14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    ram0n

8mm effect

Dag allemaal
    even weer een vraagje van mijn kant.
    Ik ben helemaal gek van zelfgeschoten 8mm film. (de hele oude oud de jaren 60)
    En nu vraag ik me af of er een filter of pluging is die dit effect nabootst ?

Ikzelf gebruik imovie en final cut express dus een plugin o.i.d voor 1 van deze 2 programma’s is natuurlijk helemaal top.

NB: met een 8 mm effect bedoel ik dus echt de uitgebeten kluren en de aangetaste randen. Dus een gecombineerd imovi effect van bv ruis en filmveroudering vind ik geen 8 mm effect.
    :)

Thanks alvast voor het meedenken!

groet
    ramon

Anoniem

Gewoon 86 filters in iMovie over elkaar gooien: extra verzadiging, tintverschuiving, filter oude film en ga zo maar door. De kleuren van de Zapruder film (moord op Kennedy in 1963) kun je bijvoorbeeld prima namaken in iMovie. Gewoon een beetje experimenteren.

Bijdrager
    ram0n

mmm 86 filters? hahaha nou dan ben ik nog wel even bezig;)
    maar er is dus geen plugin of iets dergelijks ?

Bijdrager
    Vin
    ”ram0n”

maar er is dus geen plugin of iets dergelijks ?

misschien is er wel een plugin voor final cut pro. Dan zou je ff moeten googlen…
    EDIT: ik zie net in je 1e post dat je final cut al gebruikt maar ook daar nog geen plugin voor hebt…

Anoniem
    ”ram0n”

Bij wijze van spreken, natuurlijk. :innocent:

Belangrijkste zijn: Filmveroudering, Kleuren aanpassen, Kijkgat (slechts een beetje aan de randen), Verzadiging en Soft-focus. Als je daar een beetje mee experimenteert kom je al een heel eind.

Bijdrager
    ram0n

ok ik ga aan het experimenteren

:)
    :wink:

Anoniem

En je mag dus echt een filter meer dan één keer gebruiken. Bijvoorbeeld Verzadiging in het begin, dan een paar andere filters en op het einde nog een keer Verzadiging… dat geeft van die typische jaren ’60 kleuren.

Bijdrager
    Meneer Guggenheimer

Mooiste is om super acht run outs en overexposed materiaal te overlayen. Dan heb je de grain en ruis van echte film.

Bijdrager
    reposte

http://www.apple.com/downloads/macosx/video/cgmagedfilmle.html.
    Een beetje schuiven met de settings en volgens mij kom je heel ver hiermee. Hier draait’ie in ieder geval lekker.

Overigens zijn er nog steeds 8mm-films te koop die je in een oude camera kunt stoppen. Als je ze laat ontwikkelen en je projecteert ze op een muur of scherm, en je neemt dit op met een willekeurige (Mini)DV-cameraatje heb je natuurlijk hetzelfde effect. De kleuren kun je dan gewoon in FCP bijwerken met de color-corrector.
    Link: http://www.supersens.nl/

Anoniem

Met een beetje stapelen van allerlei filters in iMovie kun je dus zulke beelden maken (de filter “Filmveroudering” zit er niet in, omdat dat een vreselijk resultaat geeft als je het omzet naar Flash Video).

Bijdrager
    ram0n
    ”Meneer

Mooiste is om super acht run outs en overexposed materiaal te overlayen. Dan heb je de grain en ruis van echte film.

uhmhoe kan ik materiaal overlayen ?
    overexposen komt bij digitaal niet mooi uit vind ik. Levert vaak meer digitale blokken op dan echte filmruis

Bijdrager
    ram0n
    ”reposte”

http://www.apple.com/downloads/macosx/video/cgmagedfilmle.html.
    Een beetje schuiven met de settings en volgens mij kom je heel ver hiermee. Hier draait’ie in ieder geval lekker.

Overigens zijn er nog steeds 8mm-films te koop die je in een oude camera kunt stoppen. Als je ze laat ontwikkelen en je projecteert ze op een muur of scherm, en je neemt dit op met een willekeurige (Mini)DV-cameraatje heb je natuurlijk hetzelfde effect. De kleuren kun je dan gewoon in FCP bijwerken met de color-corrector.
    Link: http://www.supersens.nl/

Superbedankt voor de link ik ga hier even mee aan de gang top!

ik weet dat er 8mm films te koop zijn maar deze zijn superduur en je kunt maar 3 min opnemen. Ook moet je dan een projector hebben om ze te projecteren.
    En het ontwikkelen van die 8mm banden is ook erg kostbaar…..

dus helaas
    :(

Bijdrager
    ram0n
    ”Zakske”

Met een beetje stapelen van allerlei filters in iMovie kun je dus zulke beelden maken (de filter “Filmveroudering” zit er niet in, omdat dat een vreselijk resultaat geeft als je het omzet naar Flash Video).

heej dat ziet er al goed uit qua kleurstelling.

welke instellingen en of filter heb je gebruikt ?

Anoniem

Een beetje Kijkgat, één keer Soft-focus, denk drie keer Verzadiging en twee keer Kleuren aanpassen. Je moet er gewoon een beetje mee spelen. Neem een kort stuk film (en een stuk papier en een pen om te noteren wat je precies doet) en gooi gewoon filter over filter. Als je het niet naar Flash Video moet omzetten zou ik zeker Filmveroudering gebruiken (subtiel, dus niet te veel haren en trilling), liefst helemaal in het begin. iMovie is lang zo gek nog niet… als je het een beetje doorhebt.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.