17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    iDude

802.11g access point in 802.11n-netwerk prikken

hoi

Ik ben op zoek naar een nieuwe wifi-acces point. Nu lees ik dat er een nieuwe standaard is: 802.11N die beter zou zijn dan 802.11g . Weten jullie of het mogelijk is om in een 802.11N-netwerk een 802.11g access point in te prikken als vergroter van de range?

en hebben jullie nog een goede tip voor een 802.11N access point?

thanx

Bijdrager
    Nikita

Als je bestaande netwerk nu G/N gemixt is: ja.

Indien je nu een N-only netwerk hebt, zal je Access Point een nieuw netwerk worden (G-only).

Hou er wel rekening mee dat, als je je netwerk uitbreidt met een G-apparaat, de snelheid wel maximaal ook 54 Mbit; dus de snelheid van je N-netwerk wordt ook meegetrokken naar beneden.

Bijdrager
    iDude

nou, ik heb dus nu een g-netwerk, maar wil dus zowiezo een nieuw acces point kopen, omdat ik op zolder slecht bereik heb. Ik dacht dus een 802.11 N te kopen, en die te gebruiken als basis-zender voor in huis. Ik hoopte hiermee de verbinding op zolder beter te krijgen. Als dit nu niet genoeg blijkt, dan wilde ik mijn huidige access point er nog bij prikken voor het deel naar zolder. Maak ik het hiermee dus slechter?

Bijdrager
    Odie
    ”Nikita”

Indien je nu een N-only netwerk hebt, zal je Access Point een nieuw netwerk worden (G-only).

Dat is niet waar, je kunt in een netwerk prima twee access-points van verschillende types hebben. Het is aan de client om een keuze te maken welk wifi accesspoint hij kiest. Als hij op een moment alleen maar goed contact met een 802.11g AP kan krjgen dan doet ie dat, ziet hij 5 minuten later een 802.11n dan mag/kan hij daarop overschakelen (wederom, dat bepaalt de client). En mocht hij een 802.11g/n AP zien later dan kan hij deze pakken en verzoeken om in 802.11N mode te wouwelen. Dt laatste is inderdaad afhankelijk van het feit of er andere clients aan de AP verbonden zijn en in welke mode deze AP staat. De duurdere AP’s zijn daarom dual-radio, een radio voor 802.11g en een voor 802.11n.

Maar om terug te komen op de originele vraag: je kunt zoveel AP’s in een netwerk hangen van om het even welke standaard. Ik heb thuis een Airport Express (.n) en een Linksys (.g).

”iDude”

Maak ik het hiermee dus slechter?

Nee, dit is een prima oplossing, zo heb ik het ook. Zet je 802.11n AP zo neer dat je er het grootste deel van je huis mee dekt, en plaats eventueel je 802.11g op zolder neer om daar nog een fatsoenlijk (.g) signaal te halen. Dit zit je .n AP in de woonkamer totaal niet in de weg. Geef beide AP’s dezelfde netwerk naam, maar zet ze wel op een ander kanaal (of auto).

Bijdrager
    iDude

okee

bedankt voor de hulp

en nu op zoek naar een goede aanbieding!

Bijdrager
    Odie

Waarom een aanbieding? Neem gewoon een Airport Express, kan je hem meteen aan je stereosetje hangen en AirTunes gebruiken!

Bijdrager
    iDude

Misschien een domme vraag: maar kan ik met mijn huidige ontvangers: airport card in MacBook pro en iMac intel ook 802.11n ontvangen?

Bijdrager
    Odie

Dat ligt eraan welke generatie je van beiden hebt. De oudere kunnen het niet, de nieuwere wel. Sommigen zijn te ‘upgraden’…

Bijdrager
    wopper
    ”Odiebla”
    ”Nikita”

Dat is niet waar, je kunt in een netwerk prima twee access-points van verschillende types hebben. Het is aan de client om een keuze te maken welk wifi accesspoint hij kiest. Als hij op een moment alleen maar goed contact met een 802.11g AP kan krjgen dan doet ie dat, ziet hij 5 minuten later een 802.11n dan mag/kan hij daarop overschakelen (wederom, dat bepaalt de client). En mocht hij een 802.11g/n AP zien later dan kan hij deze pakken en verzoeken om in 802.11N mode te wouwelen. Dt laatste is inderdaad afhankelijk van het feit of er andere clients aan de AP verbonden zijn en in welke mode deze AP staat. De duurdere AP’s zijn daarom dual-radio, een radio voor 802.11g en een voor 802.11n.

Maar om terug te komen op de originele vraag: je kunt zoveel AP’s in een netwerk hangen van om het even welke standaard. Ik heb thuis een Airport Express (.n) en een Linksys (.g).

”iDude”

Maak ik het hiermee dus slechter?

Nee, dit is een prima oplossing, zo heb ik het ook. Zet je 802.11n AP zo neer dat je er het grootste deel van je huis mee dekt, en plaats eventueel je 802.11g op zolder neer om daar nog een fatsoenlijk (.g) signaal te halen. Dit zit je .n AP in de woonkamer totaal niet in de weg. Geef beide AP’s dezelfde netwerk naam, maar zet ze wel op een ander kanaal (of auto).

Zoals jij het schets zit de tweede AP met een UTP kabel vast, als je hem echt als WIFI range extender (WDS) gaat gebruiken zal hij wel naar 54G gaan, denk dat de eerste poster dat bedoelde.

Bijdrager
    Odie

Klopt, je moet hem wel aan een UTP kabel vast maken. Range extending is nooit mijn hobby geweest, maar met de juiste AP kun je dat ook goed doen. Schaf in dat geval een model aan met dual-radio en je hebt ook geen probleem.

Bijdrager
    iDude

Okee
    ik wil de 2e ap dus inderdaad als range extender gebruiken. En niet met utpkanel aansluiten.
    Ik neem aan dat deze Dan ook (om te ontvangen) de 802.11n standaard mort begrijpen? Ook al zend hij zelf uit op 802.11g?

Bijdrager
    Odie

De crux os dat de gemiddelde AP maar een radio heeft en zich aanpast aan het traagste signaal. Is dat een .g signaal dan zal hij nooit .n kunnen aanbieden aan andere clients. Zoals ik zei: er zijn ook AP’s met twee radio’s. De ene is dan in gebruik voor de .g verbinding en de tweede voor de .n.

Bijdrager
    iDude

Dank voor al je hulp
    wat ik dus bedoel is: kan een ietwat oudere ap die zelf alleen op g kan zenden wel een n-signaal ontvangen?

Bijdrager
    Odie

Uiteraard niet.

Bijdrager
    iDude

thanx
    en hoe kom ik erachter of mijn huidige airportcard 802.11 aankan? IK zie dit bij het apple-tje niet staan

Bijdrager
    Nikita

Van wanneer is je Mac?

Bijdrager
    Odie

Een beetje zelf googlen helpt ook al een hele hoop:-)

http://www.google.com/search?q=imac+802.11n+support

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.