24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    RPGboy

[Opgelost] A3 afdrukken met A4

Hoe kan je, als je in pages A3 hebt gemaakt, A3 in 2 A4’tjes uitprinten? dus dat 1 A4’tje de bovenkant doet, en de ander de onderkant, misschien nog een stukkje wit ertussen zodat je het aan elkaar kan plakken…

Bijdrager
    KarelWillem

1x is wel genoeg?

Bijdrager
    RPGboy
    ”KarelWillem”

1x is wel genoeg?

hoe bedoel je?
    dit is een andere vraag als mijn vorige post hoor… daar wilde ik a3 op 1 a4 printen, alleen kwam ik erachter dat het toch te klein was, en moet ik het dus toch op 2 A4’tjes printen…
    dit is toch een andere vraag dus heb ik een nieuw topic gemaakt, zodat het makkelijker er meer mensen op afkomen die DIT wel weten en DAT andere misschien niet…
    Maar hoe doe ik dat, want nu krijg ik OF 1/4 van het A3 op A4 OF het hele A3 op 1 A4, ik wil dus de helft op 1 A4 en de andere helft op een ander A4.

Bijdrager
    RPGboy

Als ik bij vergroot/verklein: 150% doe en hem op liggend zet, heb ik de bovenkant al… alleen is dan de onderkant weg… hoe kan je die dan uitprinten??

edit: bij afdrukvoorbeeld staat hij dan wel goed, maar in het echt staat hij nog niet goed

2edit: de bovenkant is nu goed, de specs zijn: 100% liggend A45 terwijl hij gemaakt is in A3 dus je ziet de helft en dan 2 keer zo groot, en dat is juist goed, nu de andere helft nog

Bijdrager
    KarelWillem

Ik wilde zeggen: document 1x normaal printen op 150% en dan roteren (180° graden) en dan met dezelfde specificaties nog eens draaien.

Alleen is er in de printer-drivers nergens de optie om je document op zijn kop te printen.
    Dat gaat niet werken dus.

Bijdrager
    RPGboy

is er niet iets anders waarmee dat kan?? pdf zal je wel 180 graden kunnen draaien maar hoe ga je dan verder??

Bijdrager
    KarelWillem

Dan doe je hetzelfde als met de bovenzijde. Gewoon vergroot printen op A4.
    Alleen heb je dan niet de bovenzijde, maar de onderzijde. En die had je nu net nodig.

Dus PDF maken, printen, draaien, nogmaals printen. Je hebt nu de print compleet.

Bijdrager
    RPGboy

kan je het iets makkelijker uitleggen? ik snap er nog niet zo veel van… ik heb nu de bovenkant, die kreeg ik in pages door gewoon op A4 te zetten en liggend. Als ik hem nou omgedraaid in pages zou krijgen zou het lukken, maar ik voorvertoning kan ik de pdf wel draaien, maar als ik daar die instellingen zo verander zie ik geen verschil… dat komt omdat de pdf automatisch in A4 verandert dus daar heb ik niks aan… en een pdf kan je niet in pages krijgen…

Bijdrager
    milann

ik zou als ik jou was in Photoshop o.i.d. twee x een a4tje openen.
    je opent nu ook je a3 bestand. pakt hier de helft van, plakt deze in het ene a4 bestandje.
    de andere helft plak je in het andere a4 bestand.

en als je deze dan uitprint, moet het toch goed zijn?

alleen blijf je wel de witrand houden op een normale a4 printer…..

Bijdrager
    KarelWillem

In voorvertoning kun je toch ook gewoon A4 kiezen en dan op 150% uit printen (Pagina-Instelling)?

Dus eenmaal gewoon recht printen op A4 150% en dan roteren tot de pagina op zijn kop staat en dan opnieuw printen op A4 150%.

Dan print hij eerst de bovenste helft en dan de onderste helft.

Duidelijker krijg ik het niet geloof ik.

Bijdrager
    RPGboy

als je in voorvertoning inzoomt, die 150%, zoomt ie in op et midden, en niet automatisch op het bovenste deel zoals bij pages, was t maar zo

Bijdrager
    KarelWillem

Ik zie het nu ook ja. Irritant. Enfin, dan weet ik het ook even niet meer.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik zie het nu ook ja. Irritant. Enfin, dan weet ik het ook even niet meer.

Bijdrager
    FrankyP

Dit kan alleen met professionele grafische software zoals Quark of InDesign.

Bijdrager
    Jorik

Het is mij zojuist gelukt om een A3 pdf op 2 A4’tjes te printen m.b.v. Adobe Reader. Met Preview/Voorvertoning kreeg ik het niet voor elkaar.

Bijdrager
    GoeieDag

Nou en?!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>FrankyP op 20 juni 2007 om 21:02</p>
    Dit kan alleen met professionele grafische software zoals Quark of InDesign.

Of met professionele grafische software zoals Pages of Microsoft Word. Plaats je A3-PDF op twee bladzijden en schuif ze zodat de ene helft op de eerste bladzijde staat, en de andere helft op de tweede.

Bijdrager
    Jorik

<p class=”cite”>GoeieDag op 26 januari 2018 om 02:17</p>
    Nou en?!

Nou, ik zocht naar een manier om een A3 PDF op 2 A4’s te printen, kwam deze thread tegen zonder gemakkelijke (gratis) oplossing. Toen ik zag dat het wel gewoon met Adobe Reader kon, dacht ik: ik geef even aan hoe het mij gelukt is. Als iemand anders hiernaar opzoek is en deze thread vindt, dan heeft hij/zij hierbij een mogelijke oplossing.

Bijdrager
    KarelWillem

…ik geef even aan hoe het mij gelukt is…

En HOE is dat dan, behalve; ‘ik heb Adobe Reader gebruikt’?

Wat doe je in Adobe Reader om dat voor elkaar te krijgen?

Bijdrager
    Jorik

Ah, jazeker, daar heb je gelijk in. Dat had ik nog helemaal niet gezegd. Ok in Adobe Reader als je gaat printen, kun je kiezen voor “Poster” als Paper Sizing & Handling:

Dan wordt het automatisch getiled, dus als het op 100% staat, wordt 1 A3 -> 2 A4. In dit geval worden 2 A3’tjes op 4 A4’tjes gezet.

Bijdrager
    KarelWillem

Top. Dank je. Hier hebben mensen wat aan.

Bijdrager
    Shmoo

Slotje. Als komt mijn zoontje over 26 jaar hier vertellen dat hij het gewoon gedaan heeft door tegen de printer te praten wat en hoe hij het geprint wilde hebben.

Moderator
    Night

Als je  (zoals in de openingspost wordt aangegeven) ook nog een stukje wit wil hebben om ze OP elkaar te plakken, dan moet je dus gebruik maken van de overlap. Houdt er dan wel rekening mee dat een A3 niet meer op 2 A4’tjes past. Je zou dan een overlap kunnen gebruiken van 105 mm. Dan heb je 2 a4’tje die je tegen elkaar aan kan leggen en een 3e A4’tje dat je er precies midden overheen kan leggen en evt. met de ouderwetse Pritt-stift midden op de 2 A4’tjes kan plakken.

Bijdrager
    Jorik

Klopt met overlap kun je ze over elkaar plakken, waarschijnlijk wil je de A3 dan een beetje kleiner printen (95% ofzo). Overigens kwam ik ook een Mac App in de AppStore tegen, die is waarschijnlijk een stuk configureerbaarder dan Adobe Reader, maar dat had ik niet nodig:

https://itunes.apple.com/nl/app/splitprint/id412574988

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.