9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Fritzer

802.11ac WiFi

Heeft deze nieuwste WiFi nut als je internetsnelheid 8 Mb/’s of 40 Mb/’s is? (Met router die het ondersteunt uiteraard)
    Of is dit een gevalletje zwakste schakel?

Bijdrager
    Douwie

Je zal niet echt heel veel verschil merken met deze snelheden, zeker niet met 8. Het wordt interessanter als je glasvezel hebt.
    Daarnaast beschikken veel andere apparaten niet over wifi ac.

Bijdrager
    TheBigZ

Je kunt er binnenshuis voordeel van hebben. Het draadloos overzetten van data gaat sneller (bv iets ophalen van je NAS). De opmerking over de zwakste schakel is altijd geldig. Zowel je Mac als je router moeten 802.11ac ondersteunen. Dat betekent dus een recente Mac en router.

Bijdrager
    Fritzer

Ik bedoelde met zwakste schakel eigenlijk mijn internetverbinding.
    Dus stel: ik heb een laptop & router die ac-WiFi ondersteunen…geeft het versnelling, ook al is mijn internetverbinding relatief traag (8 of 40 Mb/sec)

Bijdrager
    Burdy1999

Wat als je router 802.11 ac niet ondersteunt?

Bijdrager
    TheBigZ

40 Mbps kun je (mits niet te ver weg, en weinig obstructies) ook nog wel met een 802.11n verbinding halen.
    24 Mbps is zo’n beetje de praktische limiet voor 802.11g, maar tegenwoordig hebben de meesten al wel N in huis.

Dus als je een 40 Mbps (of hoger) internetverbinding hebt, gaat 802.11ac lonen.
    100 Mbps is tegenwoordig al vrij standaard.

Bijdrager
    Fritzer

@TheBigZ:
    Bedankt. Helder antwoord.
    Ik neem aan dat het type modem er niet toe doet toch? Aangezien deze via ethernetkabel met router is verbonden.

Bijdrager
    Fritzer

Bovenstaande vraag is trouwens omdat ik nog twijfel over aankoop laptop. Heb mijn keuze beperkt tot 2:

MBA 2013, 128 SSD, 8 RAM = 1299 euro
    rMBP early 2013, 128 SSD, 8 RAM = 1279 euro (dus vorige model)

Laptop voor huis, tuin en keuken gebruik.
    Heb voor mijn gebruik dus niet direct een high end laptop nodig, maar wil graag OS X proberen icm ipad en apple tv.
    Welk van beide modellen is het meest future proof? Ik hoop hem toch zeker enkele jaren te gebruiken.
    Eigenschappen als accuduur, mobiliteit en resolutie even buiten beschouwing gelaten. Ik ken de verschillen tussen de modellen, maar weet niet zo goed wat voor mijn gebruik en met het oog op de toekomst nu de verstandigste keus is.
    Normaal gesproken zou je zeggen dat MBP de betere zou zijn, maar ik vraag me af of dat voor mijn gebruik ook zo is.

Bijdrager
    applelover

Ik zou in jouw geval gaan voor de MBA want deze heeft een snellere SSD en een nieuwe Haswell processor dus deze is sneller en lichter.
    Dit is zeker die 20 euro extra waardt.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.