14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    macstremist

75GB aan "hidden space" op mijn Mac

Beste allen,

Op mijn Mac zie ik met DaisyDisk ‘hidden space’ van tussen de 75 en 90 GB.
    Ik heb mijn schijf(permissies) gecheckt met Schijf-EHBO en Onyx. Ik heb lokale TM-backups uitgezet en de backups verwijderd. Ik heb de iLifeMobile (of zoiets) waar alle foto’s voor Photostream lokaal worden opgeslagen, opgeschoond. Alle trashes weggegooid, mijn preferences doorgespit in de bibliotheek en uiteindelijk een schone installatie van MacOS gedaan en een TM Backup teruggezet. OmniDiskSweeper geeft aan dat ik ±150GB van de 250GB in gebruik zou moeten hebben, maar ik heb volgens mijn Mac en Daisydisk maar 30GB vrij. Hier screenshots van Omni en DaisyDisk: https://imgur.com/a/unOP2Nj

Wat kan er mogelijk zijn wat ik over het hoofd zie?

Bijdrager
    Fester

Gebruik je Time Machine in combinatie met een MacBook en een externe HD?

De schakelaar van Time Machine aan en uit zetten.

Moderator
    Night

Is de disk APFS geformatteerd? Dan kun je inderdaad hele rare ‘uitslagen’ krijgen.

Bijdrager
    McD44N

Kijk eens met een app als ‘Grand Perspective’ naar de inhoud, dat geeft een visuele weergave van alle data op je Mac, en komt die 75 GB waarschijnlijk wel te voorschijn:

http://grandperspectiv.sourceforge.net

Bijdrager
    T-sec

Ik deed zelf een soortgelijke ontdekking op het moment dat ik ca. 45Gb aan data richting pCloud aan het uploaden was. OSX gaf ineens de melding dat mijn SDD bijna vol was, terwijl hier praktisch niets op staat dan alleen programma’s.

Na een onderzoek/Googlen blijkt pCloud de hoeveelheid upload data ook (tijdelijk) lokaal te parkeren, om zo soepel te kunnen uploaden als deze onderbroeken wordt, etc. Deze tijdelijke map kon ik werkelijk nergens terugvinden, het enige wat OSX aangaf was dat deze 45Gb aan data aan ‘documenten’ aanwezig is. De standaard map Documenten was bij mij leeg, ook in iCloud. dus het moest ergens anders zitten.

Met DaisyDisk die ca. 45Gb opgezocht maar ondanks de hierin aangegeven file routing nog steeds niets terug kunnen vinden. Evengoed via DaisyDisk simpel een delete van deze 45Gb aan kopie-data gegeven en mijn pCloud ging zonder melding door met uploaden van de 45Gb. Daarom de upload wel ’s nachts door laten gaan, dus niets afgesloten.

Bijdrager
    koen

<p class=”cite”>T-sec op 30 april 2019 om 13:30</p>
    zo soepel te kunnen uploaden als deze onderbroeken wordt, etc.

🧐😂

Bijdrager
    macstremist

<p class=”cite”>McD44N op 29 april 2019 om 23:58</p>
    Kijk eens met een app als ‘Grand Perspective’ naar de inhoud, dat geeft een visuele weergave van alle data op je Mac, en komt die 75 GB waarschijnlijk wel te voorschijn:

http://grandperspectiv.sourceforge.net

Gedaan, maar geen resultaat. Dit sterkt mijn vermoeden dat het er helemaal niet ‘is’ maar wel wordt gemeten door mijn Mac.

<p class=”cite”>Night op 29 april 2019 om 19:51</p>
    Is de disk APFS geformatteerd? Dan kun je inderdaad hele rare ‘uitslagen’ krijgen

Ja, maar volgens mij is elke schijf onder Mojave APFS by default… De oplossing zou dan zijn om hem weer MacOS journaled te formatteren maar dat lijkt me vrij onlogisch.. Een clean install (die ik al heb gedaan) en terugzetten zou toch oneffenheden in de bestandsstructuur moeten opheffen?

<p class=”cite”>Fester op 29 april 2019 om 15:15</p>
    Gebruik je Time Machine in combinatie met een MacBook en een externe HD?

De schakelaar van Time Machine aan en uit zetten.

Gedaan, geen effect helaas. Maar dank!

Bijdrager
    Brombeer

Is dat niet gewoon een reparatiepartitie?

Bijdrager
    macstremist

<p class=”cite”>Brombeer op 6 mei 2019 om 10:32</p>
    Is dat niet gewoon een reparatiepartitie?

Lijkt me niet, want die staat als aparte partitie in Schijfhulpprogramma en is niet groter dan 5GB, in ieder geval geen 75GB…

Moderator
    Night

Er kunnen ook nog backup bestanden in staan. Heb je je desktop toevallig  in iCloud opgeslagen?

Bijdrager
    macstremist

<p class=”cite”>Night op 6 mei 2019 om 19:58</p>
    Er kunnen ook nog backup bestanden in staan. Heb je je desktop toevallig  in iCloud opgeslagen?

Mijn desktop staat in iCloud Drive maar die is 3.8 megabyte. Hoe bedoel je backup bestanden? Heb via terminal reeds lokale opslag van time machine uitgezet.

Bijdrager
    feek

Heb je toevallig pCloud geïnstalleerd?

Bijdrager
    T-sec

<p class=”cite”>koen op 1 mei 2019 om 13:32</p>

<p class=”cite”>T-sec op 30 april 2019 om 13:30</p>
    zo soepel te kunnen uploaden als deze onderbroeken wordt, etc.

🧐😂

Hier is de uitleg Einstein: https://blog.pcloud.com/how-does-pcloud-drives-cache-work/

Als je grote (hoeveelheden) bestanden naar pCloud upload dan maakt pCloud tijdelijk een verborgen map met deze files aan. Dit kan er voor zorgen dat je ineens GB’s aan onbekende data toegevoegd ziet op je HDD/SSD maar deze niet zondermeer kan terugvinden. Dit kan ook het probleem van TS zijn.

Moderator
    Night
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.