5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    wdvanoyen

90GB geheugen onder categorie "overig"

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem. Op mijn 128GB SSD-schijf is 90GB in gebruik onder de categorie “overig”.
    Dit is heel raar, aangezien het enige wat op m’n SSD-schijf staat OS X is en verder enkele programma’s.

Wat er in ieder geval iets mee te maken heeft is dat ik m’n MacBook Pro enkele weken geleden aan een vriend heb uitgeleend. Hij heeft m’n MacBook toen enkele dagen gebruikt voor een project waar hij iBooks Author voor nodig had. Hij heeft toen een boek gemaakt met veel media, waar veel foto’s, films en media in is verwerkt.

Toen ik mijn MacBook terug kreeg, heb ik echt alles verwijdert (zowel het programma als de map met alle media en zijn bestanden).

Toch staat er ergens een map of iets dat minstens 80GB groot moet zijn. Echter heb ik m’n complete SSD-schijf afgezocht en heb niets gevonden.

Wie kan mij helpen? iemand enig idee?

Alvast heel erg bedankt!

Met vriendelijke groet,

Wessel van Oyen

Bijdrager
    Vluggie

Kan zijn dat Time Machine iets gebackuped heeft op je SSD. Volgens mij is dit wel virtueel.
    Als je meer ruimte nodig hebt op je SSD zal Time machine dit automatisch opschonen.

Ik heb het ook eens gehad. Schakel je Time Machine eens uit en kijk dan nog eens. Als dan blijkt dat je wel weer genoeg geheugen hebt, kun je even een back-up draaien.

Bijdrager
    Frank Visser

Enige wat ik zover weet wat je kan doen is:

– steeds dieper je harddisk induiken door eerst je hardeschijf ‘toon info’ weer te geven. Dan een mapje daaronder.
    Gewoon kijken waar je heen moet. Als het die bestanden niet bevat zal dat bijna geen ruimte bevatten dus ver onder de 80GB aangeven.
    Heb je een mapje gevonden waar 80GB staat (of ongeveer die grootte) klik je daarop en ga je daar weer onder zoeken met ‘toon info’ om te kijken hoeveel data er in die map en onderliggende mappen staat. Dat scheelt veel zoekwerk ten opzichte van elk mapje openen en het mapje daaronder. Hopelijk snap je het. Anders even je schijf formateren. Dus een clean install aangezien je bijna niks op je macbook hebt staan. Dat kleine beetje dat er op staat even backupje van maken natuurlijk.

Bijdrager
    Buzz

Er zijn fraaie programmaatjes gemaakt die je hierbij helpen, zoals bijvoorbeeld DaisyDisk (verkrijgbaar in de App Store). Er zijn ook minder fraaie gratis alternatieven te vinden. Een voorbeeld is DiskWave. Die laatste heb ik zelf nooit geprobeerd.

Bijdrager
    wdvanoyen

Beste Buzz_D,

Geweldig! met behulp van het programma DaisyDisk ben ik er inderdaad achtergekomen dat het om meerdere BackUps ging!

80GB was het ongeveer!

Bedankt allemaal.

Groet

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.