14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Simon2

Aangesloten gebruikers

Hallo,

Weet iemand hoe je in OS X panther kan zien WIE er verbinding hebben gemaakt met je computer via het netwerk? Als ik de computer uit zet of herstart zie ik DAT er iemand verbinding heeft gemaakt maar hoe kan ik checken wie er verbinding heeft gemaakt en hoe kan ik die verwijderen zonder de computer opnieuw op te starten? Alvast bedankt voor de hulp

Simon

ps: In os 9 was dit heel eenvoudig te doen in “gebruikers en groepen”. Ik hoop dat er ook zoiets in OS X zit.

Bijdrager
    vhbart

Ik denk dat je met Overseer wel iets kan doen.

Bijdrager
    Simon2

Dank je wel vhbart! Een erg uitgebreid programma.
    Toch wel raar dat zoiets niet meer in OS X zit. Vind ik persoonlijk wel een groot min punt.

S

Bijdrager
    Esquare
    ”Simon2″

Toch wel raar dat zoiets niet meer in OS X zit. Vind ik persoonlijk wel een groot min punt.

Alles wat Overseer doet (en nog veel meer) zit wel degelijk in “OS X”. Alleen heeft Apple niet voor elk onderdeeltje een GUI gemaakt. In plaats van Overseer kun je ook Terminal openen en het volgende verschrikkelijk ingewikkelde commando geven:

w

:)

Bijdrager
    arneblk

Handig om te weten, Esquare.
    Ik heb de Terminal nog nooit gebruikt, eigenlijk omdat ik niet weet hoe….

Ken je nog meer van dit soort handige terminal “sneltoetsen”?
    Bedankt.

Bijdrager
    Macinspire

http://www.ss64.com/osx/
    Met een beetje Google kom je al een heel eind.

Bijdrager
    Simon2

Alleen heeft Apple niet voor elk onderdeeltje een GUI gemaakt. In plaats van Overseer kun je ook Terminal openen en het volgende verschrikkelijk ingewikkelde commando geven:

w

Hmmm, toch niet zo ‘gebruikers vriendelijk’ van dat ‘gebruikers vriendelijke’ OS X. [/quote]

Bijdrager
    Esquare
    ”Simon2″

Hmmm, toch niet zo ‘gebruikers vriendelijk’ van dat ‘gebruikers vriendelijke’ OS X.

Wedden dat Simon2, als er wel een ingebouwde GUI voor dit commando bestond, zou klagen dat hij het icoontje niet zo mooi vond? :wink:

Bijdrager
    TonE

@Esquare
    Als in in de terminal kijk sta ik 2 x ingelogd. Is dat als user en als admin of heeft dat een andere reden?

Bijdrager
    Esquare
    ”TonE”

@Esquare
    Als in in de terminal kijk sta ik 2 x ingelogd. Is dat als user en als admin of heeft dat een andere reden?

Ik ben niet echt een Unix-geek, dus het exacte waarom weet ik niet. Maar Terminal maakt voor elk venster dat je opent een nieuwe login aan (ttyp1, ttyp2, enz.).

Bijdrager
    TonE

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld maar in mijn geval geeft ie 1 x aan ttyp en 1x console, zie onder:

11:58 up 4 days, 23:53, 2 users, load averages: 0.52 0.72 0.75
    USER TTY FROM LOGIN@ IDLE WHAT
    Ton console – Fri12 4days –
    Ton p1 – 11:58 – w

Bijdrager
    Esquare

Die ‘p1’ is het Terminal-venster. Open er nog maar een en geef nog eens ‘w’: dan krijg je er nog een ‘gebruiker’ bij.

Bijdrager
    TonE

Ok, zeer bedankt voor de toelichting.

Bijdrager
    Esquare

Wat trouwens een HEEL handig hulpmiddel is om al die Terminal-commando’s bij de hand te hebben: CLIX. Ik was alweer even vergeten dat het bestond.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.