30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:

Bijdrager
    Groentenboer

64 bits software

Het is nog wel even weg maar de opvolger van OSX Mojave kan geen 32 bits apps draaien. Nu heb ik even gekeken maar ik heb nu aardig wat 32 apps in gebruik. Ik denk niet dat die allemaal als 64 bits gaan verschijnen en ik denk ook niet dat er voor al die apps een 64 bits alternatief beschikbaar is.

Mijn vraag: hoe gaan jullie daar straks mee om?

Bijdrager
    TheBigZ

Je kunt tegen die tijd een tweede partitie met macOS Mojave maken om je ouwe meuk te draaien.

Moderator
    Night

Precies. Tegen die tijd kost een externe SSD ook geen drol meer.

Bijdrager
    Shmoo

WTF aardig wat 32 bit apps draaien? Waar zit jij dan met je computer, in het bejaardenhuis?

Bijdrager
    KarelWillem

De wereld begrijpt Shmoo niet.

Oude software, krasvrije iPhones, bekraste watches, volslagen onbegrijpelijk allemaal.

Bijdrager
    Ziegler

Ik speel nog best vaak en veel Civilization 5. Dat is nog steeds niet 64 bits. Ik zal pas overstappen als dat wel het geval is.

Bijdrager
    mowat

Als je in systeemvoorkeuren de lijst 32-bit naziet dat zit er meer in dan je voor mogelijk houdt. Ik telde zojuist 181 lijntjes.En veel van die dingen wil ik niet kwijt. Dus zoals TheBigZ zegt , nog een aparte partitie erbij voor het laatste 32 bits systeem. Geen probleem trouwens want op mijn externe schijf staan nu al 14 systemen (nog 2 partities open want maximum is 16) zodat ik nog heel wat ouder spul kan draaien.

Bijdrager
    Shmoo

Dus jij gaat nooit meer macOS upgraden alleen vanwege een spelletje uit 2010? Dat zou ik wel heel raar vinden ja.

Bijdrager
    Shmoo

Vergeet ook niet dat 32 bit apps maar maximaal 4GB RAM kunnen gebruiken. Dus je kan dan wel 8 of zelfs 16GB RAM in je machine hebben gestopt maar daar heeft het 32 bit appje helemaal niets aan want dat kan hij nooit gebruiken.

Ik zou dan gewoon voor 100,- ook een oude Mac op de kop tikken waar maar maximaal 4GB RAM in kan en het spelletje of de app daarop spelen. Je zit dan toch al in die generatie dus dan zou ik daar ook de computer/hardware bij zoeken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>TheBigZ op 9 juli 2018 om 14:59</p>
    Je kunt tegen die tijd een tweede partitie met macOS Mojave maken om je ouwe meuk te draaien.

Virtuele machine met een oudere versie van OS X/macOS erop. Dat scheelt opnieuw opstarten en je kunt er meerdere naast elkaar hebben, mocht je bijvoorbeeld ook nog een paar PowerPC-programma’s hebben waar je niet buiten kunt.

Bijdrager
    mowat

Shmoo ,

Waarom zou ik mijn OS niet upgraden wegens een spelletje uit 2010 ( of veel ouder) ? Zoals ik uiteengezet heb upgrade ik altijd. Dit bericht komt via mijn macOS High Sierra en binnenkort wordt dat Mojave. Maar ik houd wel op een externe grote schijf (16 partities) een superduperkopie van de laatste versie van elk OS zodat ik alle progs , al dan niet spelletjes kan draaien zoals bv. die 32 bits , de PowerPC progs en alle progs waar Apple in de loop der jaren mee opgehouden is.

Bijdrager
    Shmoo

Ik reageerde op de reactie boven die van jouw, had niet gezien dat jij er tussen had gepost.

Bijdrager
    KR1275

Mojave kan wél 32 bit draaien. Dat heeft Apple tijdens de laatste presentatie verkondigd. Er werd wel bij gezegd dat dit het laatste OS is, dat dit kan. Dus je kunt nog een jaar vooruit.

Bijdrager
    Groentenboer

<p class=”cite”>KR1275 op 10 juli 2018 om 13:35</p>
    Mojave kan wél 32 bit draaien. Dat heeft Apple tijdens de laatste presentatie verkondigd. Er werd wel bij gezegd dat dit het laatste OS is, dat dit kan. Dus je kunt nog een jaar vooruit.

Waar wordt beweerd dat Mojave geen 32 bit kan draaien dan?

Bijdrager
    KR1275

oh ja, verkeerd gelezen. Ging om de opvolger…

Ander spelletje zoeken… Beetje vroeg om je daar nu al druk om te maken. In een jaar en een paar maanden kan nog zoveel gebeuren.

Bijdrager
    Groentenboer

<p class=”cite”>KR1275 op 10 juli 2018 om 16:13</p>
    oh ja, verkeerd gelezen. Ging om de opvolger…

Ander spelletje zoeken… Beetje vroeg om je daar nu al druk om te maken. In een jaar en een paar maanden kan nog zoveel gebeuren.

Waar lees jij dat iemand zich daar druk om maakt?

Moderator
    Night

Ik denk dat Mojave voor mijn het laatste OS is dat op mijn Mac komt. Ik heb een 2012-iMac en deze gaat langzaam richting zijn ‘verval-datum’. Bij een Nieuwe iMac overweeg ik dan eens een complete re-install te doen. Dan komen de 32-bits apps vanzelf aan het licht en kan ik gaan kijken welke ik echt nodig heb en welke niet. Degenen die ik echt nodig heb, zullen dan aan een update ten prooi vallen, indien mogelijk. En anders is het een simpel geval van ‘Pech gehad’.

Bijdrager
    Shmoo

Kijk gewoon eens via Activiteitenweergave hoeveel apps je nog bezit op dit moment die enkel 32 bit zijn want ik geloof echt niet dat mensen in 2018 nog massaal met dat soort apps kunnen werken. Het zullen apps zijn die al 4+ jaar geen update meer hebben genoten en dan zou je normaal al uit jezelf moeten gaan nadenken of het wel verstandig is om dat soort unsupoorted software te blijven gebruiken.

Dat je er eentje of twee bezit die je nog af en toe gebruikt oké maar we moeten niet doen alsof dit allemaal extreem belangrijk en moeilijk gaat worden.

Mensen met een Mac hebben er sowieso een handje aan om meteen in die slachtofferrol te duiken en doen alsof hen onrecht wordt aangedaan. Idem voor dat USB-C verhaal op de MacBook Pro. Moord en brand schreeuwen terwijl niemand je verplicht om meteen nu direct de nieuwste van de nieuwste computer te kopen. Ik bedoel als jij een persoon bent die nog 13 printers thuis heeft staan waar je mee wilt verbinden dan moet je natuurlijk niet op dag 1 zo’n machine kopen met compleet andere aansluitingen. Je kunt ook geen tweezitters sportauto kopen als je 5 kinderen hebt die je allemaal naar voetbal moet taxiën. Allemaal zo logisch als het maar kan zijn, alleen bij mensen met een Mac is dat altijd een probleem om een probleem.

Bijdrager
    Ziegler

Ik weet niet op wie je doelt, maar het enige dat ik voorlopig even niet doe is een os installeren dat het spelen van civ 5 onmogelijk zou maken. Daarvoor speel ik dat spel nog te graag (en civ 6 valt wat tegen). Dat spel krijgt nog regelmatig een update, het is alleen nog niet 64 bit. Voorlopig ga ik er vanuit dat die update nog komt.

Ik heb nog twee andere mac’s die gewoon het laatste os gaan krijgen.

Ik begrijp overigens dat het volgende os 32 bit niet meer ondersteund, maar dat is niet zo?

Bijdrager
    Shmoo

Mojave wat over een paar maanden uitkomt zal wel nog steeds 32 bit support hebben MAAR Apple zal Apple niet zijn als ze dat tegen die tijd standaard gaan blokkeren of mensen lopen irriteren met een vreselijke pop-up elke keer als je zo’n app start. Dat zal je dan waarschijnlijk met een Terminal commando dit moeten activeren en de pop-ups deactiveren. Zoiets verwacht ik. Het OS dat NA Mojave komt zal geen 32 bit support meer hebben maar dan vallen ook bepaalde computers af qua hardware. Nu hebben we nog computer uit 2009 als ik mij niet vergis wat ook wel een klein beetje belangrijk is. 10 jaar software support op een computer en dan nog klagen mensen!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je zult een afweging moeten maken. Er wordt hier gesproken over “dat ene (32 bit spel) uit 2010”. En “met de tijd mee gaan” en dat soort onzin. Maar het is vaak méér dan dat he?

Ooit betaalde je voor verscheidene programma’s geld en tel dat eens op. Als hier programma’s bij zitten die om wat voor reden dan ook niet in 64 bit gaan verschijnen dan ben je dat geld dus gewoon kwijt omdat Apple ‘backwards compatibility’ niet zo belangrijk meer vindt. Als nu het systeem na Mojave geen baanbrekende vernieuwingen bevat (en dat is sinds pakweg 10.11 eigenlijk steeds zo geweest) maar slechts het zoveelste “nog stabielere, nog veiligere” systeem of wéér een andere visuele verandering dan moet je je toch echt afvragen of je daar je ooit duur betaalde programma’s voor wilt opofferen.

Veel programma’s van een bepaald type hebben namelijk helemaal geen baat bij 64 bit. Een spel dat al reeds soepel draait in 32 bit qua frames per seconde omdat je ruim boven de specificaties zit met je GPU/CPU en VRAM gaat echt niet zoveel sneller in 64 bit. En alleen programma’s die bijzonder veel geheugen nodig hebben zoals (panorama) fotobewerking of 3D rendering hebben er baat bij. Een tekstverwerker bijvoorbeeld kan veel aan bij 32 bit. Het is eigenlijk volkomen onzin dat een simpel programma zoals de teksteditor die Apple bij de computer levert 64 bit is. Dat wordt helemaal niet benut tenzij je bij wijze van spreken de Encyclopedia Britannica gaat over typen.

Door de 32 bit optie van de CPU zelf te blokkeren via het OS haal je dus een feature weg van die CPU zodat je verplicht bent naar een update te gaan zoeken voor bepaalde programma’s en je moet dan maar afwachten of die gratis is. Niet alleen ben je dan geld kwijt wat je ooit voor dat 32 bit programma had betaald maar kun je het nóg een keer gaan betalen. Het is bij veel mensen met software net als met elektronisch betalen: Het is “onzichtbaar” en je raakt het gevoel van geld en waarde kwijt. Als software tastbaar was als een TV gooide je het ook niet zomaar weg.

Je kunt overigens naast de soms lange lijst van programma’s in het systeemoverzicht ook je Mac opstarten in “test mode”. Alleen 64 bit programma’s en achtergrondprocessen, plug-ins, pref panes etc. werken dan en dan kun je al werkend gaan bepalen of je na b.v. enkele maanden iets essentieels mist dat 32 bit is. Daar baseer je dan je afweging op.

Opstarten in “test mode” gaat als volgt:

Open het Terminal programma en type in: sudo nvram boot-args=”-no32exec”

Bevestig met je wachtwoord en herstart de Mac.

Voor terug naar de normale configuratie herhaal je dit maar je typt dan in: sudo nvram boot-args=””

Bijdrager
    TheBigZ

hendrik ijzerbroot op 11 juli 2018 om 00:59

Ooit betaalde je voor verscheidene programma’s geld en tel dat eens op. Als hier programma’s bij zitten die om wat voor reden dan ook niet in 64 bit gaan verschijnen dan ben je dat geld dus gewoon kwijt omdat Apple ‘backwards compatibility’ niet zo belangrijk meer vindt.

Wat een gezeur. Dat geld ben je helemaal niet kwijt. Je hebt tenslotte járen plezier gehad van die programma’s!

En bovendien, Apple verplicht je niet om over te stappen naar de nieuwste macOS versie, die keuze heb je nog altijd zelf.

De overgang van PowerPC software naar Intel software was een vergelijkbaar moment. Zo eens in de 10, 12 jaar komt er een structurele wijziging die oude zaken vervangt. Zo erg is dat toch allemaal niet?

Bijdrager
    Ziegler

<p class=”cite”>Shmoo op 10 juli 2018 om 23:17</p>
    Nu hebben we nog computer uit 2009 als ik mij niet vergis wat ook wel een klein beetje belangrijk is. 10 jaar software support op een computer en dan nog klagen mensen!

Ik klaag helemaal niet. En als ik al zou klagen, zou ik klagen over de makers van Civ. 5. Het wordt tijd dat dit spel 64 bit wordt.

Bijdrager
    Shmoo

<p class=”cite”>TheBigZ op 11 juli 2018 om 07:25</p>

hendrik ijzerbroot op 11 juli 2018 om 00:59

Ooit betaalde je voor verscheidene programma’s geld en tel dat eens op. Als hier programma’s bij zitten die om wat voor reden dan ook niet in 64 bit gaan verschijnen dan ben je dat geld dus gewoon kwijt omdat Apple ‘backwards compatibility’ niet zo belangrijk meer vindt.

Wat een gezeur. Dat geld ben je helemaal niet kwijt. Je hebt tenslotte járen plezier gehad van die programma’s!

+1

Het is ook niet zo dat er in 2014 nog ergens Mac apps verkocht werden die enkel 32 bit waren.

Zet maar eens een rijtje neer van apps die nog enkel 32 bit zijn. Ik durf mijn handen in het vuur te steken dat er helemaal niets tussen zit dat je serieus moet nemen. Het zullen allemaal apps zijn die al lang afgeschreven zijn door hun developers omdat er of nieuwe versies (upgrades) van beschikbaar kwamen of ze brachten jaren geleden al te weinig op om een toegevoegde waarde te zijn.

Enige app met status, die mogelijk door veel mensen gebruikt wordt is de Steam app. Steam is ook nog 32 bit maar dat is vooral omdat het framework waar de Steam client   ( wat gewoon een website in een jasje is )   in verpakt zit een 32 bit framework is. Ik durf te wedden dat ze dit binnenkort upgraden naar Electron (GitHub) of zoiets en dan is het weer voor 10 jaar in orde.

Verder heb ik nog niets gezien waar ik bij denk, potverdorie zeg, is die app nog 32 bit?

En dit is ook precies de reden waarom we moeten gaan betalen per maand of per jaar voor serieuze software. Dit is waarom abonnementen op software WEL de juiste oplossing zijn richting de toekomst, dan heb je helemaal niet meer dat gezeur over versies en upgrades want dan gebruik je gewoon altijd de laatste versie met de nieuwste features.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Shmoo op 10 juli 2018 om 20:52</p>
    Kijk gewoon eens via Activiteitenweergave hoeveel apps je nog bezit op dit moment die enkel 32 bit zijn

Dat gaat via -menu → Over deze Mac → Systeemoverzicht → Software → Programma’s (en dan een tijdje wachten tot de lijst gevuld wordt).

Dat je er eentje of twee bezit die je nog af en toe gebruikt oké maar we moeten niet doen alsof dit allemaal extreem belangrijk en moeilijk gaat worden.

Mee eens. Als het gaat om software die je de hele tijd gebruikt, is het wat anders, maar als je het af en toe een keer nodig hebt zijn er genoeg oplossingen.

Bijdrager
    Ziegler

@shmoo

Wat maak je je toch druk man. Denk aan je bloeddruk.

De gemiddelde consument heeft helemaal geen enkel idee (of boodschap aan) van 32 of 64 bit. Die is daar helemaal niet mee bezig. De gemiddelde consument speelt voor de lol Civ 5. Installeert een gratis nieuw OS van apple en constateert dat zijn spel het niet meer doet. Naar wie hij dan een middelvinger moet opsteken is voor die consument niet van belang.

Overigens hebben de makers van Civ 5 keurig gewaarschuwd voor de transitie naar 64 bit.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 11 juli 2018 om 00:59</p>
    Ooit betaalde je voor verscheidene programma’s geld en tel dat eens op. Als hier programma’s bij zitten die om wat voor reden dan ook niet in 64 bit gaan verschijnen dan ben je dat geld dus gewoon kwijt

Dat ben je ook voor die auto die je twintig jaar geleden kocht en waar je nu niet meer in rijdt. Het punt is meer: hoeveel nut heb je gehad van de software waar je dat geld aan uitgegeven hebt?

omdat Apple ‘backwards compatibility’ niet zo belangrijk meer vindt.

Dat heeft Apple nog nooit zo belangrijk gevonden als bijvoorbeeld Microsoft. Bij Apple is de houding al grofweg sinds Jobs z’n terugkeer dat oudere systemen een aantal jaar ondersteund worden, en dat daarna het probleem bij de gebruiker ligt. Microsoft daarentegen heeft zich sinds bijna altijd al in alle (on)mogelijke bochten gewrongen om te zorgen dat oude software bleef draaien: het is bijvoorbeeld pas sinds Windows 10 (van 2015) dat programma’s voor 16 bit Windows (dat dateert van grofweg 30 jaar eerder) niet meer werken — en zelfs dan kun je het nog aanzetten als je het echt nodig denkt te hebben. In Mac-termen is dit alsof macOS 10.12 nog programma’s van System 1 zou kunnen draaien door even een paar verborgen voorkeuren aan te zetten.

Maar in plaats daarvan vindt Apple dat gebruikers mee moeten gaan met de tijd, dus toen Mac OS X geïntroduceerd werd, kreeg je daar een tijdlang Mac OS 9 bij om onder 10.x toch je oude software te kunnen draaien, maar na een aantal jaar werd dat weggedaan. Toen kwam de overstap van PowerPC naar Intel en kreeg OS X de mogelijkheid om via Rosetta toch PowerPC-programma’s te draaien, maar na een aantal jaar werd ook dat eruitgehaald om precies dezelfde reden: zorgen dat gebruikers mee blijven gaan.

Als nu het systeem na Mojave geen baanbrekende vernieuwingen bevat (en dat is sinds pakweg 10.11 eigenlijk steeds zo geweest) maar slechts het zoveelste “nog stabielere, nog veiligere” systeem

Ik zou graag zien dat ze dat er ook echt eens van zouden maken. Ik wil de handigheidjes van 10.13 met de stabiliteit van (laten we zeggen) 10.4.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Ziegler op 11 juli 2018 om 11:31</p>
    De gemiddelde consument heeft helemaal geen enkel idee (of boodschap aan) van 32 of 64 bit. Die is daar helemaal niet mee bezig.

Wel wanneer ze een computer gaan kopen, en juist omdát ze er geen idee van hebben. De computerindustrie cultiveert al decennialang het idee dat hogere cijfertjes beter zijn dan lagere, omdat ze voor de rest zo weinig hebben om zich mee van de concurrent te onderscheiden (want ze draaien allemaal Windows).

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je het hebt over de transities van OS 9 naar OS X of de transitie van PowerPC naar Intel dan praten we over een wezenlijke nieuwe technologie en is het logisch dat dit consequenties heeft. Maar 32 bit is helemaal niet “ouderwets” (en 64 bit is niet nieuw) want het zit nog steeds in de Mac die je nu koopt. De 32 bit mode van de CPU is een feature van de CPU architectuur. Als Apple nu via de code in het OS deze mogelijkheid verwijdert omdat ze vinden dat we “met hun tijd mee moeten” dan moet je vooral springen als Apple “spring” zegt en je eigen gebruikservaring op de tweede plaats zetten. Een OS dat 32 bit blokkeert nog vóórdat 32 bit hardwarematig inderdaad niet meer bestaat is geen vooruitgang maar een stap terug in je gebruikerservaring. Als er op een gegeven moment CPU’s in zitten die alleen nog maar 64 bit hebben (of mogelijk zelfs 64 en 128) dan kun je stellen dat 32 bit verouderd is en gaan de ontwikkelaars vanzelf wel in 64 bit programmeren maar nu worden ze gedwongen. En waarom: omdat er bepaalde componenten in een Mac zitten (waaronder de Metal graphics acceleration API) die alleen in 64 bit werkt en Apple wilt dat dit gebruikt wordt voor hogere prestaties. Programma’s die iets dergelijks echter helemaal niet nodig hebben moeten straks dus in 64 bit draaien terwijl dat voor de prestatie dan helemaal niets toevoegt. Die ontwikkelaar zal daar geld voor vragen (en loopt dat via de appstore pikt Apple een graantje mee) terwijl er dus niets nieuws wordt geboden.

Veel mensen lijken te denken dat het OS het belangrijkste stuk software is dat op een computer staat maar dat is dus niet zo. Het OS is slechts een interface die het jou mogelijk maakt een programma, een toepassing te gebruiken en het is die toepassing die jou gebruikservaring en creativiteit bepaalt en je zou daar alles op moeten kunnen draaien dat ook voor de Mac gemaakt is dus ook als het z.g.n. “ouderwetse” 32 bit is. Maar als je een dure Mac hebt alleen maar om maar wat te “Facebooken” e.d. dan maakt het niks uit dat 32 bit ontbreekt. In mijn lijst van programma’s staan best wel veel programma’s die betrekkelijk nieuw zijn zoals b.v. eind vorig jaar en die ‘gewoon’ 32 bit zijn. Je kunt je dus afvragen waarom (en of) de ontwikkelaar toen niet gelijk naar 64 bit ging want het was bij de ontwikkelaar al langer bekend dat Apple van 32 bit af wilde.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 11 juli 2018 om 13:55</p>
    Als je het hebt over de transities van OS 9 naar OS X of de transitie van PowerPC naar Intel dan praten we over een wezenlijke nieuwe technologie en is het logisch dat dit consequenties heeft. Maar 32 bit is helemaal niet “ouderwets” (en 64 bit is niet nieuw) want het zit nog steeds in de Mac die je nu koopt. De 32 bit mode van de CPU is een feature van de CPU architectuur. Als Apple nu via de code in het OS deze mogelijkheid verwijdert omdat ze vinden dat we “met hun tijd mee moeten”

Ongeveer datzelfde argument is te gebruiken voor het later verwijderen van de Classic-omgeving en van Rosetta: het zat al in het systeem, dus het eruithalen kost waarschijnlijk meer moeite dan het erin laten.

Begrijp me trouwens niet verkeerd: ik verdedig niet waar Apple mee bezig is (ik ga er zelf ook meer last dan voordeel van hebben) — ik wijs er alleen op dat het een bekende manier van werken is van Apple, dus dat je er niet van op zou horen te kijken.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.