24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    lennardfa

667 mhz en 800 mhz

ik heb veel kunnen vinden op omt maar nog niet een duidelijk antwoord..
    ik wil graag wat meer ram geheugen in mijn macbook doen (macbook 13-inch 2009 wit model)
    er zit momenteel 2 GB 667 MHz DDR2 SDRAM in en wil dit graag uitbreiden naar 4gb. want ik heb gelezen dat je daar zeker verschil in ziet.
    maar kan in mijn macbook 2×2 gb DDR2 800 mhz? want ik dacht dat de mhz om de snelheid ging van de ram? ik heb er eigenlijk niet heel veel verstand van dus vandaar deze vraag. of moet ik gewoon 667mhz hebben?

Bijdrager
    Jobberns82

Je kunt het beste even kijken op de supportpagina van jouw MacBook http://support.apple.com/nl_NL/specs/
    In de meeste gevallen is het niet mogelijk om sneller geheugen te plaatsen. dan krijg je tijdens het opstarten een lange hoge pieptoon

Bijdrager
    tarun

Er kan maximaal 6GB werkgeheugen in je MacBook volgens Mactracker:
    Maximum Memory 6.0 GB (Actual) 4.0 GB (Apple)
    Memory Slots 2 – 200-pin PC2-6400 (800MHz) DDR2 SO-DIMM

Sleutelbeheerder
    Night

Het is echter wel zo dat je het beste allemaal bankjes met dezelfde snelheid kan nemen, dus als er nu 667 inzit dan je wil voor de beste performance die 667 eruit halen en 2 bankjes van 4GB 800 plaatsen. Die 2 GB die je niet kunt gebruiken wegen niet op tegen de prijs.

Bijdrager
    RobApple

Geheugen 667MHz SO-DIMM (korte modules):
    Max. 6 GB (1x4GB+1x2GB) 667MHz MacBook 13.3″ Intel Core 2 Duo 2.00 GHz (kunststof wit)
    20.01.2009 – 27.05.2009 – MB881 – MacBook5,2 – A1181 – 2300

Geheugen 800MHz SO-DIMM (korte modules):
    Max. 6 GB (1x4GB+1x2GB) 800MHz MacBook 13.3″ Intel Core 2 Duo 2.13 GHz (kunststof wit)
    27.05.2009 – 20.10.2009 – MC240 – MacBook5,2 – A1181 – 2330

De voorgeschreven modules in de daarbij passende Mac Book wit plaatsen.

Bijdrager
    TheBigZ
    lennardfa op 21 december 2014

er zit momenteel 2 GB 667 MHz DDR2 SDRAM in. of moet ik gewoon 667mhz hebben?

RobApple op 22 december 2014

De voorgeschreven modules in de daarbij passende Mac Book wit plaatsen.

Precies. 667MHz dus.
    http://tweakers.net/pricewatch/170697/kingston-kta-mb667k2-4g.html

Bijdrager
    lennardfa

@night ik wil dan ook inderdaad 2 bankjes van 2gb en 800mhz er in plaatsen dus dan zitten er wel 2 de zelfden in. dat moet geen probleem zijn?

Bijdrager
    RobApple

@ lennardfa

Welke Mac Book wit is het:

MacBook 13.3″ Intel Core 2 Duo 2.00 GHz (kunststof wit) – deze zal het zijn, 667MHz installeren.
    of
    MacBook 13.3″ Intel Core 2 Duo 2.13 GHz (kunststof wit) – deze zal het NIET zijn, dan geen 800MHz installeren.

Is te vinden onder het Apple logo links op de balk, aanklikken, “Over deze Mac”, Meer info-Systeemoverzicht-Hardwareoverzicht->Processorsnelheid.

Bijdrager
    lennardfa

MacBook (13-inch, begin 2009)
    2 GHz Intel Core 2 Duo kunstsof wit

Bijdrager
    lennardfa

Modelnaam: MacBook
    Modelaanduiding: MacBook5,2
    Processornaam: Intel Core 2 Duo
    Processorsnelheid: 2 GHz
    Aantal processors: 1
    Totale aantal cores: 2
    L2-cache: 3 MB
    Geheugen: 2 GB
    Bussnelheid: 1,07 GHz

@robapple

Bijdrager
    RobApple

Duidelijk, 667MHz SODIMM installeren, max. 6GB (1x4GB+1x2GB).

Bijdrager
    lennardfa

oke bedankt. zou bijna die van 800mhz bestellen maar dat is dus niet goed voor je macbook

Bijdrager
    RobApple

MacBook5,2 2.0GHz gebruikt 667MHz en geen 800MHz, de voorgeschreven modules plaatsen.

Bijdrager
    tarun

Die 800’s kan je gewoon plaatsen. Misschien draaien ze niet op volle snelheid. Maar ze doen het zeker. Prijs is belangrijker. Dus inderdaad gaan voor 2x4GB op 800 als dat de goedkoopste optie is. De kans is erg groot dat je dan 6GB op 800 krijgt.

Bijdrager
    lennardfa

@robapple als ik 800 plaats word die 800 niet optimaal gebruikt dan toch? of ik heb het fout.

@tarun
    jij zegt dus dat ik ze gewoon zou kunnen plaatsen, denk je dat ze wel sneller werken dan wat er nu in zit? 2gb 667mhz

Bijdrager
    RobApple

800MHz/2x 4GB is ten sterkste af te raden, 4GB modules zijn dan veel duurder dan 2GB modules, 6GB/1x2GB+1x4GB is veel goedkoper en MacBook draait op 667MHz, waarom afwijken?

Bijdrager
    lennardfa

ik kon van iemand ram over kopen die had nog 2x 2gb 800mhz liggen. dus ik dacht dan kan ik die mooi in mn mac doen zodat die wat meer werkgeheugen heeft. het gaat hier niet om 2x 4gb 800mhz

Bijdrager
    tarun

Zoals eerder gezegd is prijs het belangrijkst. Als jij van iemand 2x2GB kan overnemen voor een leuk prijsje dan zou ik dat doen. Waarschijnlijk kan je het ook eerst proberen bij die persoon. Als het draait dan werkt het.

Bijdrager
    lennardfa

oke bedankt(y)

Moderator
    Raymon Mens

Ik zie niet zo goed in wat dit in de sectie ‘One More Thing’ moet, daar bespreken we alleen zaken die met de site/het forum zelf te maken hebben. Zal dit verplaatsen naar Mac Hardware > Laptop

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Toch maar even reageren….. zoveel tegenstrijdige opmerkingen…

Gewoon 800 MHz. erin geen enkel probleem!!!!!!

Langzamer niet doen, sneller kan altijd…..

Sleutelbeheerder
    Night

Inderdaad; maar voor optimale prestaties en het vermijden van problemen wel alléén bankjes van dezelfde snelheid gebruiken.

Bijdrager
    lennardfa

@joopjoopjoop
    oke bedankt dan ga ik dat doen scheelt ook in prijs!

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

“Optimale prestaties” is wel een beetje overdreven. De snelheidswinst die je uit gelijke paren haalt is in dagelijks gebruik onmerkbaar klein (tussen de 3 tot 5% geloof ik). De geheugenbus gaat altijd op de frequentie van de sloomste module lopen. Heeft je computer bv. twee 1066MHz modules en plaats je daar een 667MHz module bij, dan gaan ze alledrie op 667MHz lopen. Niet optimaal dus. Andersom maakt het niet uit, al kunnen sommige machines er problemen mee hebben (modules van verschillende fabrikanten/snelheiden/timings etc). Gelukkig zijn Macs lang niet zo kieskeurig meer en wil je twee 4GB modules plaatsen. Maak je dus geen zorgen.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.