17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    keesvdijkh

720p VOB's?

Hi,

ik ben bezig met een filmpje waarin ik meerdere DVD’s moet verwerken (5), maar de kwaliteit valt me tegen. Zelfs als ik compressie uit zet is het niet te vergelijken met de HD-rips van de films. Graag zet ik dus die rips, .mkv, om naar VOB’s, maar dan met zo min mogelijk kwaliteitsverlies. Is er een of andere manier om HD VOB’s aan te maken? Ik werk met de aparte streams van de DVD’s (1.07 GB .VOB).

Bedankt
    kees

Bijdrager
    Tempest

Misschien met handbrake of iets dergelijks die mkv bestanden eerst omzetten naar HD mp4 bestanden, zodat je programma (final cut volgens de tags) er minder moeite mee heeft?

Bijdrager
    denniswe

Op de mac heb ik nog geen goed tooltje kunnen vinden, maar gebruik in een virtuele windows machine het programma mkv2vob.
    Oorspronkelijk bedoeld om mkv bestanden om te zetten naar een leesbaar formaat voor de PlayStation 3, maar voor deze doeleinden ook uitermate geschikt.

Geblokkeerd
    Anoniem

ik ben bezig met een filmpje waarin ik meerdere DVD’s moet verwerken (5), maar de kwaliteit valt me tegen. Zelfs als ik compressie uit zet is het niet te vergelijken met de HD-rips van de films.

NO RLY?:)

DVDs zijn altijd 576, omdat ’t SD-video is. Wil je dat mooi vertonen op een HD scherm of opnemen in een HD presentatie, dan zal je het eerst moeten upscalen. En dat gaat OF niet mooi worden OF aardig wat geld kosten.

Bijdrager
    Scrooge McDuck

HD = Blu=ray.

Bijdrager
    xvisx
    Scrooge op 09 januari 2011

HD = Blu=ray.

Niet. Blu-Ray is per definitie HD, maar HD niet per definitie Blu-Ray. Net als dat de mens per definitie een zoogdier is, maar een zoogdier niet per definitie een mens is.
    Het gaat alleen op als je wilt dat een externe HD-DVD-speler het kan afspelen. Presentaties kunnen uitstekend in HD worden gegeven zonder dat het Blu-Ray hoeft te zijn.

Maar dat terzijde.

Bijdrager
    Scrooge McDuck

Kun jij ook niet weten, maar ik ben wel de laatste persoon tegen wie je dat hoeft te zeggen.

Ik had wat duidelijker moeten zijn:

HD branden gaat niet op een dvd’tje, wel op een Blu-ray. Ook hier gelden uitzonderingen, maar die zijn hier niet van toepassing.

Bijdrager
    Pieterr

Als je uiteindelijk gaat afspelen op een Blu-ray speler, zou je nog een AVCHD DVD kunnen maken.

Bijdrager
    keesvdijkh

Ik snap dat SD niet HD is (ik ben geen idioot) maar de stream van een PAL DVD houdt het nog aardig uit tegen een gecomprimeerde 720p.

Bijdrager
    Pieterr

Misschien kun je nog iets meer vertellen hoe je workflow is.

Ik begrijp dat je bronmateriaal afkomstig is van DVD’s. Maar wat je verder gedaan hebt, en wat het uiteindelijk moet worden is me nog niet duidelijk.

En wat bedoel je met de 720p in je titel? Je bronmateriaal komt van een standaard DVD?

Bijdrager
    keesvdijkh

Ik werk met de VOB’s in de VIDEO_TS map, rechtstreeks van de DVD om kwaliteitsverlies te voorkomen. Met 720p bedoel ik 1280 pixels breed.

Bijdrager
    Pieterr

Je bronmateriaal is 720 pixels breed. Het opschalen kun je waarschijnlijk beter door de TV laten doen.

Met workflow bedoel ik: met welk programma ben je aan het knutselen? iMovie, FCE, FCP etc?
    iMovie is niet zo aardig voor Interlaced materiaal.

Geblokkeerd
    Anoniem

Je bronmateriaal is 720 pixels breed. Het opschalen kun je waarschijnlijk beter door de TV laten doen.

Dat is wat ik eerder bedoelde, ja. -Mooi- opschalen is best lastig. Men zegt me vaak dat ’t het beste kan worden gedaan door het apparaat dat de boel afspeelt of vertoont. Of dat je een mooie, dure AV switch er tussen zet die -echt- goed upscaled.

Bijdrager
    keesvdijkh

Ik werk met Final Cut Pro en dan comprimeer ik met of Apple ProRes of H.264. Als ik klaar ben verwijder ik de compressie en exporteer ik een ongecomprimeerde master. Dan encodeer ik de boel met Handbrake in een gangbare bestandsgrootte.

Is er een goede upscaler voor op de computer? Ik publiceer m’n werk zegmaar op YouTube dus het kan er prima uitzien op een TV, maar daar heb ik alsnog niks aan.. Als ik hem afspeel via mijn PS3 (upscaler) op mijn TV (ook een upscaler) lijkt het nagenoegen HD.

Geblokkeerd
    Anoniem

Wacht even… Dus je gaat:
    * Van de bron
    * Naar gecomprimeerd
    * Naar ongecomprimeerd
    * Naar gecomprimeerd
    * Naar de vertoning

Je weet dat stappen 3 en 4 niet verdomd veel meer uitmaken? Als je eenmaal hebt gecomprimeerd naar een lossy format, dan krijg je de verloren details niet meer terug door te “ontcomprimeren”.

Misschien begrijp ik je verkeerd:)

Moderator
    unSOUND

Precies. Gewoon vanuit Final Cut gelijk goed coderen bespaart je een enorme berg tijd en kwaliteitsverlies.

Bijdrager
    keesvdijkh

Ja, je begrijpt me verkeerd.

Ik importeer het bronmateriaal.
    + Compressie
    Na het monteren verwijder ik de compressie.
    – Compressie
    Ik ben nu in feite terug bij de kwaliteit van het bronmateriaal.
    Nu exporteer ik hem ongecomprimeerd, dus dit is de maximaal haalbare kwaliteit.

Vervolgens comprimeer ik hem met Handbrake.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.