20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

    Bijdrager
    BJ78

    A-Mac vraagt bij reparatie om pincode?

    Gisteren heb ik mijn iPone 7 ter reparatie aangeboden bij A-mac.
    Wat ik nogal vreemd vond is dat ze de pincode wilde weten. Dan konden ze de diagnose vanuit het menu nogmaals draaien.

    Ik heb de code niet gegeven, want dan kunnen ze overal bij…

    Is dit normaal?


    Bijdrager
    StefanV

    Ja dat is redelijk normaal, zonder code kom je niet in het toestel en kan je dus ook niks checken (diagnose stellen)
    Dat is de reden dat je gewoon altijd je toestel moet wissen voor een reparatie en gewoon met schone installatie moet leveren.


    Bijdrager
    lord anubis

    Anders kunnen ze bepaalde zaken niet testen. Logisch toch!
    Bij reparatie kan het gebeuren dat de flex kabel, camera of microfoon getest moet worden.


    Bijdrager
    KarelWillem

    Dat lijkt me wel normaal ja.

    Maar zoals gezegd; als het even kan lever je je telefoon natuurlijk gewoon schoon af bij een reparatie (en zonder pincode). Je gaat je telefoon liever niet bij iemand afgeven terwijl je hele hebben en houden er nog op staan.

    Dus alleen in het geval van ‘volledig dood’ doe je zoiets, anders: ALTIJD afleveren als lege iPhone.


    Bijdrager
    Niels

    Dat is normaal, gebeurt in de Apple Store ook, alleen daar doen ze de diagnose netjes waar je bij bent.

    Als ze tot reparatie overgaan, dan heeft de reparateur sowieso een ontgrendeld toestel nodig dat ontdaan is van de iCloud lock (ze vragen om Zoek mijn iPhone uit te zetten). Daarom vragen ze ook altijd of je een iCloud- en/of iTunes back-up hebt gedaan, dan kunnen ze de software herstellen tijdens reparatie.

    Bovendien zijn de medewerkers bij A-Mac wel zo professioneel dat ze niet in jouw gegevens gaan zitten kijken. Maar als je echt zekerheid wilt, even een back-up en schoon herstel doen voor je reparatie ingaat.

    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  Niels.

    Bijdrager
    BJ78

    Ja, als de telefoon leeg zou zijn vind ik het niet zo erg, maar er werd aangegeven dat leeghalen niet nodig was.
    Dat had ik dus beter wel kunnen doen…..


    Bijdrager
    Hyrax

    Is niet zo gek, er zou na reparatie namelijk getest moeten worden of jouw toestel naar behoren werkt, en dat kan niet zonder dat ze er niet in gaan. Uiteraard mag je van zo’n bedrijf verwachten dat ze er vertrouwelijk mee om gaan.

    Maar je had hem natuurlijk ook zelf kunnen wissen


    Bijdrager
    BJ78

    Het gaat in dit geval om de home-button die niet meer werkt, die kan je volgens mij uitstekend testen zonder de telefoon te unlocken.
    En uiteraard mag je van zo’n bedrijf verwachten dat ze er vertrouwelijk mee omgaan, maar toch wil ik het niet hebben.

    Maar goed, de combinatie niet wissen maar wel om pincode vragen vond ik nogal vreemd. Mochten ze alsnog de pincode willen dan wil ik ‘m eerst wissen.


    Bijdrager
    iDEOwen

    Ze moeten ook na de reparatie een diagnose uitvoeren, dit kan alleen mits deze niet vergrendeld is.


    Bijdrager
    Hyrax

    Dan zal je je toestel toch gewist terug krijgen


    Bijdrager
    GoeieDag

    Voorzichtigheid is goed, maar een beetje vertrouwen in de goede bedoelingen van de reparateur mag je ook wel hebben.


    Bijdrager
    Henk Jan de Bruijn

    Ik zou er ook niet happig op zijn. Ik heb best wel verhalen gehoord van computer winkels waar m’n leuk door foto’s heen ging. Ik heb het zelf helaas zelfs meegemaakt. Ik had laatst m’n Macbook Pro ter reparatie aangeboden, daar konden ze het gelukkig oplossen zonder dat ik een wachtwoord gaf.


    Bijdrager
    GoeieDag

    Ach, vroeger moest je je foto’s bij een ontwikkelcentrale laten afdrukken, dus daar zaten mensen jouw foto’s stuk voor stuk te bekijken. Hoorde je nooit iemand over…

    Voor je Mac is het natuurlijk makkelijker: je maakt een nieuwe gebruiker aan, met een eigen wachtwoord en laat het bedrijf daarmee werken. Kunnen ze nog wel aan je bestanden komen, maar daar moeten ze dan toch net wat meer moeite voor doen.


    Bijdrager
    Hyrax

    Mocht iemand daar kwaad willen, dan kunnen ze ook in je bestanden zonder je wachtwoord… Opstarten in Recovery, Terminal openen, ‘resetpassword’ typen en taadaa


    Bijdrager
    GoeieDag

    Zeg ik toch? “net wat meer moeite”. Ze moeten dus bewust op zoek gaan naar jouw data.
    En natuurlijk kan het makkelijker: in de ‘werk-account’ zet je simpelweg de root aan, en ingelogd als root kun je overal bij.

    Mocht iemand kwaad willen, ben je morgen dood. Life sucks!


    Bijdrager
    Shmoo

    Nooit je pincode afstaan. Bij twijfel, bel je bank.

    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  Shmoo.

    Bijdrager
    Topaz
    Hyrax op 23 november 2016

    Maar je had hem natuurlijk ook zelf kunnen wissen

    Helemaal mee eens. Je levert je auto toch ook niet in bij de garage met al je foto-albums in de kofferbak;)


    Bijdrager
    BJ78

    Topaz 1 uur geleden #
    Hyrax op 23 november 2016
    Maar je had hem natuurlijk ook zelf kunnen wissen
    Helemaal mee eens. Je levert je auto toch ook niet in bij de garage met al je foto-albums in de kofferbak;)

    Ja, maar daar heb ik nog specifiek om gevraagd. Hij hoefde niet leeg.
    Prima, maar dan sta ik de pincode niet af.


    Bijdrager
    HJ

    Ach, vroeger moest je je foto’s bij een ontwikkelcentrale laten afdrukken, dus daar zaten mensen jouw foto’s stuk voor stuk te bekijken. Hoorde je nooit iemand over…

    Onzin, ik heb bij Fuji gewerkt en heb een ontwikkelcentrale van binnen gezien met een gedetailleerde uitleg.

    Gemeten kleur informatie van een rolletje werd eerst “ingelezen”, de printmachine werd automatisch
    met deze informatie afgesteld, en het rolletje werd automatisch geproduceerd.
    Een hele kleine selectie van ontwikkelde foto’s werd wel door mensen bekeken.

    Foto’s waar personen op staan, maar waar de foto onscherp, overbelicht of onderbelicht was, of om
    een andere reden (gedeeltelijk) mislukt was. De sinistere redenatie was dat die onduidelijke
    foto van een persoon mogelijk de laatste foto kon zijn van die persoon in leven..
    Dat was de reden voor het bekijken, men had liever een slechte foto van een persoon,
    dan geen foto.

    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  HJ.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  HJ.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  HJ.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  HJ.

    Bijdrager
    GoeieDag

    Dan heb je maar je maar één bedrijf vanbinnen gezien. Misschien werkte Kodak wel op een andere manier.
    Maar oké, je hebt meer van binnen gezien dan ik.

    Wat ik wel weet is dat er toentertijd toch aardig wat criminele activiteiten en kinderporno werd uitgepikt, dus mij maak je niet wijs dat de meeste foto’s werden gescanned door mensen.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.