14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    nl-x

7200rpm stroomverbruik

Beste prikkers,

Graag even de aandacht van iemand die dit begrijpt.

Ik ga komende week een nieuwe HDD in mijn laptop gooien (MacBook Pro eind 2007).

Nu overweeg ik:
    – 7200 rpm 500 GB (Western Digital Scorpio Black)
    – 5400 rpm 500 GB (Western Digital Scorpio Blue)
    – 5400 rpm 640 GB (Western Digital Scorpio Blue)

Omdat het een laptop is, wilde ik 3 dingen weten:
    – hoe stil is zo een 7200 rpm, vergeleken met 5400?
    – hoe zit het met stroomverbruik ivm accu?
    – hoeveel warmte produceert zo een ding? (Omdat de MacBookPro nu al brandwonden kan achterlaten op mijn schoot:) )

Groot was mijn verbazing toen ik ontdekte:
    – de 7200 verbruikt MINDER stroom (behalve in sleep mode)
    – de 7200 maakt minder herrie tijdens seek, maar meer herrie tijdens
    – toegestane temperatuur wel gevonden, maar welke meer warmte afgeeft niet.

7200 RPM:
    Power Dissipation
    Read/Write 1.80 Watts
    Idle 0.83 Watts
    Standby 0.20 Watts
    Sleep 0.20 Watts
    Acoustics
    Idle Mode 28 dBA (average)
    Seek Mode 0 25 dBA (average)

5400 RPM:
    Power Dissipation
    Read/Write 2.50 Watts
    Idle 0.85 Watts
    Standby 0.25 Watts
    Sleep 0.10 Watts
    Acoustics
    Idle Mode 24 dBA (average)
    Seek Mode 0 26 dBA (average)

Wie kan mij helpen dit in context te plaatsen?
    Want ik heb altijd begrepen dat 7200 rpm meer stroom vreet, maar dit wordt hier tegengesproken.

Bijdrager
    nl-x

foutje:
    Nu overweeg ik:
    – 7200 rpm 500 GB (Western Digital Scorpio Black)
    – 5400 rpm 640 GB (Western Digital Scorpio Blue)

Bijdrager
    Robin H.

Ik had in mijn MacBook Pro (Unibody) een 250GB 7200 RPM schijf van Apple (Hitachi geloof ik), en gebruik nu een SSD, kwa energieverbruik is het echt marginaal, SSD’s zijn zo’n beetje de meest zuinige harde-schijven die er zijn op het moment, maar of ik er echt meer accu-duur uit haal… ik betwijfel het, als het 10 extra minuten zijn dan is het volgens mij al veel…

Hitte zou ik me niet zo’n zorgen over maken, Apple heeft de MacBook’s namelijk ook geleverd met een 7200RPM schijf als optie.

Wat betreft geluidsproductie, tja je hoort hem draaien, maar goed… ik moet zeggen dat hij verder niet ratelt tijdens activiteit (lezen/schrijven).

Moderator
    unSOUND

Hou er wel rekening mee dat die 640 mm schijf 12 mm hoog is, en dat deze dus enkel in de 17 inch versie van jouw model past…

Wat betreft het verschil, mijn ervaring was dat de 7200 rpm schijven wat meer trillingen veroorzaken, en dat ze wat metaliger klinken bij activiteit.

Dat stroomverbruik en hitte verhaal was vooral bij de oude schijven anders, tegenwoordig ontlopen ze elkaar inderdaad niet veel. ( Een MBP hoor je sowieso niet op schoot te houden ) Wat ook is veranderd zijn de onderliggende technieken. Seektime en cache zijn eigenlijk belangrijker dan het aantal toeren geworden.

SSD’s zijn zuinig, maar sommige conventionele schijven zijn nog zuiniger. De WD Scorpio Blue verbruikt bijvoorbeeld minder stroom dan de OCZ Vertex.

Bijdrager
    MichMich
    unSOUND op 02 januari 2011

Een MBP hoor je sowieso niet op schoot te houden

Want?!

Lid
    lEl

Mwaaa cache heeft niet zo een gigantisch performanceverschil bij een hardeschijf. Het zalmuiteindelijk wel iets doen maar ik denk niet dat je er van achterover moet vallen.

En een mbp idd niet op je schoot, hij kan nogal warm worden en das niet zo goed voor je -euh- toekomstige kinderen. En zoals de TS zegt: brandwonden

Moderator
    unSOUND
    MichMich op 02 januari 2011

Want?!

Zoals in de handleiding te lezen is gebruikt een MBP zijn aluminium behuizing om hitte af te voeren. De hele behuizing is dus één groot passief koelblok. Hij hoort zodoende altijd op zijn 4 pootjes te staan zodat de bodemplaat de hitte kan afvoeren naar de omgevings-lucht.

Op het moment dat je de bodemplaat bedekt met iets wat slecht geleid, zoals huid, een kussen, een matras, of wat dan ook, kan hij zijn hitte niet goed kwijt wat schadelijk kan zijn voor de machine, en omdat de bodemplaat dus heet wordt is het ook niet zonder risico voor de ondergrond, zoals je benen en ballen.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ikzelf heb een Seagate 320 GB in mijn laptop (Macbook) en het stroomvrebruik valt best mee. Seagate (Momentus) heeft ook schijven van 500 GB. Volgens de bronnen die ik een tijd geleden las zouden dit de snelste zijn.

Bijdrager
    joke_name

En daarom gebruik ik altijd een als ik op de bank zit met mijn laptop zit een Cushtop van Belkin.

Ligt altijd standaard naast de bank. Ideaal ding voor als je hem op de bank wil gebruiken.

http://www.belkin.com/nl/laptopathome/cushtop/

Hij kan daardoor alsnog goed zijn hitte-afvoeren, omdat hij mooi op zijn pootjes staat.

Bijdrager
    Vinhelper

Deze heb ik zelf ook, en bevalt prima voor al mijn taken. Geeft ook een betere performance dan de 160GB originele schijf die in Mac zat.

Maar wat zijn jouw taken zoal? Die vraag is belangrijk als je er 1 gaat kiezen. Als je veel video rendert, (of hoe zeg je dat) zou 7200 rpm in theorie beter zijn. Of ie echt beter presteert, kun je nooit precies weten, maar goed.

Als je alleen wat mailt, internet, en een filmpje kijkt, voldoet 5400 rpm prima.

Moderator
    unSOUND

Bij videobewerking is het wachten 9 van de 10 keer op de processor, de harde schijf houdt het makkelijk bij.

Een snelle schijf is bijvoorbeeld van belang als hij heel veel moet gaan schrijven, zoals bij het importeren van ruwe videobestanden van een camera, en dan nog is “een snelle schijf” niet hetzelfde als “veel rpm”. Want het gaat dan met name om de hoeveelheid mb per seconde die hij kan doorvoeren, en die snelheid is soms bij 5200 rom schijven even hoog als bij 7200 rpm schijven.

Bijdrager
    wmaat

Ik heb 2 maanden geleden ofzo mijn schijf omgewisseld voor een 5400 rpm 500 GB (Western Digital Scorpio Blue). Doet wat het moet doen, is iets luidruchtiger, maar is meer questie van wennen. Laptops blijven vrij stil ivm anderen. Batterijverbruik is niet significant anders, tenminste bij mij dan.

Gewoon doen, zo’n schijf kost 45 euro…

Bijdrager
    puchelaar

Hier een tevreden gebruiker van een WD black (320GB). Ik heb de verschillen in performance nooit gemeten (en al helemaal niet wetenschappeliojk verantwoord, maar volgens mij is de harddisk tegenwoordig vaak bottleneck in de snelheid, dus die heb ik maar zo snel mogelijk genomen binnen mijn budget (anderhalf jaar terug waren ssd’s voor mij echt nog te duur).

Zoals unSOUND al zei moet je wel op de hoogte van de schijf letten; 9mm en 12mm zijn volgens mij gangbare hoogtes. De 9mm zal altijd passen, de 12mm niet.

Moderator
    unSOUND
    puchelaar op 03 januari 2011

Ik heb de verschillen in performance nooit gemeten (en al helemaal niet wetenschappeliojk verantwoord, maar volgens mij is de harddisk tegenwoordig vaak bottleneck in de snelheid…

Ikzelf heb wel diverse tests gedaan, maar de verschillen zijn niet gigantisch. iPhoto startte met een flinke library op in 6 seconden in plaats van 7, kopieeren van een paar GB ging een paar seconden sneller, maar dat was het wel eigenlijk wel… Je slaat niet ineens achterover van de snelheid.

Of de schijf de bottleneck is hangt helemaal af van de werkzaamheden. Ik codeer vooral video’s en bewerk RAW foto’s, en bij beide is de software en de CPU de bottleneck, zelfs de traagste schijf houdt dat nog bij zonder problemen.

puchelaar op 03 januari 2011

Zoals unSOUND al zei moet je wel op de hoogte van de schijf letten; 9mm en 12mm zijn volgens mij gangbare hoogtes. De 9mm zal altijd passen, de 12mm niet.

En nog even voor de volledigheid:

Aluminium Unibody: 12 mm.
    17 inch Pre-Unibody: 12 mm.
    15 inch Pre-Unibody en witte MacBooks: 9 mm.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.