11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    sedikit

7 trackers op OMT?!

Sinds twee dagen heb ik op de Firefox de add-on Ghostery geïnstalleerd. Ghostery houdt bij wie jou volgt op een bepaalde site. Dat volgen kun je naar believen uitschakelen. Ik schakel alles uit.
    Het blijkt dat als ik op One More Thing kom, hier dus, ik door maar liefst zeven (7!) trackers/sites(of hoe je dat maar ook noemen wilt) gevolgd wordt:
    AppNexus
    Digital Analytics
    Facebook Connect
    Google Analytics
    ITunes Link Maker
    New Relic
    Twitter Button

Mijn vraag: hoe zit dit?

Moderator
    Pete.Z

Lijkt me voor de verandering een vraag die juist wel in het OMT forum past, verplaatst dus.

Bijdrager
    jf

Ja, ik zie het ook: 7 trekkers op OMT!

Bijdrager
    SunKeeper

Facebook en Twitter is voor je profiel.

Google voor de bezoekersaantallen, iTunes is voor de linkjes op de voorpagina. Zo houdt Apple de hits bij vanaf hier.

Overige drie lijkt mij dan met de advertenties te maken te hebben, ook dat wordt gemeten hoeveel keer advertenties worden weergegeven en hoevaak geklikt wordt.

Bijdrager
    sedikit

Dank SunKeeper! Dan weet ik dat ook weer ;-)

Bijdrager
    GoeieDag

Brrrr, dat boze internet toch! Gelukkig kun je Ghostery installeren, die je helpt er niks meer van te snappen.

Bijdrager
    sedikit

@Goeidag,
    Het (eerste) onbegrip zit niet in de werking van Ghostery, maar in het resultaat daarvan(zie deze topic). Waarom gebeurt dat tracken dan zo stiekem, en door wie? Ik heb op aanraden van diverse mensen (bij de buren), Ghostery op mijn Firefox gezet. Omdat er sites bestaan die ongevraagd en stiekem hun site als popup laten verschijnen, of een adware/malware-bestandje op je computer “planten”(b.v. genieo) Berucht is MacKeeper waar ik last van had:

Beware MacKeeper

Het (tweede) onbegrip, enigszins terzijde: ik snap niet dat een ontwikkelaar op zo’n jehova-getuige-de voet-tussen-de-deur-achtige manier meent iets te kunnen verkopen.

Bijdrager
    essiw

^Meestal helpt een adblocker meer dan zoiets als Ghostery:)

Die processen zijn zo “stiekum” omdat ze op de achtergrond gebeuren, het zijn gewoon scriptjes. Ik zou niet blij worden als een deel van mijn scherm altijd in beslag wordt genomen door welke trackers er aanwezig zijn. Normaal gesproken doen deze trackers normale dingen. Op een forum kan een zoekmachine zoals google bijvoorbeeld het forum indexeren zodat het forum gebruik kan maken van googles zoekmachine direct op het forum, en gebruikersstatistieken bijhouden is een andere grote. Maar er kunnen natuurlijk ook slechte dingen mee gedaan worden. Echter gebeurt dit vaak op websites die sowieso niet zo betrouwbaar zijn en door reclames (daarom stelde ik adblocker voor).

Moderator
    Raymon Mens

Twitter Button = De knop waarmee je mee kan tweeten, aanwezig op de meeste sites

New Relic = Gebruiken we zelf om de performance van de servers in te gaten te houden en trage delen van de site op te sporen

iTunes Link Maker = Zorgt ervoor dat als we een app plaatsen, dit automatisch een link wordt (dienst van Apple)

Google Analytics = Meten we onze bezoekersaantallen mee. Wereldwijd meest gebruikte bezoekersteller

Facebook Connect = Om like-buttons onder artikelen te plaatsen

AppNexus en Digital Analytics = Kan ik je niet vertellen.

Mocht je geen behoefte aan sociale media oid hebben, dan kan je natuurlijk altijd de trackers blokkeren. Daar gaat de site niet minder goed van werken.

Bijdrager
    Optimistje

Ehm… @raymon , volgens mij kan je ook gewoon googelen. Voor het gemak zal ik er even een linkje bij zetten… http://www.google.com

Moderator
    Pete.Z

Optimistje, er wordt een vraag gesteld, en Raymond is zo beleefd die te beantwoorden.
    Of we gooien de hele boel dicht hier, en plaatsen alleen een link naar google?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.