17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    TheDragonfly

6800LE

Ik heb hier een Geforce 6800LE ongebruikt liggen. Hij zat eerst in mijn PC (Boooeee! :P) maar daar heb ik nu een 7800GT inzitten. Nu wil ik mijn 6800LE flashen om in mijn G4 Quicksilver (1.2 ghz, 1gb RAM) te gebruiken, maar ik kan nergens een EEPROM (ofwel BIOS) vinden ervoor. Waarschijnlijk moet er ook wat gesoldeerd bij worden. Weet iemand hoe ik dit kan fixen?

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik kan me vergissen, maar die kaart gaat niet werken in je G4.
    Volgens mij is je Mac daar net te oud voor.;)

De snelste AGP-videokaart die volgens mij gaat werken is de
    ati9800pro, of de nvidia5200 (de eerste semi-G5 kaart toch?).

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    TheDragonfly

Ah ik heb het een en ander uitgezocht, en op een site had ik gevonden dat je de videokaart eerst naar AGP 4x moet modden. Er staat netjes uitgelegd hoe je dat moet doen door met plakbandjes en lijm te friemelen. Op gegeven moment raakte na poging 5 mijn geduld op en ragde ik met hetzelfde mesjes de connectors eraf.

Voorheen bootte mijn mac niet als de kaart erin zat: hij ging niet aan of wat dan ook als je de power switch indrukte. Nu ik die pinnetjes met beleid van mijn kaart heb gesneden, gaat hij wel aan als de kaart erin zit. Ik heb een 2e videokaart (pci) erin gezet om te kijken wat voor beeld ik krijg (want die krijg ik nog niet met mijn 6800) Ik krijg het gewone boot scherm te zien, met het apple logo etc. Op het moment dat hij over zou moeten switchen naar het laadbalkje etc, loopt hij vast. Vind ik niet zo raar omdat de juiste BIOS/EEPROM/Firmware er niet op zit. Dus die moet ik nog zien te fixen ergens, maar zou niet weten waar (aangezien de link op die site niet werkt).

Iemand suggesties om aan een 6800LE ROM te komen voor een mac? het mag ook die van een GT of een andere 6800 zijn, het zijn inprincipe dezelfde kaarten, ik zou alleen wat aan de klokfrequenties en voltage moeten aanpassen.

Bijdrager
    TheDragonfly

***Update:

Hij boot nu gewoon helemaal naar OS X. Ik krijg alleen geen beeld met mijn 6800LE…
    Als ik de 2e videokaart (Rage 128) erin doe om wat te kunnen zien, dan detecteerd m’n mac hem als 2e videokaart, en daar heb ik dus ook niks aan.. want dan kan ik dus nergens bij:( Maar hij ziet waarschijnlijk de 6800LE wel, maar hij vertikt het om beeld te geven….

Bijdrager
    Turbanus

Het gaat vast goed komen….

Geblokkeerd
    Anoniem

Het is misschien een omweg, maar op http://www.cubeowner.com
    doen ze veel met videokaart-modden. Ik denk dat je daar
    in het forum aan een veel duidelijkere uitleg/guide kan komen
    dan via MacOSX;)

Ze hebben daar zelfs een aparte videokaart-sectie, hehe.
    Maar zelf heb ik er niet genoeg verstand van (helaas).

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    TheDragonfly

Nee ik ook niet, das et probleem dus:P in ieder geval bedankt!

Bijdrager
    Len

De 6800 LE is te flashen hoor, heb ik ook gedaan met een GT. Wel jammer dat je die pinnetjes er af geragd hebt, nu werkt ie niet meer in een G5.

Je hebt een PC met NVIDIA flashrom nodig op een opstartdiskette en de Macintosh ROM.

Hier staat een thread met instructies (lees volledig door!!)
    h==p://strangedogs.proboards40.com/index.cgi?board=experiments&action=display&thread=1115014231
    Vergeet niet de snelheden van de Mac ROM te vervangen door die van je huidige kaart! De Mac ROM is voor de 6800 GT en die is nogal wat hoger ‘geklokt’… Je vind de Mac ROM op het forum.
    Koeling kan een probleem zijn in de Quicksilver, maar de kaart heeft een temperatuursensor (80° max. is normaal).

Kopieer, plak en vervang ‘==’ even door ‘tt’. Dit is geen forum waar je drommen ‘ik wil een nieuwe kaart, welke wil ik en hoe doe ik dat?’ mensen wilt hebben, vandaar een dooie link ;-). Jij hebt echter al een kaart klaar liggen. Er zijn nog wat vragen over de kaart, dus als het gelukt is en je wilt wat voor ze proberen:
    h==p://strangedogs.proboards40.com/index.cgi?board=experiments&action=display&thread=1138066312&page=6

Kaart werkt niet in een MDD G4 (Apple heeft met de AGP bus gerotzooid in dat ding), dus ik heb nu maar een X800 XT (150 piek, was een pro, maar wel trager dan de 6800… niet dat dat wat uitmaakt op een G4).

Veel geluk!

Bijdrager
    TheDragonfly

Hey Len,

bedankt voor je antwoord!

De pinnetjes zijn er nu wel af, maar die zijn er alleen af gehaald om de videokaart AGP 4x copitable te maken, hij draait in mijn PC nog gewoon op 8x. Ik knutsel nog ff door, ik laat de vorderingen wel weten!

Bijdrager
    TheDragonfly

Het probleem is, dat de links op die website niet meer werken. Ik heb deze website de hele tijd al als uitgangs punt gebruikt, maar ik zou niet weten welke BIOS ik moet hebben en waar die vandaan te halen. Er staat ook iets over solderen op de videokaart zelf, maar de link waar die foto’s staan werken ook niet. Dus ik weet gewoon niet hoe ik verder moet gaan. Er staat iets over het flashen naar een Ultra, wat ik ook al gedaan heb met een NVIDIA Bios, waarvan ik zelf de klokfrequenties van heb aangepast zodat die kaart niet zou gefrituurd worden. Maar ik kan er verder gewoon geen informatie over vinden :cry:

Bijdrager
    Len
    ”TheDragonfly”

Hey Len,

bedankt voor je antwoord!

De pinnetjes zijn er nu wel af, maar die zijn er alleen af gehaald om de videokaart AGP 4x copitable te maken, hij draait in mijn PC nog gewoon op 8x. Ik knutsel nog ff door, ik laat de vorderingen wel weten!

In een PC heb je geen problemen met flashen als die pinnetjes weg zijn. In een G5 of in een PC met drivers kan de kaart crashes veroorzaken zonder die twee pinnen.

Je maakt de kaart namelijk niet “AGP 4x” zoals sommigen voor het gemak zeggen, de kaart KAN namelijk gewoon op 4x AGP draaien.

Nee, het zit veel grappiger in elkaar.

Apple bedacht namelijk weer eens dat alles anders moest. Ja, er moest een scherm komen dat geen stroomkabel nodig had maar de stroom via de videokaart zou krijgen.

Dus, Apple ging knutselen aan de AGP poort en gebruikte de twee toen ongebruikte pinnen van de AGP 2.0 standaard om stroom en USB over te laten lopen.

Natuurlijk hadden ze een groot probleem toen de AGP 3.0 standaard ingevoerd werd (AGP 8x) die deze twee pinnen ook gebruikte. Vandaar dat ze nu geen ADC displays meer verkopen, dat G5’s gewoon met een normale AGP kaart uitgerust zijn en dus wel met een ADC kaart kunnen werken maar dat de ADC poort dan niet meer werkt (G5 levert geen stroom meer uiteraard).
    Daarom zijn alle nieuwe kaarten ook alleen nog maar voor de G5 (maar werken als pin 3 & 11 afgeplakt zijn gewoon in de G4, behalve de 6800 in de MDD wat een raadsel is, vast weer een Apple aanpassing) en zitten ADC monitor eigenaren met een probleem.

Uiteraard ziet de kaart in de G5 dat ie met een AGP 3 slot te maken heeft en dus ook op 8x kan gaan draaien. Helaas zijn die twee pinnen er dan niet meer, dus wordt ie instabiel…

Vandaar dat ik de pinnen gewoon met plakband heb afgeplakt, wie weet koop ik nog eens een tweedehands G5 of wil ik hem aan een PC eigenaar verkopen met een 8x slot.

Bijdrager
    Len
    ”TheDragonfly”

Het probleem is, dat de links op die website niet meer werken. Ik heb deze website de hele tijd al als uitgangs punt gebruikt, maar ik zou niet weten welke BIOS ik moet hebben en waar die vandaan te halen. Er staat ook iets over solderen op de videokaart zelf, maar de link waar die foto’s staan werken ook niet. Dus ik weet gewoon niet hoe ik verder moet gaan. Er staat iets over het flashen naar een Ultra, wat ik ook al gedaan heb met een NVIDIA Bios, waarvan ik zelf de klokfrequenties van heb aangepast zodat die kaart niet zou gefrituurd worden. Maar ik kan er verder gewoon geen informatie over vinden :cry:

Solderen hoeft niet (werkt als het goed is ook met 12 pipelines, zo niet moet je heel goed kunnen solderen…), alleen flashen.

Ik krijg ook opeens de download pagina niet meer… vreemd. Eergisteren deed ie het nog.

Bijdrager
    Len

Zo, haal de Mac ROM dan maar hier vandaan (weet niet meer of dit het origineel of Arti’s modificatie is, de laatste maakt de kaart helemaal werkend, origineel heb je alleen VGA (geen DVI)).

<link is verwijderd>

http://www.bootdisk.com/ heeft opstartdiskette’s voor een PC. De “Driver Free Disk For BIOS Flashing” disk werkt prima. Mocht je de kaart al verpest hebben moet je blind typen, geen probleem als je de commando’s uit dat forum haalt.

Bijdrager
    TheDragonfly

Oke heel erg bedankt! ik ga het zo proberen. Ik heb me kaart al een keer verkeerd geflasht, ik heb een .bat gemaakt op een opstart diskette die hem vanzelf terug flasht.. hoef alleen de bat naam in te typen :). Je hoort het nog wel!

Bijdrager
    Len
    ”TheDragonfly”

Oke heel erg bedankt! ik ga het zo proberen. Ik heb me kaart al een keer verkeerd geflasht, ik heb een .bat gemaakt op een opstart diskette die hem vanzelf terug flasht.. hoef alleen de bat naam in te typen :). Je hoort het nog wel!

Zo’n batch bestand is een goed idee!
    Ik ben zeer benieuwd :D.

Zodra de Mac de kaart herkend kun je de kaart met de Mac via Graphicellerator flashen (om de kloksnelheid te verlagen of iets dergelijks).
    Ik ken de details niet meer, maar misschien moet je het device ID nog aanpassen voor een 6800 LE kaart (doe je met HexEdit of een andere editor in de ROM) voor je hem flasht, details staan op het strange.dogs forum, kan het me echter niet meer herinneren.

De 12 pipelines hoef je je geen zorgen over maken, de Mac firmware gooit ze alle 16 open. Indien de GPU met 16 pipelines niet goed functioneert heb je wel een probleem, maar dat komt maar weinig voor.

EDIT: Nieuwe 6800 ROM is beschikbaar. Gebruik deze: “Above + Core Voltage Lowered to 1.3v (Arti,gotoh)”
    h==p:// strangedogs.sytes.net/

Bijdrager
    TheDragonfly

Oke dan,

Ja het probleem is dus dat de kaart alsnog geen beeld gaf na het flahsen. Niet in mijn mac, of PC. Ik heb de snelheden aangepast met NiBiTor, dus op 300/350 gezet. Maar ik had wel eens problemen met mijn Pipelines in-game, als ik ze alle 16 opengooi dan kreeg ik soms artifacts, maar niet altijd. Ik heb trouwens ook geen idee hoe ik de device ID kan aanpassen, niks gevonden op strangedogs..

Bijdrager
    Len

En wat geeft System Profiler voor info over de kaart als je hem in de Mac hebt zitten?

EDIT: Je kan nu gerust hulp vragen op strangedogs…

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.