbonden op het moment dat je een kabel erin steekt. Er handig, en wellicht makkelijker. Je moet zelf kijken, wat in je eigen situatie het makkelijkst is. Ik ken de adressen van mijn computers op werk / thuis en gebruik dus altijd CMD + K, en dan zet ik er smb:// of afp:// voor voor respectievelijk Windows en Apple shares.
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.