20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    pschaik26

8 dode pixels + kapot trackpad = dilemma

Beste allemaal

Zo’n 2 jaar geleden kocht ik een dure MB Pro, core I7, etc

Na 16 maanden zag ik dode pixels verschijnen: eerst 1, toen nog een, toen een 3. In totaal nu 5
    Dit terwijl ik de MB Pro nauwelijks durfde te gebruiken. Ik had nog een oude Air die ik liever thuis gebruik ivm kleine kinderen die met van alles (limonade) slepen. De Genius Bar voelde duidelijk beschadiging aan de buitenkant. Ik echt niet. Omdat ik de laptop zakelijk had aangeschaft valt deze niet onder de verlengde consumentengarantie.
    Heb toen maar besloten de pixels te accepteren.

Vorige week deed het trackpad raar, vergelijkbaar als wanneer je met natte handen werkt. Gevolg: onbedienbaar.
    Vandaag weer naar de Genius Bas. Conclusie: hardware probleem

Kosten vervangen trackpad: 399
    Vind ik zonde voor een (overigens goede) laptop met een scherm met dode pixels
    Kosten vervangen scherm: 600

Totale kosten om alle problemen op te lossen: 1000
    Wat te doen
    1. Niets vervangen. Nieuwe kopen (bv MB Air maar is die met retina?). Ergens zonde. MB Pro werkt in principe goed
    2. Alles vervangen voor EUR 1000
    3. Alleen trackpad voor EUR 400 en dode pixels maar accepteren

Ik kom er niet uit

Bijdrager
    Maarten2015

Laat officieel offerte opmaken en stap naar een advocaat of zie gratis rechtshulp te krijgen.

Snap niet dat je uberhaupt na zoeen ervaring nog een nieuwe Apple zou willen, maar dat terzijde.

Knap vervelend voor je in ieder geval, wens je sterkte ermee.

Bijdrager
    iMad
    Maarten2015 op 13 oktober 2015

Laat officieel offerte opmaken en stap naar een advocaat of zie gratis rechtshulp te krijgen.

Snap niet dat je uberhaupt na zoeen ervaring nog een nieuwe Apple zou willen, maar dat terzijde.

Knap vervelend voor je in ieder geval, wens je sterkte ermee.

Dan wil je ook geen Windows laptop of een Android of een Linux, denk je nou echt dat het alleen maar bij Apple voorkomt.

Bijdrager
    Maarten2015

Zie niet in wat dat ertoe doet.
    Het gaat hier om een Apple niet om een Windows. En met die Apple zijn
    problemen en dat hoort ook na het net verlopen van de garantie keurig verholpen te worden zonder de hoofdprijs te moeten betalen en als Apple dat niet doet was mijn suggestie om dat niet zomaar voor kennisgeving aan te nemen en te proberen ze alsnog daartoe te bewegen.

Bijdrager
    iMad
    Maarten2015 op 13 oktober 2015

Het gaat hier om een Apple niet om een Windows. En met die Apple zijn
    problemen en dat hoort ook na het net verlopen van de garantie keurig verholpen te worden zonder de hoofdprijs te moeten betalen en als Apple dat niet doet was mijn suggestie om dat niet zomaar voor kennisgeving aan te nemen en te proberen ze alsnog daartoe te bewegen.

Je hebt helmaal gelijk wat betreft de garantie etc., maar helaas gelden voor zakelijke aankopen andere garantie voorwaarden, niet alleen bij Apple.

Dat bedoel ik ook met betrekking tot je eerdere opmerking.:wink:

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  iMad.

Bijdrager
    Maarten2015

Vandaar dat ik het zelf al als “terzijde” bestempel.

Ik laat het hierbij. Dank en succes.

Bijdrager
    Delta

Optie 4: (draadloze) muis/trackpad gebruiken voor de bediening en als de dode pixels je erg storen een extern scherm aansluiten?

Wel heel vervelend zeg dat je na zo’n korte tijd al zoveel problemen hebt met je MBP.

Edit: de Macbook Air heeft overigens geen retina scherm.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  Delta.

Bijdrager
    pschaik26

“hoort ook na het net verlopen van de garantie keurig verholpen te worden”

Dat is dus niet zo. Ik heb geen Apple Care afgesloten. In principe ben je dan vogelvrij
    Ik moet zeggen dat ik ook wel even moest denken of ik ooit nog iets van Apple wil kopen
    Maar mijn MBA Air uit 2009 draait bv nog gewoon heel goed.

Een advocaat inschakelen klinkt als een goed idee maar een beetje advocaat vraagt EUR 250 voor het schrijven van een simpele brief
    Als Apple zich verschuilt achter algemene voorwaarden heb je weinig kans en een advocaat vindt het allemaal prima, zo lang ik maar betaal
    Dat wordt duur met een kleine (miss wel nihile) kans op succes.

Ik had gehoopt op wat clementie van Apple bv dat ik wat korting kan krijgen als ik beide reparaties uitvoer
    Maar het is gewoon volledige prijs van beide reparaties

De MB Pro gebruiken als een mac mini met een muis en extern beeldscherm is een optie
    maar wel een waarmee ik hem alsnog niet als laptop kan gebruiken, lekker op de bank

Mss is dit toch wel het moment om over te stappen naar MS nieuwe MB Pro killer
    Overigens zeg ik dit vanwege een slecht gevoel over Apple en niet om een discussie te starten of MS nieuwe laptop wel of geen MBP killer is
    Ik weet ook wel dat een MBP een goede machine is, anders had ik hem niet gekocht

Bijdrager
    Zakske

Een andere optie is om gewoon “fuck you” tegen Apple te zeggen en het lekker zelf te doen. Geen idee welke MacBook Pro je hebt, maar een tweedehands exemplaar van het trackpad heb je al voor €59,95. De handleidingen van iFixit zijn prima, dus schroef hem zelf open en repareer hem voor een fractie van de prijs die Apple vraagt.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  Zakske.

Bijdrager
    Maarten2015

En vanwege het uurtarief van een advocaat deed ik de suggestie van andere vormen van rechtshulp. Iedere mr kan een brief schrijven en daarin hard maken waarom het niet deugt hoe Apple reageert en een eis stellen. En verder kun je ook eens kijken bij de Consumentenbond of kant en klare brieven op rechtshulpwebsites.

Ik ga hier niet beginnen over garanties en de zogenaamde te verwachten levensduur en de geldigheid van de voorwaarden die Apple stelt en of die gezien het Nerderlands recht en/of Europees recht wel of niet rechtsgeldig zijn (daar zijn hier en elders talloze pagina’s mee gevuld) maar wat ik wel wil betogen is dat je soms iets kunt proberen ook al verwacht je er niks van en is de hele wereld ervan terecht of niet terecht ervan overtuigd dat het niks oplevert (wat in dit geval nog de vraag is).

Ooit begaf twee dagen na de garantie de airco van mij auto het. Met jouw opstelling was die nooit kosteloos vergoed. Ik bedoel maar ;-).

En trouwens, die laptop van Microsoft, je begint er over, het is een juweeltje. Maar eerst eens wat test zien, dat denk ik dan wel er meteen bij.

Heb je al gekeken wat de kosten zijn van reparatie ergens anders dan bij Apple ? Er komen hier regelmatig adresjes langs van anderen die blijkbaar ook goed repareren voor iets of veel minder. Plaats een oproep hier anders.

Bijdrager
    Soulshaker

Nog een opties is dus ook “fuck you” te zeggen tegen Apple en voor 1500 eur dit aan te schaffen.

De Macbook pro die je nog hebt kan je nog voor een klein bedrag verkopen, dan heb je een volledig nieuw apparaat.

Bijdrager
    pschaik26

Precies Soulshaker, zo denk ik er ook over. Wat zou je nog kunnen krijgen voor zo’n MBPro?

Overigens is de MBP niet mijn enige miskoop. Ik ben ook in de Apple Watch getrapt.
    Toen uit kwam riep ik als hardste dat het niets voor mij was, zo’n kermishorloge
    maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. En nu zit ik met dat ding
    Zonder Iphone kan het nagenoeg niets. Het is eigenlijk niet meer dan een schermpje op je pols om je iPhone mee te bedienen
    Zonde zonde

Bijdrager
    pschaik26

@maarten2015 Ik schuw geen juridische actie hoor maarten maar ik ken ook de beperkingen en kosten ervan.
    Dit gaat niet over 2 dagen na de garantie maar 12 maanden na het aflopen van de garantie
    En ik heb geen Apple Care aangeschaft. Dat is geen positie om veel geld in een jurist te steken.

Wat je andere suggestie, zowel voor het scherm (dode pixels) als trackpad geldt dat de hardware vervangen moet worden
    Voor de trackpad de hele top case (dus incl batterijen, toetsenbord, topcase). MacRepair vraagt daarvoor hetzelfde
    Voor de dode pixels moet het hele scherm vervangen worden, ook daarmee is MacRepair nauwelijks goedkoper.
    Het is miss anders als je iets moet laten reinigen oid. maar het vervangen van hele componenten daarin is Macropair niet echt goedkoper.
    life sucks

Bijdrager
    Maarten2015

Jammer dat je niet alles leest blijkbaar en maar blijft hangen op die kosten voor rechtshulp en de volgens jou bestaande beperkingen in de garantie terwijl ik alternatieven geef. Maar goed, hoe dan ook, je zit er maar mee en je komt zo niet verder. Dus nu sluit ik me bij anderen aan die hebben gereageerd en zeg; weg ermee en ga voor een andere laptop, van welk merk dan ook. Succes met de keuze.

Bijdrager
    Zakske
    pschaik26 op 13 oktober 2015

Voor de trackpad de hele top case (dus incl batterijen, toetsenbord, topcase).

Sorry, maar dat klinkt totaal ongeloofwaardig. Waarom moeten de batterijen en het toetsenbord vervangen worden als je MBP – buiten het trackpad – nog werkt?

Zoals ik al zei; een trackpad heb je vanaf €60, misschien heb je nog €20 aan schroevendraaiers nodig, maar dat is het zo ongeveer. Je kunt alle shit bestellen op iFixit (wel de EU Store gebruiken, anders wordt het een lange zit), en op YouTube staan ongetwijfeld ook genoeg filmpjes over hoe je te werk moet gaan.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  Zakske.

Bijdrager
    pschaik26

@zakske Dat is me verteld door de Genius Bar. Dat komt omdat bij dit model alles aan elkaar zit
    Het zijn niet mijn woorden he.. Ik herhaal slechts wat me verteld is

Bijdrager
    pschaik26

Jammer dat je denkt dat ik je tips niet ter harte neem @maarten maar vanochtend heb ik tegenover een medewerker van de Genius Bar mijn beklag gedaan. Niets bleek mogelijk. Sorry sorry vervelend voor je. Dat was het meeste wat ik er uitkreeg. Zojuist nog via Chat contact gehad met Apple Care
    Hieronder de reactie.

Ik kan me goed voorstellen dat je graag wilt weten wat de mogelijkheden zijn, zodat je een overzicht hebt van alles. Ik kan hier echter geen uitspraak over doen, het is namelijk zo dat wij als AppleCare geen reparatie uitvoeren voor MacBooks. Hierdoor is het het beste om alsnog een afspraak te maken bij een Apple Retail Store of bij een erkende Apple-serviceprovider langs te gaan om alle mogelijkheden te bespreken. Ik kan echter niet garanderen dat er andere mogelijkheden aangeboden kunnen worden dan het opzetten van een reparatie buiten de garantie, al kun je dit altijd bij de winkelmedewerker zelf navragen.

Die laatste tip (bij een erkende Apple-serviceprovider langs te gaan om alle mogelijkheden te bespreken) heb ik dus al gedaan en levert niets op helaas.
    Maar dank voor je tips

Bijdrager
    computer space

Tip: bedrijfsnaam = persoonsnaam. Altijd consumentengarantie voor zakelijke aankopen:)
    Heb je al andere kvk naam, voeg dan je eigen naam als handelsnaam toe:)
    Kunt ook garantie van winkel erbij nemen.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  computer space.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  computer space.

Bijdrager
    polansky

Dit zijn klussen voor de rechtsbijstandsverzekering.
    Als individu ga je hier niet veel verder mee komen.

Apple houdt niet zo van verzekeringsclaims is mijn ervaring.
    Stuur aan op een coulance regeling omdat de schade net buiten de garantie op is getreden, terwijl de economische levensduur van je Mac minstens 6 jaar is. (Kijk even tot wanneer Apple haar eigen OS met de laatste versie support. Dat is voor je rechtsbijstand een mooie indicatie om aan te geven hoe lang Apple zelf vindt dat een Mac mee kan gaan).

Ze zijn dan bij wet verplicht om een gedeelte van de reparatiekosten in te houden.
    Wat Psaik zegt klopt voor geen meter, en Apple Care is voor een groot gedeelte ook een hele grote wassen neus naar de consument.

Nogmaals. Je rechtsbijstandsverzekering is hier de oplossing tot jou probleem.

En de tip van Computer Space is er een die kleine zelfstandigen hier ter harte moeten nemen!

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  polansky.

Bijdrager
    pschaik26

@computer space Dat is een goede tip idd
    @polansky Wat klopt er precies niet dat ik zeg?
    @allen Ik ga toch de trackpad laten vervangen en de resterende tijd (de computer is inmiddels 2 jaar oud) proberen de pixels te negeren. Het zijn er maar 5.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.