6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    KR1275

A1138 PowerBook G4 15 inch start niet meer op

Ik heb nog een PB G4 van de allerlaatste generatie.

Gisteravond startte ik deze op: ‘boing’. Toen liep ik naar de keuken. Kort daarna weer naar de PB en.. zwart scherm.

Als ik de PB nu probeer in te schakelen, hoor ik een zoemtoontje voor ongeveer een minuut en dan is -ie weer stil.

De batterij is al jaren ‘op’.

Nu ben ik bij diverse Apple winkels en reparateurs langs geweest om te testen of het misschien aan de voeding ligt, maar geen reparateur heeft de voeding van een PB nog liggen (allemaal weg gegooid). Ik kan het dus niet testen. Ik wil niet een nieuwe voeding online bestellen als het blijkt dat het toch wat anders is.

Ik heb overigens alle online tips al geprobeerd. Niets doet ‘t. Dus ik verdenk toch de voeding, extern of intern.

Iemand nog een idee waar ik een andere voedingskabel op mijn PB G4 kan testen? Ik woon in Den Haag (en heb een auto).

Bedankt alvast.

Moderator
    Night

Het kan ook de harddisk zijn. Dat valt zo 1-2-3 niet uit “zoemtoon” op te maken.

Bijdrager
    KR1275

Dat zou op zich kunnen, echter de PB doet niet eens een opstartpoging. Ik vermoed daarom dat de oorzaak met voeding te maken heeft. Dan kan in de PB zelf zijn, maar ook de externe adapter.
    Ik zoek eigenlijk een adapter te leen om dat te testen. Helaas hebben Apple winkels en servicecentra die hier in Den Haag niet meer op voorraad.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Is dat een adapter met zo’n soort tulpstekker die in de computer gaat? Ik wilde zeggen: dan kun je waarschijnlijk zonder al te veel moeite een algemene adapter gebruiken, maar als ik het onderstaande plaatje bekijk lijkt me dat dat toch niet zo makkelijk zal gaan.

Maar misschien heb je wat aan de pagina waar ik die afbeelding gevonden heb?

Bijdrager
    KR1275

Hij lijkt daar inderdaad op. Jouw foto is van de oudere iBook en PowerBooks. Die hadden een iets grotere plug (met ronde adapter). De mijne heeft een wat kleinere plug, 65W en een vierkante witte adapter.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ja, zoiets wordt vermeld op de pagina waar ik naar linkte: een 3,5 mm stereostekker voor de oudere, eentje van 2,5 mm voor de nieuwere. In principe kun je zelf dus zo’n stekker in elkaar knutselen als je een voeding hebt die 24 volt levert, om te kijken of de laptop het daarmee wel doet:) Het schild rond de buitenkant lijkt niet eens echt nodig te zijn.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.