13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    RENE AMPLO

_. files irritatie loopt hoog op

Ongeveer 1 jaar geleden heb ik (toen) de nieuwe MBP gekocht. Daarvoor had ik een uit 2009. Echter wanneer ik bestanden op externe USB/SD sticks zet kopieert hij ook de welbekende _. bestanden. Maar dit doet hij ook bij het uploaden naar mijn Google Drive. Ik erger me te pleuris hieraan en de dubbele bestanden. Wat gebeurt bijvoorbeeld is dat ik allemaal muziek albums op een SD kaart zet en die in mijn auto plaats en hij hele tijd errors geeft omdat hij de _. bestanden ook wil laden.

Hoe verwijder ik deze want zelfs bij onzichtbare items komen ze niet te voorschijn en hoe zorg ik er voor dat Mac dit in de toekomst niet meer doet?

Bijdrager
    fred44nl

om het probleem met usb-sticks en sd-kaartjes aan te pakken, kun je het programma Eject for Windows gebruiken.

http://www011.upp.so-net.ne.jp/decafish/EjectForWindows/EjectForWindowsE.html

Bijdrager
    RENE AMPLO

Op fred44nl kan je toch altijd rekenen hier! Bedankt, wanneer ik thuis ben ga ik dat eens uitpluizen. Maar er is gewoon niets vanuit Mac zelf dat alles in de toekomst ook kan oplossen dat hij _. files niet aanmaakt en waarom wanneer je show hidden items in een folder doet zie je alsnog die bestanden niet?

Bijdrager
    KarelWillem

Dit onderwerp is hier op het forum meer dan eens langs gekomen.

Aan de andere kant: dat zoeken hier werkt dan ook niet echt heel fijn. .:)

Bijdrager
    RENE AMPLO

<p class=”cite”>KarelWillem op 24 oktober 2018 om 15:41</p>
    Dit onderwerp is hier op het forum meer dan eens langs gekomen.

Aan de andere kant: dat zoeken hier werkt dan ook niet echt heel fijn. .:)

Heb je helemaal gelijk in en heb ook gezocht op “_.” maar niets boeiends of sterker nog, niets tegengekomen wat matched.

Bijdrager
    RENE AMPLO

<p class=”cite”>fred44nl op 24 oktober 2018 om 13:16</p>
    om het probleem met usb-sticks en sd-kaartjes aan te pakken, kun je het programma Eject for Windows gebruiken.

http://www011.upp.so-net.ne.jp/decafish/EjectForWindows/EjectForWindowsE.html

Helaas klopt de link niet via hun download knop. Ook gezocht via google maar helaas. Edit: gevonden via softpedia

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>RENE AMPLO op 24 oktober 2018 om 13:28</p>
    Maar er is gewoon niets vanuit Mac zelf dat alles in de toekomst ook kan oplossen dat hij _. files niet aanmaakt en waarom wanneer je show hidden items in een folder doet zie je alsnog die bestanden niet?

Omdat het wat de Finder betreft geen aparte bestanden zijn: het zijn de resource forks van de bestanden met dezelfde naam (maar dan zonder ._ ervoor). Op een voor macOS geformatteerde schijf zijn die bestanden er niet, want ze maken integraal onderdeel uit van de gegevens die op de schijf staan van/voor/over het betreffende bestand. Omdat FAT-geformatteerde schijven die extra gegevens die macOS nodig heeft (denkt te hebben?) niet in het bestandssysteem kan bewaren, schrijft macOS dus die ._-bestanden waar het wel allemaal instaat. Voor een autoradio zijn die niet nodig, maar je kunt er donder op zeggen dat als macOS dat allemaal níét deed, veel mensen zouden gaan zeuren dat, wanneer ze bestanden overzetten naar een andere Mac via een USB-stick, de aanmaakdatums enz. van hun bestanden ineens anders zijn.

Het échte probleem ligt bij (fabrikanten van) mediaspelers: de firmware daarin neemt de makkelijke pad door alleen te kijken naar de bestandsextensie om te bepalen of iets afgespeeld kan worden, in plaats van het bestand ook echt te openen en te zien wat erin staat. Als je autoradio bijvoorbeeld elk bestand eerst zou bekijken of het begint met FF FB dan zou het de resource forks van de MP3-bestanden gewoon overslaan en niet aan je tonen. Met andere woorden: de gebruiksvriendelijkheid is opgeofferd ten gunste van eenvoudigere (en dus goedkopere) firmware in het apparaat, want jij als gebruiker moet er nu voor zorgen dat er niks op je geheugenkaartje staat waar het apparaat niet mee om kan gaan, in plaats van dat het zulke dingen gewoon negeert.

Bijdrager
    Shmoo

Ik zag het vandaag ook gebeuren op school.  Kost te veel energie om het op te lossen.

Al dat fokking gedoe altijd met computers. Alsof iemand op deze onzin zit te wachten.

Bijdrager
    fred44nl

defaults write com.apple.desktopservices DSDontWriteNetworkStores true

bron: https://www.cnet.com/news/invisible-files-with-prefix-are-created-on-some-shared-volumes-and-external-disks/

voor Linux shares, die door MacOS gebruikt worden, kun je dit perfect oplossen door in  /etc/samba/smb.conf het volgende op te nemen:

## preventing both resource shares and .DS_Store files

veto files = /._*/.DS_Store/

delete veto files = yes

Bijdrager
    Shmoo

Fredje 💪

Heb de commando’s uitgevoerd en zal het volgende week eens testen.

Bijdrager
    Joid

Die ._ bestanden irriteren je zo enorm, dat je op _. gaat zoeken. Dan zit het inderdaad wel heel hoog.

Bijdrager
    MacMiep

En anders luister je dit maar ff: https://youtu.be/3lzLgGtPJTc

Moderator
    Night

Is dat een compilatie van ZEN muziek? 😛

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.