25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    d.C.

Aanbod tweedehands Nikon D70

Omdat hier wel wat mensen zitten met uitgebreide kennis van fotografie, wil ik het volgende even vragen.

Ik kijk al een tijdje uit naar de aanschaf van een dSLR en plande me deze zomer (na een vakantiebaantje in augustus) een D70 kit te kopen. Nu zou ik hem liever nog vroeger hebben, en kreeg ik van een streekgenoot een aanlokkelijk aanbod. Hij boodt me het volgende aan:

– Nikon D70 + standaard accessoires
    – Nikkor 18-70 kitlens + B&W UV filter
    – Sigma 70-300 4-5.6 (8-9 jaar oud)

De camera is aangekocht eind 2004 en heeft momenteel 8000 kiekjes op de teller. Dit gehele pakket biedt hij me aan voor 675 euro, wat in mijn ogen een redelijke prijs lijkt (nuja, weet niet of die Sigma tele veel waarde heeft). Ik ben van plan hem te kopen, maar wou toch even jullie reacties horen. Ik heb hem een voorstel gedaan om er 650 voor te geven, zodat ik nog een geheugenkaartje kan bijkopen en dan rond de 700 euro zit. Ik ga uiteraard alles bij hem checken vooraleer ik hem koop.

Alvast bedankt:)

Bijdrager
    jps

http://www.belgiumdigital.com

zal je schat aan info hierover vinden

Bijdrager
    Freek.

Op zich een redelijk aanbod.
    Heb even gauw op Marktplaats gesnuffeld en kwam iets vergelijkbaars tegen: Nikon D70 kit met veel accessoires.

Bijdrager
    georg88

Leuke set, vraag me enkel af of de 70-200mm goed samenwerkt met de Nikon. Ik zou gewoon eens kijken als het toch in de streek te koop is. Zelf zweer ik bij Canon! Ik weet het niet helemaal precies maar volgens mij kun je deze Nikon software matig upgraden zodat je een Nikon 70DS hebt maar misschien kun je dat uitzoeken.
    Ik probeer altijd in zo’n siutatie toch op € 600,00 uit te komen. Een 70-200 uit halverwege 1995 heeft geen waarde ook omdat de huidige nieuwe lenzen allemaal ook zeer geschikt zijn voor Dslr en de aangeboden lens wel werkt maar zeker minder is. De Nikon 18-70 is altijd interessant, je hebt namelijk niet altijd 70-200 nodig.
    Voor fotografie tellen wel wetten, eentje is wat wil je ermee doen. Stem dus je aanschaf af op wat je wilt.
    Ben je onderzoekend, kan de set best interessant zijn zodat je later alsnog wat meer geld tegen een goede lens ” aangooit”.
    Uiteraard veel succes en enjoy with digtial photography!

Bijdrager
    d.C.
    ”jps”

http://www.belgiumdigital.com

zal je schat aan info hierover vinden

Op dat forum zit ik al een tijdje. Het is ook daar dat ik het aanbod gekregen heb.

@ Freek:

Op Marktplaats vind je inderdaad erg veel, maar als belg is het een beetje nadelig. Vooral die reis naar Nederland zie ik niet zitten (licht er aan waar natuurlijk, want ik woon dicht bij de grens, in de buurt van Eindhoven). Ik heb het ook als vergelijkingsmateriaal gebruikt, maar het is een beetje moeilijk omdat ik niet juist weet hoeveel die Sigma tele waard is.

Nuja, als ik op het Belgiumdigital naar andere aanbiedingen kijk, heb ik wel eens biedingen voor een Nikon D70 kits voor meer geld gezien, dus ik denk dat ik niet mag klagen. (Verkoper heeft ondertussen ook ingestemd met 650 euro voor het hele pakket).

Bijdrager
    Freek.

Ik twijfel een beetje over die Sigma. Ken ‘m niet hoor, maar 8 a 9 jaar oud… Als ik jou was zou ik gewoon toch even het web afspeuren naar vergelijkende waren. In de link die ik je gaf zitten wel 2 lekkere objectieven bij. Hoewel het bereik ervan (in brandpunt) weer minder is.
    Aan de andere kant: kopen! Je hebt het er voor over en het is een prima set. Niet te duur in ieder geval. Ga lekker fotograferen en misschien koop je over een tijdje een andere lens.

Btw: ik dacht dat het idd een firmwareupgradekwestie (2x woordwaarde) is om er een D70s van te maken.

Bijdrager
    d.C.
    ”FreekMac”

Ik twijfel een beetje over die Sigma. Ken ‘m niet hoor, maar 8 a 9 jaar oud… Als ik jou was zou ik gewoon toch even het web afspeuren naar vergelijkende waren. In de link die ik je gaf zitten wel 2 lekkere objectieven bij. Hoewel het bereik ervan (in brandpunt) weer minder is.
    Aan de andere kant: kopen! Je hebt het er voor over en het is een prima set. Niet te duur in ieder geval. Ga lekker fotograferen en misschien koop je over een tijdje een andere lens.

Btw: ik dacht dat het idd een firmwareupgradekwestie (2x woordwaarde) is om er een D70s van te maken.

Bedankt voor je reactie. Het is idd een firmwareupgradekwestie en die is al gedaan door de verkoper. Dus hetgeen hij eigenlijk aanbiedt is een D70s met een iets kleiner LCD-schermpje:)

Bijdrager
    HSL
    ”d.C.”
    ”FreekMac”

Bedankt voor je reactie. Het is idd een firmwareupgradekwestie en die is al gedaan door de verkoper. Dus hetgeen hij eigenlijk aanbiedt is een D70s met een iets kleiner LCD-schermpje:)

en geen echte USB2 highspeed:( maar verder echt een top camera.

Bijdrager
    RJM

De Sigmalens heb je niet heel veel aan. Is niet gebouwd voor een dSLR.
    De D70 is een uitstekende camera, en met firmwareupgrade bijna vergelijkbaar met de D70s (verschil zit em niet alleen in het LCD-schermpje, maar ook in de gebruikte sensorchip.
    Voor een beginnende fotograaf (ben je dat?) is het echter een topcamera.
    Vraagje d.C.: hoe weet je dat hij ‘slechts’ 8000 foto’s heeft gemaakt?
    Verder is het wel raadzaam te kiezen tussen dSLR-fabrikanten. Als je nu kiest voor Nikon (prima keuze trouwens, ik heb zelf ook een tweedehands D70 gekocht met kitlens, absoluut geen spijt van!)) dan kun je vooral gaan investeren in lenzen. Deze blijven goed, de body kun je op termijn makkelijker vervangen. Mocht je uiteindelijk willen overstappen op bv. Canon, dan zou ik nu geen Nikon kopen.

Tip: koop de D70, spaar door voor een mooie lens (bv. deze: http://www.letsgodigital.org/nl/news/articles/story_4992.html) en je kunt alle kanten op! De link verwijst naar de nieuwe Nikkor Zoom lens AF-S DX VR 18-200mm f/3.5-5.6G. Met zo’n bereik (18-200mm) is er geen noodzaak om lenzen tussendoor te wisselen, dus ook geen risico op stof op de sensor! Want dat is echt het grootste probleem met dSLR’s. Mocht je tussendoor toch lenzen willen wisselen, hou de camera ondersteboven (Kan er geen stof in ‘vallen’)

Succes!

Bijdrager
    georg88

Ja, dat blijft altijd moeilijk om aan te tonen hoeveel foto’s de camera gemaakt heeft. Maar met bovengenoemde reactie’s moet het lukken om een wel overwogen keus te maken.
    Wat je ook kiest:” Digitaal fotograferen blijkt echter met dit soort camera’s verslavend”!

Bijdrager
    Ludo

Ik wil je niet (topicstarter) in verwarring brengen, maar ik kwam zelf deze aanbieding tegen, omdat ik zelf ook op zoek ben naar een nieuwe dslr en (nog) geen definitieve keuze gemaakt heb tussen de Nikon D70 en de Canon EOS 350D. Ik neig op dit moment naar de 350D vanwege de lovende recenties her en der en de toch hogere 8.0 megapixels (ik weet het: het zegt niet alles).
    Hierbij de link, voor een Canon 350D voor een interressante prijs en gloednieuw. Alleen de handleiding is in het Duits, de camera menu’s zelf zijn NL.
    http://www.digicamshop.nl/product/15804

Bijdrager
    RJM
    ”Ludo”

Ik wil je niet (topicstarter) in verwarring brengen, maar ik kwam zelf deze aanbieding tegen, omdat ik zelf ook op zoek ben naar een nieuwe dslr en (nog) geen definitieve keuze gemaakt heb tussen de Nikon D70 en de Canon EOS 350D. Ik neig op dit moment naar de 350D vanwege de lovende recenties her en der en de toch hogere 8.0 megapixels (ik weet het: het zegt niet alles).
    Hierbij de link, voor een Canon 350D voor een interressante prijs en gloednieuw. Alleen de handleiding is in het Duits, de camera menu’s zelf zijn NL.
    http://www.digicamshop.nl/product/15804

Ludo, voor je de 350D koopt: ga naar de winkel, hou ‘em in je handen en kijk wat je er van vindt!
    Mijn ervaring: speelgoedcamera! Niet qua specificaties, maar vooral qua maat. Gemmiddelde mannenhanden zijn domweg te groot voor dit kleine ding.

Bijdrager
    RJM

…en inderdaad, die twee extra Megapixel zijn niet echt de moeite waard.

Good luck!

Bijdrager
    bieker

Aanbod is (afgezien van de Sigma lens) goed. Nikon D70 is beter als de Canon 350 (degelijker en ligt beter in de hand). 8000 foto’s is voor de camera met de kwaliteit van een D70 niets. We kijken of hij helemaal gaaf is (geen krassen en butsen). Als zo’n camera bijvoorbeeld valt is hij niet echt betrouwbaar meer (eigen ervaring).
    Wil je geen risico lopen koop dan een kit nieuw (969 euro).
    Succes!

Bijdrager
    Ludo

@ RJM Dat was ik ook van plan, om beide eerst even live te testen. Persoonlijk vindt ik een compactere camera niet echt een nadeel, het gaat er meer om hoe het bedieningsgemak is en de kwaliteit van de foto’s geeft voor mij de doorslag denk ik. Overigens zijn beide camera’s uitstekend, dus je zult beslist geen miskoop doen, welke je ook aanschaft denk ik.

Bijdrager
    John MacinRow

Wat een gezeur over de Sigma 70-300, ik neem aan dat dit een AF is waarschijnlijk in de APO uitvoering. Dit was indertijd een toplens (In een Duits fotoblad predikaat ‘Super’) voor een redelijke prijs. Hij heeft een wat langzaam AF, maar dat is het enigste nadeel, voorzien van macro 1:2 in de 300 mm stand. Laat ik nou net deze week zo’n lens tweedehands zo’n lens gekocht hebben, niks mis mee en past ook prima op mijn analoge Nikon’s.
    Wel om denken dat je vanaf 200 – 300 mm waarschijnlijk een statief nodig hebt, 300 mm is op de D70 450 mm en dan is een sluitertijd van 1/500 of hoger nodig om nog uit de hand foto’s te kunnen maken.

Je moet het zo bekijken, je krijgt die lens er in feite gratis bij, D70 met 18-70 mm kit lens zit tweedehands zo rond de 650-700 euri. Ik wil die hele handel wel hiervoor wel kopen.

Ludo
    Lees eerst http://www.kenrockwell.com/nikon/d70.htm voordat je de Canon koopt.
    Site van Ken Rockwell ziet er niet uit maar barst van de nuttige tips en testen.

Bijdrager
    Ludo

John, leuke site alleen wel eenzijdig D70 natuurlijk. het aardigste vind ik eigenlijk zijn uitspraken die over fotograferen in het algemeen gaan;

Your equipment DOES NOT affect the quality of your image. The right equipment just makes it easier, faster or more convenient. It took me decades to realize this.

You are far better off worrying about how to use what you already own to make great photos than trying to spend your way out of bad photos.
    Here’s a secret: buying new gear will NOT improve your photography. For decades I thought “if I only had that new lens” that all my photo wants would be satisfied. Nope. I still want that “one more lens,” and I’ve been shooting for over 30 years. There is always one more lens. Get over it.

nieuwe stof tot nadenken:wink:

Bijdrager
    freshface

En de Nikon d50?
    Voor dat geld kan je al een nieuwe camera kopen.
    http://www.fotokonijnenberg.nl/product_details.php?id_product=11693

Bijdrager
    RJM

Nikon D50 is op zich een prima instapcamera.
    Opties zijn echter wel beduidend minder dan bij de D70 (s).
    Als ik moet kiezen: de D70!

Bijdrager
    d.C.
    ”konijn”

En de Nikon d50?
    Voor dat geld kan je al een nieuwe camera kopen.
    http://www.fotokonijnenberg.nl/product_details.php?id_product=11693

Ik heb een D50 overwogen, maar vooral die kitlens van de D70 trekt mij aan. Nuja, ik kan wel een D50 body kopen en een tweedehands 18-70 op de kop tikken, maar dan kan ik evengoed ook een tweedehands D70 kopen. Ik heb waarschijnlijk ergens dit (verlengd) weekend een afspraak met de verkoper, en dan kan ik nog beslissen. Hij heeft de camera ook laten controleren door een fotograaf, maar daar kan ik natuurlijk niet op afgaan. Ik ga eerst alles controleren vooraleer ik beslis. De man heeft ook enkele focus charts liggen zodat ik alles professioneel kan uittesten.

Bijdrager
    hans dorsman

Lijkt me een redelijke prijs. Die 18-70 lens van Nikon is in ieder geval erg goed.
    De Canon 350D is een goede camera, maar houdt bij veel mensen wat minder prettig vast. De standaard lens van Canon is echter slecht. Die 18-70 van Nikon is veeel beter, zie bijvoorbeeld hier: http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_1855_3556/index.htm Je extra resolutie gaat dan weer verloren door de lens.

Verder vind ik de D70 eigenlijk nauwelijks voordelen bieden ten opzichte van de D50. De kwaliteit van de foto’s is in ieder geval niet beter bij de D70, je leest regelmatig zelfs dat de D50 beter is.

Zelf heb ik echter net de Olympus E500 met 14-45 en 40-150 mm (=28-90 en 80-300 kleinbeeld) lenzen gekocht voor 699 euro. 50 euro meer en gloednieuw…. Lijkt mij nog steeds een betere keuze.

Hans

Bijdrager
    Ludo

@ Hans;
    Hoe bevalt de Olympus E500 nu? Ik vindt het ook een interessante camera, als nadelen heb ik wel iets gelezen over wat langzamer opstarten en een wat beperter aantal autofocus punten. Wat zijn jouw ervaringen hiermee?
    Waar heb je de olympus kit gekocht voor 699,-?

Bijdrager
    hans dorsman

Ludo, Ik ben net een week op vakantie geweest en heb m’n E500 goed uit kunnen proberen. Ik heb binnen, buiten, met bewolkt weer, met zon, met flits, met invulflits, ISO 100 tot ISO 800 foto’s gemaakt en de resultaten zijn prima.

Wat me soms wel opvalt is dat de kleuren wat fel zijn, maar dat komt waarschijnlijk door de standaard instelling op vivid. Bij de test van Dpreview stond al dat zij de voorkeur geven aan de natural stand en waarschijnlijk hebben ze gelijk.

Ik,heb het toestel bij Foka in Rotterdam gekocht. Die hadden een speciale aanbieding op 2e paasdag.

Hans

Bijdrager
    fistkikker
    ”hans

Verder vind ik de D70 eigenlijk nauwelijks voordelen bieden ten opzichte van de D50. De kwaliteit van de foto’s is in ieder geval niet beter bij de D70, je leest regelmatig zelfs dat de D50 beter is.

Vind ik ook. Die D70s is bijna 1,5x zo duur, voor CF ipv SD-kaartjes, nauwelijks meer functies, iets meer ruis en een paar knopjes meer (voor functies die op de D50 via het menu gaan). De D50 is minder petieterig en voelt degelijker aan dan de 350D. Van dit trio is de D50 m.i. de beste keus, behalve als je perse die functies van de D70 wilt, en dat lijkt me sterk.

Bijdrager
    vogel

Jammer dat de D50 geen verlichte LCD heeft. Verder is ie top.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.