10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    kristo

Aangekocht en doorverkopen of weggeven van je software

Iedereen heeft het al wel eens voorgehad. Je koopt software die je niet bevalt of je verkoopt je computer of misschien heb je hem wel weggegeven omdat hij te oud is. Voor Lion vermeld Apple dat je je Mac dient te herinstalleren met de meegeleverde installatie dvd. Dus zonder een eventuele aangekochte Lion upgrade of andere software installaties. Ik vind dit niet kunnen, dit is toch niet normaal. Totaal onaanvaardbaar.

Het lijkt alsof men (ook hier op dit forum) er de ogen voor sluit en toch maar zijn eigen zin doet. Straks eisen ze nog af dat je je Mac ook niet meer mag doorverkopen. Wat gekocht is, is van jou, simpel. Dat kopiëren voor herverkoop niet kan is logisch.

Tot voor kort was het éénvoudig, je kocht iets tastbaar in de winkel. Nu koop je iets online in de App Store met het pervers fenomeen dat alles gelinkt is en getagt is met al je pers. gegevens. Ik vind dat Apple hier misbruik van maakt door deze gegevens voor hun eigen profijt uit te buiten. Velen morren niet, de aankoopprijs is drastisch verlaagd maar tegen welke prijs? Als je ziet welke weg ze willen ingaan. Je zal maar alles vanuit een Cloud laten draaien. Oh ja, mooi. Je software zal op je Mac, iPhone, iPad, …. draaien en je hoeft maar 1 maal op de betaalknop te klikken, installeren zal er niet meer aan te pas komen. Geef mij dan maar de good old way van een doosje kopen en installeren en updaten zoals we het steeds gewoon waren én met behoud van je privacy en consumentenrechten.

Apple, don’t become too greedy!

Bijdrager
    koeningNL

Waarom maak je niet je eigen install dvd?

• Koop en download Lion van de Mac App Store, zodra die beschikbaar is
    Control-klik op de “Mac OS X Lion” installatie en kies de optie “Toon pakketinhoud”
    Daarin zit de map “SharedSupport” en daarin zit het bestand “InstallESD.dmg”.
    • Dat is de installatiedisk die we op een DVD gaan zetten
    • Kopieer “InstallESD.dmg” naar je bureaublad
    • Brand via Schijfhulpprogramma deze .dmg op een lege standaard DVD schijf

Kan je die bijleveren bij je Mac die je verkoopt, geen gezeur met Apple ID etc.

Bijdrager
    llowboy

Ik snap het punt van Kristo wel. Het gaat er niet om dat het niet kan maar om het feit dat het zo eigenlijk niet bedoeld is door Apple.

Het feit dat ze aangeven dat je een mac moet terugzetten naar een eerdere versie van het besturingssysteem voor dat je hem verkoopt is raar.

Bijdrager
    macoky

Kristo maakt gewoon een denkfout. Software valt nu eenmaal net zo als muziek, beeld en tekst onder het intellectueel eigendom. Voor hardware is dat anders. De eigenaar van het eigendom ( eigenlijk het recht, hoef dus niet de maker te zijn ) mag dus bepalen wie en wat je met het betreffende media mag doen. Stel dat je een liedje maakt en dat op een cd zet en dat liedje aan je vriend wilt verkopen omdat hij dat en prachtig nummer vindt maar hij heeft geen cd-speler. Dan doe je de cd-speler voor een zacht prijsje daarbij. Nu kan hij genieten van je muziek. Nu maak je een remix van je liedje en dat liedje verkoop je hem weer voor een leuk prijsje. Wat Kristof dus blijkbaar normaal normaal vindt is dat zijn vriend zowel met de liedjes als met de cd speler mag doen wat hij ermee wil. Hij verkoopt de cd speler die nu dus met de cd’s met de twee liedjes meer waard is en/of kopieert de liedjes, geeft ze weg of verkoopt ze of organiseert een clubnight waar hij de liedjes draait en een hoop personen entree voor willen betalen. Hij brengt een eigen cd uit met meer remixe’s van het nummer. De wet zegt dus (simpel gezegd ) de je cd speler mag je verkopen maar je moet eerst aan Kristo vragen wat je met de liedjes mag doen. Apple heeft in de licentie je al verteld wat je met de software ( te vergelijke met de muziek ) mag doen. Ik weet niet wat daar onredelijk aan is. Ik weet zeker als iedereen zomaar een cd speler zou kunnen (na)maken of in een machine zou kunnen kopiëren ook daarop een licentie zou zitten. Wacht: heb ik ooit iets van een patent gehoord of een licentie om iets te mogen produceren. Ik ga morgen maar mijn eigen BigMac’s verkopen.

Bijdrager
    Racketeers

@macoky: Interessant, maar wordt in dit geval van Kristo niet het liedje (os) en de al aangeschafte remix (os x upgrade) 1 keer samen met de CD speler (computer) verkocht?

Eerlijk gezegd, ik heb de osx licentie nog nooit gelezen maar als je software op een dusdanig manier verkoopt dat je er geen gebruik meer van kan maken is er toch geen vuiltje aan de lucht?

Bijdrager
    macoky

@racketeers hij mag dus zijn mac met het originele os rustig verkopen omdat dat een andere licentie is. Deze is gekoppeld aan de hardware. Maar de
    Licentie voor het los gekochte Lion dus niet. Die staat op naam. Alleen hij heeft toestemming dit te gebruiken. Als hij nou een oude Mac koopt mag hij zijn licentie gebruiken en Lion op zijn oude Mac zetten. Dus hij mag de licentie op elke Mac gebruiken maar Apple geeft geen toestemming het gebruikersrecht door te verkopen. Ik geef mensen altijd het voorbeeld dat onderverhuur van een Woning ook verboden mag worden of het verbod van doorverhuren van een geleasde auto. Dus zie de koop van een licentie als een soort eenmale betaling van huur. Het wordt dus geen eigendom, je koopt alleen het recht om het te mogen gebruiken met de voorwaarden die de rechthebende bepaalt.

Bijdrager
    Racketeers

@macoky: uitgebreid verhaal en ik begrijp prima wat je bedoeld , dankzij of misschien wel ondanks alle analogieën maar laten we wel wezen we wonen met z’n allen in de echte wereld en zullen ons moeten wapenen tegen huisjesmelkers….

Bijdrager
    KarelWillem
    kristo op 15 augustus 2011

Apple, don’t become too greedy!

ik vind het wel meevallen.

Zie de prijs die je betaald maar als persoonlijk gebruiksrecht. Zolang je het gebruikt op je eigen account blijft het van jou. Verkopen is niet meer aan de orde.

Lekker dudelijk. En voor de tarieven die Apple rekent voor haar systemen volledig aanvaardbaar.

Bijdrager
    macoky

Ik ben benieuwd of er ooit een systeem komt dat recht doet aan de bedenker, bouwer, rechthebbende, verkoper en de consument. Wie het weet mag het zeggen. Duidelijk is wel dat de techniek ons inhaalt. Waar zijn de Philosophen die proberen ons uit dit dilemma te helpen ? Tijd voor Digi-ethiek. @racketeers je hebt gelijk wij bepalen hoe de wereld eruit ziet met of zonder huisjesmelker: maar dan wel doordacht met alle voor – en nadelen en acceptatie van de gevolgen van de keuzes. Roepen dat dingen niet deugen is makkelijk maar een beter alternatief te bedenken is stukken lastiger.

Bijdrager
    Kobes

Voor hen die het interesseert, het staat in de EULA onder sectie 3B. (Heb het even opgezocht, want nergens op fora was te vinden waar het vandaan kwam, had dus even mijn twijfels, maar die twijfels bleken onterecht)

Inderdaad wel een bijzondere situatie. Hoewel de wereld natuurlijk wel verandert en dit een min of meer logisch gevolg is van nieuwe distributiemethoden, die bovendien een hoop gemak opleveren.

Daarnaast, en mogelijk belangrijker het volgende!
    Apple heeft in een recente presentatie van de kwartaalcijfers aangegeven dat ze bij iedere Mac een bedrag afschrijven voor verlies van omzet nav updates van de software (of zoiets, ben geen advocaat). Hetzelfde hebben ze gedaan om de iPod Touch gratis updates te kunnen geven.
    Wellicht is het dus een kwestie van tijd dat het “probleem” een probleem is. Als iedereen altijd alle updates voor niets krijgt, wie boeit het dan nog? En het “Don’t become too greedy” is dan al helemaal niet meer op zijn plaats.
    Het is even koffiedik kijken, maar die accountingmethode zal toch niet voor niets zijn (het kost namelijk wel boekhoudkundige winst…).
    Tot die tijd is het even zuur voor alle 2e hands verkopers met een totale schade van 30 euro per verkochte Mac. Is wel te overzien toch?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.