9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    jebman

aangepaste notatie in numbers osx

Hi,

wil in numbers osx 3.6.1 valuta gebruiken in een cel. Dat is simpel. Maar de valuta, GBP wil ik ook in het juiste format gebruiken zoals de daar doen dus bij de duizendtallen een komma en ipv de komma voor de decimalen een punt. Rare lui die Engelsen.
    Ik krijg het niet voor elkaar in het aanmaken van een aangepaste celnotatie maken. Ook de apple support pagina geeft geen duidelijkheid. Krijg gevoel dat het niet mogelijk zonder systeem instellingen te wijzigen, maar dan werkt het niet meer voor de Euro velden.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat kan niet omdat Numbers de standaardnotatie voor duizendtallen en decimalen gebruikt zoals die in de systeemvoorkeuren ingesteld zijn.

Als je het mij vraagt zou je het op de manier die je wilt trouwens nodeloos verwarrend maken.

Bijdrager
    Le Big Mac
    Jakko op 05 juli 2016

Dat kan niet.

Kan wel, maar je hebt wat tussenstappen met formules nodig. Je kan het getal uit elkaar trekken in allemaal losse cijfers, bv: 1234,56 worden dan 6 cijfers (1,2,3,4,5,6). Die voeg je later weer samen (als tekst) met komma’s en punt op de juiste plek. Download deze sheet maar even: https://www.dropbox.com/s/sevy8cvdbduq20m/Getalnotatie%20NL-%3EUK.numbers?dl=0 (werkt tot getallen van 999.999,99).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ja, natuurlijk kan het zo, maar dat is heel wat ingewikkelder dan met een aangepaste notatie voor cellen.

Bijdrager
    jebman

Dankjewel BigMac. Ik ga dit proberen en kopiƫren naar mijn eigen sheet.

Bijdrager
    roto

Wat dacht je hiervan?

SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(B2;",";".";1);".";",";1)

Waarbij je B2 moet vervangen door de originele cel (of de berekening).

Dus als het resultaat een som is van 2 kolommen, krijg je zoiets:

SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SOM(A2;B2);",";".";1);".";",";1)

Uiteraard wel de gegevensnotatie van de broncellen op decimalen en scheidingsteken voor duizendtallen zetten.

Dit werkt alleen met getallen kleiner dan 1.000.000. Ik zal hier nog even verder naar kijken

Bijdrager
    roto

En gevonden…

SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SOM(A2;B2);",";"a";1);".";",");"a";".")

Zo wordt eerst de komma vervangen door een “a”, daarna alle punten vervangen door een komma en daarna de “a” weer vervangen door een punt.

Bijdrager
    jebman

Kijk eens aan. Mijn facturen zijn altijd kleiner dan 1 milj. ?

Bijdrager
    jebman

Thx, gelukt met een paar verborgen cellen en witte tekst met witte achtergrond. Super bedankt allemaal!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.