10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Crum

AAC op geluidsinstallatie afspelen

Er is al oneindig veel over geschreven, en heel veel door mij gelezen,
    MAAR TOCH:

Wanneer ik mijn AAC/192 op hoog volume afspeel op mijn geluidsinstallatie,
    gaat het geluid ‘brommen’ en vervormen. Begreep uit de diverse forums dat
    AAC toch echt goed moest zijn, dus alles van mijn cd’s zo in iTunes gezet.

Als ik een mp3-spelertje van vriend even aansluit om te proberen, klinkt deze
    muziek WEL goed als je het luid afspeelt(dit zijn dus mp3-bestanden op 128/160).

Kan iemand mij dit verklaren, en misschien zelfs vertellen hoe ik (desnoods)
    opnieuw mijn cd’s moet rippen om wel wat harder af te kunnen spelen??

Alvast veel dank!!

Bijdrager
    Esquare

En als je ter vergelijking van zo’n ‘brommende’ track een mp3 maakt en afspeelt?

Ik heb een Mac via een kabeltje aan mijn geluidsinstallatie hangen en merk niet veel verschil tussen mp3- en aac-bestanden.

Moderator
    unSOUND

Het hangt er van af hoe je de AAC gemaakt hebt. Als je een MP3 hebt omgezet naar AAC gaat het niet altijd goed, en heb je dus vaak dat gebrom.

Het hangt er ook vanaf hoe je hem afspeelt. Sluit je je iPod aan via de hoofdtelefoon-aansluiting, moet je de equalizer op neutraal zetten, anders krijg je 2 bewerkingen, 1 keer door de iPod, 1 keer door de versterker, en ook dan krijg je geen goed resultaat. Mooiste oplossing is aansluiten via de line-out van het iPod dock.

Als je een CD ript moet je de samplefrequentie eigenlijk ook op 44.100 zetten, want zo is de CD immers ook opgenomen. Standaard maakt iTunes er 48.000 van, maar dan moet hij er informatie bij verzinnen, wat ook niet altijd goede resultaten oplevert.

Bijdrager
    Crum

Zou kunnen dat ik samplefrequentie op automatisch had staan ipv op 44.100, ga ik proberen.
    Ook zelfde nr’s op mp3 als test.

Heb dus zo’n 9000 nummers vanaf cd op AAC/192 geript, werkt niet goed.
    Als ik nou de komende weken alles opnieuw doe, wat is dan het beste??
    Misschien alles maar op mp3/160/192? Of zou AAC net zo goed moeten zijn bij
    luider afspelen?

Is line-out dan anders dan koptelefoon?
    Heb ook het idee dat het beter is om iPod-volume wat lager te zetten en de versterker wat harder?!
    Werkt de geluidscontrole in mijn opstelling(iPod met kabel naar versterker), zou die dan alle nr’s even hard moeten afspelen?

Sorry voor al deze vragen, maar gezien het aantal nr’s wil ik het nu toch graag in 1 keer goed doen!

Moderator
    unSOUND
    ”Crum”

Als ik nou de komende weken alles opnieuw doe, wat is dan het beste??

Ik zou het eerst gewoon met 1 nummer proberen op verschillende manieren. Maar AAC / 192 / 44.100 zou gewoon goed moeten klinken. Maar voor dat je dat gaat doen zou ik eerst kijken of het niet gewoon ligt aan de aansluiting van de iPod naar de versterker, en de instellingen van de iPod.

”Crum”

Is line-out dan anders dan koptelefoon?

Ja, behoorlijk. De koptelefoon-uitgang wordt nog eens extra versterkt, wat dus extra gebrom kan geven als je hem te hard zet, of de equalizer van de iPod aan hebt staan.

”Crum”

Heb ook het idee dat het beter is om iPod-volume wat lager te zetten en de versterker wat harder?!

Ja dat klopt, lees antwoord hierboven

”Crum”

Werkt de geluidscontrole in mijn opstelling(iPod met kabel naar versterker), zou die dan alle nr’s even hard moeten afspelen?

Als je dit ook in iTunes aan hebt staan wel, iTunes moet namelijk de nummers analyseren om te weten hoe hard hij ze moet spelen, dit wordt dan doorgegeven aan de iPod.

”Crum”

Sorry voor al deze vragen, maar gezien het aantal nr’s wil ik het nu toch graag in 1 keer goed doen!

Geeft niks, en we komen er wel uit…

Bijdrager
    Crum

Schiet mij opeens mss iets veel belangrijkers te binnen,
    heb mijn iPod aangesloten op een EINDversterker.

Kan het volume niet bijv. halverwege zetten, omdat het dan te zacht klinkt.
    Zou het kunnen dat deze combi niet goed werkt(hoofdtelefoon op eindversterker).
    Weet te weinig van versterkers, maar klinkt logisch toch??

Moderator
    unSOUND

Dat klinkt op zich redelijk logisch, maar dan zou die mp3 speler van je vriend het ook slecht moeten doen denk ik…

Bijdrager
    Crum

Is waar ook!, wordt er een beetje gek/vergeetachtig van.

Mss zijn die mp3’s harder opgenomen oid?

unSound, kan dus wel zoals je zei alles in AAC laten/zetten,
    zal eerder liggen aan de combi van apparaten?!

Veel dank, zal eerst eens aan het testen gaan.

Bijdrager
    macmatters

een bron van brom , karaken en ruis is vaak het type bekabeling en aansluit connectoren. De jack aansluitingen zoals ze voor veel hoofdtoestel woren gebruilkt hebben een te beperkte afscherming waardoor er veel overspraak optreeed, daarom werden er veel vaker tulp stekkers gebruikt om audio apparatuur aan te sluiten.

waneer je in het bezit bent van een mac met een optische aansluiten en ook je versterker dan ben je helemaal van dit probleem af.
    Echter hebben de meeste mac allen zon jack aansluiten maar zorg dan wel dat de kabel dubbele mantel hebben( de wat duurdere kabels) en dat de andere kant van tulp stekkers zijn voor zien. de brom en kraak zijn dan echter niet geheel uit te sluiten

Moderator
    unSOUND
    ”Crum”

Veel dank, zal eerst eens aan het testen gaan.

Ik denk dat je in ieder geval de equalizer van de iPod uit moet zetten, en de geluidscontrole ook. Sluit hem dan eens aan, en speel met het volume van zowel de iPod als de versterker.

Importeer desnoods hetzelfde nummer een aantal keer, met verschillende instellingen, en vergelijk het geluid wat er uit je toren komt…

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.