25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:

Bijdrager
    arlee

72 dpi naar 300 dpi zonder photoshop

Ik wil graag een foto voor de drukker omzetten van 72 dpi naar 300 dpi.
    Ik lees overal dat het geen fluit voorstelt, maar iedereen heeft het dan wel over Photoshop.
    Alsof iedereen standaard dat programma op zijn computer heeft staan.
    Begrijp ook niet waarom die drukkers altijd zo moeilijk doen, als het zo simpel gaat.
    Dus mijn vraag: bestaat er simpele software speciaal voor dit klusje.
    alvast bedankt voor een reaktie

ari

Bijdrager
    KarelWillem

Een foto van 72 dpi naar 300 dpi omzetten heeft geen enkele zin.
    Hij wordt er niet beter van.

Je hebt wel wat software (waaronder Photoshop dus) die de pixels wat upscalen zonder al teveel schade aan te richten.
    Maar een 72 dpi foto blijft toch echt een 72 dpi foto.

Bijdrager
    Pieterr

Is het eenmalig?

Je kunt de trialversie van PSE9 downloaden.
    Die kun je een maand lang gratis gebruiken.
    En als je het langer nodig hebt, kopen voor circa €100.

Bijdrager
    Joostxxx

@ Karel.

Ik weet dat sommige printers alleen maar 300 dpi bestanden pakken (afhankelijk van de instellingen) Dus om nu te zeggen dat het geen zin heeft….?

Ik heb in mn woonkamer foto’s hangen die op 72 dpi geschoten zijn maar die ik vervolgens naar 300dpi heb omgezet i.v.m. het hier boven beschreven geval. Daar zie je niets van zo lang je er niet met je neus bovenop zit.

Terug naar de vraag. Ari, als het kan zou ik Photoshop gebruiken (trial versie) Wellicht dat het ook met gimp kan. Dit is gratis. http://www.gimp.org/

Bijdrager
    tinus_omt

Het kan ook met de convert command line utility uit het ImageMagick pakket ( http://www.imagemagick.org/ ):

convert naam.jpg -density 300 nieuwenaam.jpg

Ik denk alleen wel dat hij het plaatje uitpakt en dan weer opnieuw inpakt, dan krijg je wel een klein beetje kwaliteitsverlies. Als je dat wilt voorkomen zul je op zoek moeten naar een andere tool.

Moderator
    unSOUND
    arlee op 06 januari 2011

Dus mijn vraag: bestaat er simpele software speciaal voor dit klusje.

Voorvertoning. Staat standaard op elke Mac.:wink:

Voorvertoning > Extra’s > Pas grootte aan

Bijdrager
    Pieterr

Het is ook goed om je te realiseren dat dit klusje minder “simpel” is dan het lijkt.
    Opschalen (pixels bijverzinnen) kan namelijk op vele manieren.
    De reden waarom vaak programma’s als PS (of PSE) worden gebruikt,
    is dat je daar uit een aantal manieren kunt kiezen.
    Zo kun je door een bepaalde aanpak te kiezen de scherpte verbeteren.
    Zie de help in PSE, of vraag een deskundige in je buurt die vaker foto’s bewerkt.

Bijdrager
    KarelWillem
    Joostxxx op 06 januari 2011

…Ik weet dat sommige printers alleen maar 300 dpi bestanden pakken (afhankelijk van de instellingen) Dus om nu te zeggen dat het geen zin heeft….?

Ik heb in mn woonkamer foto’s hangen die op 72 dpi geschoten zijn maar die ik vervolgens naar 300dpi heb omgezet i.v.m. het hier boven beschreven geval. Daar zie je niets van zo lang je er niet met je neus bovenop zit….Ik houdt ook wel eens een spandoek-drukker voor de gek door 300 dpi aan te bieden, omdat hij anders blijft zeuren over te lage resolutie. Uiteindelijk krijgt hij precies hetzelfde plaatje natuurlijk.

Maar elke drukker kan ook gewoon 72 dpi bestanden afdrukken hoor. Een drukker ‘print’ niet, dus die zal daar geen technisch probleem mee hebben.

Foto’s vergroten met behoud van zoveel mogelijk detail is met allerlei software soms best redelijk mogelijk.
    Afhankelijk van wat je er mee wilt gaan doen. Maar die plaatjes blijven ook gewoon 72 dpi.

Er 300 dpi mee maken voor een drukker (in die zin dat de drukker dat als kwaliteitseis stelt) doe je er niet mee.

Geblokkeerd
    Anoniem

Oh no, not this sh*t again… :sealed:

Ik heb in mn woonkamer foto’s hangen die op 72 dpi geschoten zijn

Nee, dat heb je niet. Die “72 dpi” is gewoon een leuk nummertje dat men d’r even bijverzint, want DPI bestaat alleen in drukwerk, niet op een computerscherm, laat staan in een bestandje dat bestaat uit eentjes en nulletjes.

Sterker nog! Als jij een 3MP foto hebt geschoten met een kekke, kleine digicam, dan was ie zelfs pak’m beet (2048/0.5) = 4096DPI want de CCD is zeker minder dan een halve inch breed. Dus nee, je “schiet” geen plaatjes op 72 dpi.

DPI komt pas om de hoek kijken wanneer je een digitale afbeelding gemeten in pixels in relatie gaat brengen met een fysiek opbject gemeten in centimeters of inches.

Neem je het eerdere voorbeeld van de 3MP foto met een breedte van 2048 pixels en men wil op 300 DPI afdrukken, dan kan de maximale breedte van de foto op papier (2048/300) = 6.8″ zijn, oftewel zo’n 16cm breed. Alles groter dan dat moet worden aagevuld met “verzonnen” pixels, alles kleiner dan dat zal informatie verliezen. Je kan er ook voor kiezen om op een lagere resolutie te drukken. Dan kan de foto groter worden, maar loop je de kans dat je puntjes gaat tellen als je naar het doek kijkt:)

Bijdrager
    Magnek

Inderdaad, de DPI-mythe

Interessant leesvoer aangaande deze mythe: http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm

Bijdrager
    arlee

Unsound, reuze bedankt. dat zocht ik. Super.
    De drukker is nu ook weer tevreden. haha.

ari

Geblokkeerd
    Anoniem

De drukker weet blijkbaar ook niet waar ie het over heeft:)

Moderator
    unSOUND

Ik vermoed zelf dat de drukker wel weet waar hij over praat, maar dat de TS de drukker verkeerd begrepen heeft.

STEL dat de TS een folder wilt laten drukken met daarin een foto van 10 bij 15, maar levert een foto aan die bij 10 x 15 cm maar 72 dpi is, dan is het in het belang van de kwaliteit dat de drukker een foto krijgt van 10 x 15 cm op 300 dpi.

De TS gaat vervolgens zijn kleine versie omzetten naar een grotere, maar moet eigenlijk het origineel zoeken en zoveel pixels houden dat die dus 10 x 15 bij 300 dpi wordt.

Bijdrager
    Ruby

unSOUND [moderator] op 07 januari 2011 #

Voorvertoning. Staat standaard op elke Mac.:wink:
    Voorvertoning > Extra’s > Pas grootte aan

Thanks! mijn drukker ook blij:)

Moderator
    Night

…en zo lang jij tevreden bent over de kwaliteit van de foto, zal het de drukker aan zijn kont roesten. Klant is koning:-)

Bijdrager
    Furbz

En nogmaals zoals hierboven al staat. Je dpi in de foto zegt niks.
    De bereking van anoniem moet je aanhouden. Jij levert in feit dezelfde
    Foto af alleen is in de metadata het getal veranderd. Drukkers zijn volgens
    Mij drukker met andere dingen dan kijken naar je pixels en gewenste afdrukformaat.

Bijdrager
    dpi

Hier kun je eenvoudig je dpi aanpassen. Je hoeft geen programma te installeren. Ik heb het zelf uitgeprobeerd en het werkt.

https://convert.town/image-dpi

1.Vul in het invulblokje het aantal dpi in dat je nodig hebt.

2. Upload het bestand

3.Sla het bestand meteen weer op.

Klaar ben je.

Door Engelse zoekwoorden in Google te gebruiken zijn er veel meer mogelijkheden. Ik zocht op change dpi.

Veel sites, drukkers, allerlei vormen van (gratis) reclame etc. vragen om foto bestanden van een bepaald dpi. Als je dpi niet goed is accepteren ze de foto niet.

Bijdrager
    nnsa

In principe is het antwoord van @karelwillem voldoende:

72 dpi > 300 dpi is enigszins zinloos. Het kan wel (maar niet zonder kwaliteitsverlies – bij zelfde grootte), maar dan wordt de afbeelding tevens 75% kleiner. En als je hem niet kleiner maakt dan worden de pixels 75% groter.

Er zijn inderdaad programma’s om te ‘upscalen’, bijvoorbeeld PhotoZoom (7) Pro.

Het schalen kan je gewoon in Voorvertoning plaatsvinden (Pas Grootte aan), dus zonder dure en ingewikkelde andere programma’s.

Bijdrager
    TheBigZ

@nssa: Oeroud topic. Gekickt door spammerd (dpi).

Bijdrager
    nnsa

Oooops, maar kennelijk waren de golfjes nog niet uitgekabbeld op 11-1-2019 om 12:11…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>nnsa op 11 januari 2019 om 15:17</p>
    72 dpi > 300 dpi is enigszins zinloos. Het kan wel (maar niet zonder kwaliteitsverlies – bij zelfde grootte), maar dan wordt de afbeelding tevens 75% kleiner. En als je hem niet kleiner maakt dan worden de pixels 75% groter.

Helemaal niet zinloos: als je bijvoorbeeld een foto genomen hebt, dan staat die meestal op 72 dpi omdat het fototoestel die waarde in het bestand zet. Wil je een ander aantal DPI zodat je in bijvoorbeeld opmaakprogramma’s niet hoeft te schalen nadat de afbeelding geplaatst is, van verander je die waarde even in het fotobestand. (Helaas is Photoshop daar dan weer een slecht stuk gereedschap voor, want dat vindt dat DPI veranderen moet betekenen dat de hoogte en breedte in centimeters gelijk blijven maar die in pixels niet. Ik wil het in 99% van de gevallen andersom, en moet dan dus de pixelgrootte kopiëren en weer plakken.)

Bijdrager
    nnsa

@Jakko: eens, maar ik ben uitgegaan van de originele vraag > drukker. Helaas bleek het een vraag uit 2011 te zijn. Waarvan de datum nauwelijks leesbaar is op mijn scherm. Als de afbeelding op originele grootte van 72 dpi naar 300 dpi naar de drukker moet blijft het een zinloze actie. Andersom niet.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik moet zeggen dat ik uit de originele vraag en de vervolgen erop niet kan opmaken of de bedoeling was: „Ik heb een foto van 10 cm breed op 72 dpi, die moet 10 cm breed worden op 300 dpi” (veel plezier met het resultaat) of: „Ik heb een foto van 1000 pixels breed op 72 dpi, die moet 1000 pixels breed worden op 300 dpi” (geen punt). Het tweede is zelfs te doen met een teksteditor als je echt wilt.

Bijdrager
    McPim

<p class=”cite”>arlee op 8 januari 2011 om 18:45</p>
    Unsound, reuze bedankt. dat zocht ik. Super.
    De drukker is nu ook weer tevreden. haha.

Zo te lezen is de originele vraag beantwoord Jakko.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Inderdaad, maar zonder dat duidelijk is welk van de twee de bedoeling was:)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.