9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Rubendekuip

9.2.2 op eMac

Hallo,

Ik heb een eerste generatie eMac gekocht, met 700 mHz. Ik heb de 5 originele cd’s erbij; Mac OS X install disc 1 en 2, eMac programmatuurherstel 1 van 2, software restore 2 of 2 en een hardware test. Ik heb een partitie waar ik tiger op draai, en ik heb een partitie waar ik os 9.2.2 op wil draaien. Een dual boot dus. Op programmatuurherstel 1 van 2 en software restore 2 of 2 staat allebei Mac OS 9.2.2 op de print van het cd’tje zelf. Ze zijn echter beiden niet bootable. Hoe installeer ik 9.2.2 op mijn tweede partitie??

Alvast bedankt!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De OS 9 map komt gewoon in OS-X te staan (heeft geen eigen partitie), b.v.b. op de root van je hd, of in je bibliotheek (maakt niet uit) Wordt dus geïnstalleerd van af de OS-X installer.
    Via systeem voorkeuren kun je dan OS-9 instellen en draaien binnen OS-X

Bijdrager
    Rubendekuip

Het probleem is, dat ik dus Tiger heb, en die dat (naar mijn weten) niet ondersteunt. Ik wil zeg maar echt een dual boot.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb zelf op een G5 PowerMac Tiger gehad, en vandaar uit kun je OS-9 emuleren. Er staat als het goed is op een van de schijven een apart installer package voor OS-9
    Vanaf een bepaald model Mac was het alleen nog maar mogelijk OS-9 te emuleren onder OS-X, een native instal op een eigen partitie ging dan niet meer.

Bijdrager
    Maurits

Je hoeft inderdaad niet twee partities te maken (kan soms wel handig zijn)
    Maar systeem 9.2 kan je gewoon de folder kopieren van de CD (of de andere schijf) naar de nieuwe partitie.
    Daarna in systeem voorkeuren opgeven welk systeem je wilt opstarten.
    Zou moeten werken.

Ten tweede kan je (als een emulatie) Mac OS 9 opstarten binnen OS X (Classic heet dat).
    Zie systeem voorkeuren – Classic

Vreemd dat de systeemherstel cd niet bootable is (de eerste zou het moeten zijn)
    Is jouw CD drive goed? of zit er een kras op de CD?

Welke versie van OS X draai je nu trouwens? En heb je een speciale reden om Mac OS 9 te willen draaien?

Bijdrager
    Nikita

En ter aanvulling: als je de OS 9 systeemmap op je HD hebt gekopieerd, dan kan je OOK in OS 9 booten. Dat kan je aangeven bij Systeemvoorkeuren > Opstartschijf (en daar kiezen voor de OS 9 folder i.p.v. OS X ).

Partities zijn nergens voor nodig, en alleen maar verwarrend.

Bijdrager
    Zeekomkommer

Leuke tips maar ik geloof dat je nu nog steeds 9.2.2 niet kan installeren (ongeachte welke partitie je kiest).

Heb je enig idee waarom de cd’s niet bootable zijn? Zijn ze gekopieerd? Zo nee, dan zou het echt moeten lukken om er van te booten. Je hebt verschillende manieren:
    1. CD er in, Mac uit, weer aanzetten en vanaf het begin C ingedrukt houden
    2. CD er in, wachten tot hij op je bureaublad staat en vervolgens onder systeemvoorkeuren bij opstartschijf de cd met 9.2.2 selecteren. Uit en weer aanzetten.
    3. Zelfde als 1. maar in plaats van C de volgende vier toetsen indrukken bij het opstarten: Command-Shift-Option-Delete (je Mac negeert dan de interne HD en gaat op zoek naar iets anders).

Succes! Als het nog niet lukt. Dan kan je het ook nog voor elkaar krijgen met een tweede Mac met OS 9.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De TS zegt dat hij de 5 originele cd’s heeft, maar die waar “OS-9” op staat zijn niet bootable. Dat is al een aanwijzing dat via deze (data)cd’s geen “native” OS-9 instal mogelijk is.
    Q.E.D: zal dus waarschijnlijk alleen maar kunnen via een OS-9 emulatie vanuit OS-X.

Bijdrager
    Nikita

Gekopieerde CD’s zouden ook bootable moeten zijn, een installatieschijf voor de Mac hoeft niet ‘geflagged’ te worden als bootable zoals bij Windows-machines wel het geval is. Genoeg ervaring ermee om hier zeker van te zijn.

Zolang de systeemmap maar in de / (root) van de schijf staat kan een Mac er van booten (op voorwaarde dat het systeem natuurlijk ook ondersteund wordt). OS9 boot zelfs naar een live-CD idee; uit een tijd voordat dat hele concept bedacht was voor Linux…

Ik heb het idee dat TS inderdaad CDs heeft voor Classic, en dat moet vanuit OS X worden geïnstalleerd. Een Mac die met OS 9 kan opstarten (zoals de eerste revisie eMac) kan vervolgens ook die systeemmap gebruiken om vanaf op te starten naar Mac OS 9. Alleen de installatiemethode is dus anders.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.