10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    NI3LS

802.11g/802.11n: 2,4 of 5 Ghz van invloed op snelheid

Ik heb een Airport Express, een iMac en een iPad welke alledrie 802.11n ondersteunen.

Tot vrijdag heb ik een iPhone 3G, vandaar dat AE op 802.11n (ondersteuning voor 802.11b/g) draait.

Ik vroeg mij af of de snelheid van het draadloze netwerk (nog) beter/stabieler wordt wanneer ik 802.11n kies, zonder ondersteuning voor het oudere netwerk.

Volgens mij kan ik geen 5 Ghz kiezen, aangezien iPhone 4 dat niet ondersteund.

Bijdrager
    Pieterr

Je bedoelt als je ipv g/n kiest voor n-only?
    Het lijkt me dat dat geen bal gaat uitmaken voor de stabiliteit.

Bijdrager
    jabesse

N only ipv B/G compatible zorgt ervoor dat je netwerk niet terugvalt naar maximaal 54 mbps als er een trager apparaat koppelt; dat tragere apparaat kan dan namelijk niet meer koppelen.
    De iPhone 4 praat inderdaad alleen over de 2.4 GHz band. Dat betekent dat je dus maximaal zo’n 130 mbps kunt halen. (Op de 5 GHz band is het maximum 270-300 GHz.) Overigens schijnt de 5 GHz band wel wat slechter door muren heen te gaan…

Inactief
    Anoniem

De 5Ghz is echter wel weer stabieler in een omgeving waar al veel netwerken zijn, zoals een flat o.i.d.

Moderator
    Poezenbeest

De 5GHz band is juist wel stabieler als het gaat om door muren heen te komen, hoe hoger de frequentie, hoe beter het bereik, daarnaast zenden 5GHz-apparaten met net iets meer vermogen uit dan oudere apparaten,

Dat de netwerken stabieler zijn in omgevingen waar meer netwerken zijn (woonblokken) ligt ouur aan het feit dat er nog weinig apparaten zijn die er gebruij van maken. Als ik bij Online een draadloos modem krijg, dan zit daar nog geen n-ondersteuning op, op de meeste PC’s is het ook nog niet te vinden. Doordat er zo weinig 5GHz-netwerken zijn, heb je er dus ook minder last van, maar dat gaat de komende jaren veranderen, aangezien er meer apparaten komen die het ondersteunen. We lopen met onze Airports redelijk voorop, maar dat.duurt nog maar een paar jaar

Bijdrager

Ik dacht dat de iPhone 4 juist ook met “N” overweg kon/kan…? Of vergis ik me nu?

Bijdrager
    Pieterr

@[email protected]: Dat zegt de TS ook niet…

http://www.apple.com/nl/iphone/specs.html

”Apple”

Wi-Fi 802.11b/g/n (uitsluitend 802.11n 2.4 GHz)

Bijdrager

Excuses, was een aanname van me. Maar bedankt voor de extra uitleg !

Bijdrager
    jabesse
    Zerk op 18 augustus 2010

Dat de netwerken stabieler zijn in omgevingen waar meer netwerken zijn (woonblokken) ligt ouur aan het feit dat er nog weinig apparaten zijn die er gebruij van maken.

Dat is niet waar. De 5 GHz band is voor 11a, en dat had ik jare n geleden al in m’n ThinkPad. Volgens mij wordt het voornamelijk minder gebruikt omdat het minder bekend is. (edit: en omdat 11a niet compatible is met 11b en 11g.) En dat vind ik niet erg, want ik heb thuis geen last van de vele buren die vechten om de kanalen 1-13. Ik zit lekker als enige op kanaal 36.:-)

Bijdrager
    NI3LS
    jabesse op 18 augustus 2010
    Zerk op 18 augustus 2010

(edit: en omdat 11a niet compatible is met 11b en 11g.) En dat vind ik niet erg, want ik heb thuis geen last van de vele buren die vechten om de kanalen 1-13. Ik zit lekker als enige op kanaal 36.:-)

Kanaal 36 is bij 5Ghz? Jammer dat iPhone 4 dat niet ondersteund.

Airport Express ondersteund geen gastnetwerken toch?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.