12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    PeterMeeuwsen

A Cappella versie maken

Ik weet dat het technisch gezien niet mogelijk is om dit perfect te doen, maar ik wil graag van een bestaand nummer de muziek wegfilteren, zodat ik alleen vocalen over hou…

Heeft iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen doen?

Het resultaat hoeft niet 100% perfect te zijn, want ik wil er waarschijnlijk toch nog wel wat filters overheen gooien….

Bijdrager
    Sad

Dat kan niet tot nauwelijks. Je kan proberen om het hele liedje met omgekeerde fase over het origineel te plakken. Alles wat niet in het midden van het stereo beeld zit wordt dan verzwakt. Omdat de stemmen meestal wel in het midden zitten blijven deze bewaard.

Maar het is een muck methode en het resultaat wordt nogal… muckig.

Dus vergeet het maar, het lied opnieuw (laten) zingen is sneller.:P

Bijdrager
    PeterMeeuwsen
    ”colpolyp”

[…]Dus vergeet het maar, het lied opnieuw (laten) zingen is sneller.:P

Thnx for the tip! Ik zal Kylie ff bellen;)

Moderator
    Lucas Raggers
    ”colpolyp”

Dus vergeet het maar, het lied opnieuw (laten) zingen is sneller.:P

Nodig mij dan uit Peter als je het haar opnieuw laat inzingen! :)

Bijdrager
    bart

Het zou best aardig kunnen lukken als er ook een instrumentale versie van het betreffende muziekje bestaat; je zou dan kunnen expirimenteren met fase/tegenfase om te kijken of je de muziek kunt laten uitdoven.
    De vocal blijft dan over (daarnaast EQ-en: diepe laag en tophoog wegfilteren)….
    Geen idee of het echt werkt, maar bovenstaande is afgeleid van de truuk die vaak wordt toegepast om het tegenovergestelde te bereiken (vocals uit een mix verwijderen) en werkt op basis van fase en tegenfase; een vocaltrack is meestal zuiver in fase, en door hetzelfde signaal mono in tegenfase toe te voegen kan je de vocal bijna laten uitdoven.
    (je houdt meestal de aan de vocal toegevoegde effecten over omdat b.v. galm zeer diffuus is wat faserelatie betreft)
    De faserelatie in de muziek is zo complex dat bij deze truuk de muziek min of meer overeid blijft; deze zal niet volledig uitdoven.

een goede methode om te bereiken wat je wilt is er niet, maar proberen kun je het altijd…. succes!

Bijdrager
    Sad

ik bedacht me opeens dat je ook vast wel een 12 inch kan bestellen met de acapella er op. ofwel de platenmaatschappij bellen en zeggen dat je Tiesto heet, dan krijg je de acapella ook wel van ze. :D

Bijdrager
    PeterMeeuwsen

Dank je wel Bart!

Helaas heb ik geen instrumentale versie van dit nummer, maar ik ga het proberen bij andere nummers….

Ow ja… vergeten te melden Colpolyp: Jij had zo’n beetje dezelfde tip, maar als ik deze uitvoer, dan blijft er helemaal niets meer over van het geluid, het is vrijwel geluidsstil geworden, met hier en daar en zacht tikje…

Maar misschien dat een complete vs instrumentale versie beter resultaat oplevert…

Thnx!

Bijdrager
    bart
    ”PeterMeeuwsen”

….dan blijft er helemaal niets meer over van het geluid, het is vrijwel geluidsstil geworden, met hier en daar en zacht tikje…

Dat is logisch: exact hetzelfde signaal wordt in tegenfase aan het origineel toegevoegd, en zal dus als resultaat uitdoven.
    Probeer het eens met een mono-optelling van het origineel in tegenfase over het stereo-origineel, dat moet al meer opleveren.

Bij al deze fase/tegenfasetruuks is de volumeverhouding tussen origineel en tegenfasesignaal ook belangrijk; daarmee “spelen” levert ook weer verschillende resultaten op.

Bijdrager
    PeterMeeuwsen
    ”bart”

Probeer het eens met een mono-optelling van het origineel in tegenfase over het stereo-origineel, dat moet al meer opleveren.

Mono-optelling van het origineel… mijn god… hoe krijg ik dat?:)

Ik geloof dat ik maar genoegen moet nemen met wat ik nu voor elkaar heb gekregen:)

Bijdrager
    bart
    ”PeterMeeuwsen”

Mono-optelling van het origineel… mijn god… hoe krijg ik dat?:)

da’s veel simpeler als het klinkt;
    het stereosignaal moet mono worden…
    sleep het stereoorigineel even in een editor, en “mix to disk” het als een monobestand, of zet de beide pan-regelaars in het midden.

Bijdrager
    PeterMeeuwsen

Geweldig!

Het is inderdaad niet helemaal 100% perfect, maar er zitten stukken bij waarbij de stem heel mooi is gebleven, en de muziek vrijwel verdwenen is, die heel bruikbaar kunnen zijn…

Op naar de volgende remix!

Dank je wel!

Bijdrager
    PeterMeeuwsen
    ”colpolyp”

ik bedacht me opeens dat je ook vast wel een 12 inch kan bestellen met de acapella er op. ofwel de platenmaatschappij bellen en zeggen dat je Tiesto heet, dan krijg je de acapella ook wel van ze. :D

He deze had ik even gemist:)

Hmmm… ik weet het niet… zouden ze er in trappen…?:)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.