10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Ketsjap

697mb blijkt groter dan een CD-R van 700 mb?

Ik probeer 2 videofiles (een van 347 en een van 349mb) op een cd-r van 700 mb te branden.

De totale bestandsgrootte is 697mb, maar wanneer ik de files naar m’n cd-drive sleep in Finder, zegt ie dat er niet voldoende ruimte beschikbaar is.

Heeft iemand een idee hoe dit komt, en wat ik eraan kan doen?

Bijdrager
    earnst jelke

Welk progamma hebben we het over?
    Wat voor soort cd heb je gekozen? (data of video cd)

Er is een paar mb nodig voor de index (lead in en lead out) van een cd, maag geen dertig ofzo. Kijk effies of je de optie “close disc” wel hebt aangevinkt.

Bijdrager
    iljitsch

Ik meen gelezen te hebben dat MacOS graag twee file systems op een CD zet: ISO 9660 en HFS+. Dit kost natuurlijk extra ruimte, ondanks het feit dat de files zelf er maar één keer op hoeven.

Bijdrager
    earnst jelke

Klopt, om je cd ook voor bill gates leesbaar te maken. Kost alleen geen dertig mb dus.

Bijdrager
    nemcis

3 mb is idd te weinig, volgens mij moet je iets van 6-7 mb over houden, dus max 693 of 694

Bijdrager
    Ketsjap
    ”iljitsch”

Ik meen gelezen te hebben dat MacOS graag twee file systems op een CD zet: ISO 9660 en HFS+. Dit kost natuurlijk extra ruimte, ondanks het feit dat de files zelf er maar één keer op hoeven.

Dat zal het dan zijn, want ik probeer de cd te branden met het intern burning programma van Panther… Is er geen manier om dit te omzeilen?

Welke 3rd party cd-burning software gebruiken jullie? Ik ben al op zoek gegaan naar Toast, maar Roxio geeft blijkbaar geen evaluatiedemo’s om te downloaden…

Bijdrager
    iljitsch

Tja toen ik dit probleem een keer had ik eea maar even op het oude Win98 systeem dat ik gebruik voor m’n boekhouding gebrand…:evil:

Bijdrager
    Yosemite
    ”Ketsjap”

Ik probeer 2 videofiles (een van 347 en een van 349mb) op een cd-r van 700 mb te branden.

De totale bestandsgrootte is 697mb, maar wanneer ik de files naar m’n cd-drive sleep in Finder, zegt ie dat er niet voldoende ruimte beschikbaar is.

Heeft iemand een idee hoe dit komt, en wat ik eraan kan doen?

Dit heeft er mee te maken dat fabrikanten van opslagmedia en harde schijven uitgaan van 1 MB = 1000 bytes (10 tot de macht 3) en je computer uitgaat dat 1 MB = 1024 bytes (2 tot de macht 10).

De 697 MB op je Mac bestaat dus uit 748.398.051.328 bytes terwijl er op een CD maar ruimte is voor maximaal 700.000.000.000 bytes. Dat gaat dus niet passen.

Bijdrager
    maceddy

Ik gooi altijd 702.3 MB op een 700MB CD.
    Meer kan Toast volgens mij qua CD niet behappen:P

Bijdrager
    Ketsjap

Dus met Toast zou het wel moeten lukken? Eens proberen, als ik ergens een demo-versie ervan vind… :?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.