12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Ja Rune

A5 boekje maken… quark?

Ik wil een boekje maken voor op kamp, gewoon simpel een A4’tje dubbel vouwen. Maar ik wil de pagina’s in elkaar vouwen dus op het eerste blad komt de voorpagina en de laatste pagina. Hoe kan ik dit snel doen? gaat dit in quark? Ik weet niet hoeveel pagina’s ik ga bekomen dus om dit uit te rekenen heb ik geen zin, moet automatisch zijn.

tx

Bijdrager
    MDF

Had vandaag toevallig zelfde probleem (geen kamp maar ander boekje ook in A5 :) )

Je kan in Quark het opmaken als een A5.
    Maak je verschillende pagina’s onder elkaar zoals normaal.
    Maak hiervan een PDF-bestand.

Bezorg of mail dit dit aan een (goede) copy/print shop. Deze hebben een professioneel software programma hiervoor om het inslagschema voor hun printers of copiers aan te sturen. Alles gaat dan automatisch en je krijgt R/V boekjes die geplooid en geniet zijn.

That’s all… Succes !

Bijdrager
    Ja Rune

Ja dat is een oplossing maar ik zou het toch graag zelf doen moet toch gaan!!??

Bijdrager
    FG

Een A5-boekje maken in Quark is relatief simpel.

Het grootste en lastigste probleem is het op inslag zetten van de pagina’s.
    Je kunt dit ookal in Quark doen.
    Altijd uitgaande van losse pagina’s !!

Je hebt ‘InPosition’ voor de professionals, maar je kunt het ook zelf doen.
    – Neem het aantal pagina’s van je boekje. (LET Op:,dit moeten altijd een deelbaar getal zijn van 4, want er gaan 2 a5jes in een A4tje, dus 4,8,12,16,20,24 etc.)

Maak op de basisipagina een klein kadertje met de toetscombi Appletje+3 dit zorgt voor een paginacijfer op elke pagina. Makkelijker voor het handmatig op inslag zetten van de pagina’s.

– Zet de eerste pagina rechts. ( blz 1 )
    – Zet de laatste pagina links. ( blz 8 )
    – Zet onder de laatste pagina (in Documentlayout-venster) een nieuwe pagina. dit wordt blz 2.
    – Zet onder de eerste pagina (in Documentlayout-venster) een nieuwe pagina. dit wordt 7.
    – Zet onder blz 2 een nieuwe pagina (in Documentlayout-venster) en dit wordt 6.
    – Zet onder blz 7 een nieuwe pagina (in Documentlayout-venster) en dit wordt 3.
    – Zet onder blz 6 een nieuwe pagina (in Documentlayout-venster) en dit wordt 4
    – Zet onder blz 3 een nieuwe pagina (in Documentlayout-venster) en dit wordt 5.

Dus je hebt nu iets van dit in het Documentlayout-venster:

8 1
    2 7
    6 3
    4 5*

* pagina 4 en 5 worden de middelste pagina’s.

De teksten in de kaders op elke pagina die je invoert kun je door middel van het kettinggereedschap met elkaar op elke pagina verbinden.
    Let wel op dat je nu kruiselings koppelt;
    Tekst van pagina 1 gaat verder op 2 en daarna op 3.

Mocht je meer pagina’s totaal hebben, dan begin je met:
    20 1
    2 19
    18 3
    4 17
    16 5
    6 15
    14 7
    8 13
    12 9
    10 11

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
    Ik werk zelf op een reclameburo en we maken veel folders en brochures.
    Dus een handigheidje.

Succes

Bijdrager
    Ja Rune

tx a lot ik vlieg er in!

Bijdrager
    sabine

ik sluit me bij bovenstaand aan, inposition is niet nodig. en hetis echt heel simpel ik denk telkens als ik dat moet doen op mijn werk dat me het niet gaat lukken maar dan is het telkens toch weer simpel

wat ik altijd doe ik maak het altijd eerst op in leesvolgorde en maak dan daarna een opmaak op inslag en dan zet ik het daarin, is misschien een grote stap extra maar op diemanier kan ik bij grotere boekjes het overzicht houden

Bijdrager
    sabine

ik maak dan wel een document op van een A5 maar wel met linker en rechterpagina’s dus dan sleep je de pagina’s naast elkaar

Bijdrager
    Ja Rune

Ik zou 4 A4’s nemen dus 8 bladzijden maar 16 pagina’s…dus moet ik rectoverso printen… maar hoe schik ik ze dan?

Bijdrager
    Ja Rune

heeft indesign hier een betere oplossing voor?

Bijdrager
    Pieter Neerincx

Dit zou je prima kunnen AppleScripten. Kijk voor gratis scripts eens op http://macscripter.net en bezoek dan het Script Builders archief.

Zoek voor InDesign eens naar:
    Imposition scripts 1.0  (voor zowel OS 9 als X)

Voor Adobe Acrobat (volledige versie, niet Reader):
    Booklet Generator 0.1a  (voor OS X)

Voor XPress:
    Pre-imposition 1.1 (Voor OS 9)

Heb ze alledrie nog nooit gebruikt, maar is denk ik de moeite waard om eens een blik op te werpen….

Pieter

Bijdrager
    drscsi
    ”FG”

Maak op de basisipagina een klein kadertje met de toetscombi Appletje+3 dit zorgt voor een paginacijfer op elke pagina. Makkelijker voor het handmatig op inslag zetten van de pagina’s.

Let wel, als je automatische paginanummering gebruikt (Appletje+3 op de basispagina) dat als je de pagina’s op inslag zet, je paginanummers niet meer kloppen!

Bijdrager
    Deskman

http://www.visionsedge.com/ daar staat bookletizer. Is een voordelige extensie die ik wel eens getset heb. en die werkte wonderwel.

Als je bij Quark pagina’s gaat verschuiven ben je al snel volledig het spoor bijster. dus bezint eer ge begint.

Proberen of het ook in Q5 werkt…

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.