14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Renze

6 minuten opstarttijd

Sinds ik een Lacie harddrive heb geplaatst naast mijn iMac en alle documenten heb overgeplaatst doet mijn Apple er zes (!) minuten over om op te starten. Ik heb al in Systeemvoorkeuren gekeken maar kan het probleem niet oplossen. Wie helpt me?

Bijdrager
    eRic@MacOSX

Hey Renze,

Welkom nieuw lid! Ik kan je niet helpen maar ik weet zeker dat er zo dadelijk zeer bruikbare tips zullen binnenrollen!! En je weet wel wie ik ben hè:wink:

Gr.
    eRic

Bijdrager
    rrrichie

Hmm, wat ik zo kan bedenken:

– heb je hem mischien via USB aangesloten ipv Firewire?

– heb je verschillende partities op de externe en interne schijf met dezelfde naam?

– als je de LaCie loskoppeld start ie dan wel weer snel op?

Wat voor iMac en welk OS heb je trouwens.

Bijdrager
    TonE

Start je nu op van die LaCie?
    Wat is het er voor een? (FW, USB)

Bijdrager
    Buzz

Welkom Renze,

Heb je al de laatste software updates geinstalleerd, permissies hersteld en op de website van Lacie gezocht of het een bekend probleem is?

Als dat het niet verhelpt, dan zal je wat dieper moeten graven: Als je Command-V bij het opstarten ingedrukt houd dan krijg je de uitvoer te zien van de opstartprocessen. Misschien kan je daar zien waar hij zo lang mee bezig is.

In Applications -> Utilities -> Console kan je ook de system.log file bekijken. Daar staan allemaal regels met tijdstippen erbij. Als je onthoud hoe laat je je computer hebt opgestart zou je daar ook aanwijzingen kunnen vinden.

Als het allemaal abacabra voor je is wat er staat, dan kan je het natuurlijk hier even laten weten.

Succes!

Bijdrager
    Renze

Klopt, Richie, deze Lacie had geen Firewire aansluiting. Maar ook al heb ik de ext. schijf uit, dan is de opstarttijd net zo lang. Kun je me iets over de partities vertellen? Zou het er mee te maken kunnen hebben dat iTunes en iPhoto-bibliotheken op de ext. drive staan?
    En, Eric, wat een mooie preloader heb je daar, in het paars zou-ie nog mooier zijn…;-)

Bijdrager
    thejazz

Mocht je van de Lacie opstarten en heb je daar zeer veel lettertypes op staan dan kan het daar ook misschien aan liggen.
    Had voor de gein een keer cd’tje metr 600 lettertypes geinstalleerd.
    Niet goed niet doen. Doet heel erg lang voordat alles geladen is.:(

Bijdrager
    rrrichie

Ik heb in het verleden verschillende partities aangemaakt voor system, applicaties en users. Het werkte prima, maar ik gebruikte “labels” om deze te benaderen. Als je dan een externe hd aankoppeld met dezelfde namen gaat het fout. Inmiddels heb ik e.a. met UUID’s ingesteld.

Maar anyweg, als je machine traag opstart zonder lacie heeft dat er niks mee te maken.

Waar iTunes en iPhoto maken ook niks uit, tenzij je met 6 minuten opstarten bedoeld voordat je iTunes een keer aan de praat hebt…

Probeer wat Buzz_D zegt en start op met command-V ingedrukt dan zie je e.a. voorkomen en dat geeft mischien een clue. Kijk daarna ook in Console staat in je Hulpprogrammatuur/Utilities map en bekijk de system log.

Bijdrager
    Renze

Volgens mij kan het wel eens aan mijn lettertypes liggen. Ik zal eens een ochtend uittrekken om die hele zooi uit te zoeken. Volgens mij heb ik er een paar honderd opstaan! Aan de andere kant, dat was ook al voor de Lacie!

iMac 700 mhz Power PC G4
    40 mb HD
    768 MB Ram
    OS X 10.3.8

Bijdrager
    Renze

Nou staat er na opstarten deze medeling on Console:
    [00000001] main vlc error: option rt-offset does not exist

[00000001] main vlc error: option rt-offset does not exist

Bijdrager
    Deskman

Start eens in verbose-mode op. Houdt appeltje+V ingedrukt tijdens het opstarten. Het hele loginproces komt nu op het scherm te staan. Je ziet dan ook of het systeem lang moet zoeken naar onderdelen of ergens op staat te wachten.

Bijdrager
    Renze

Ik heb een map met fonts uit mijn fontsmap in library gehaald: dat was het!
    Nieuwe opstarttijd ± 1,5 minuut, en mijn Safaribrowser laat ook het goede font zien. Bedankt voor de reacties!

Bijdrager
    eRic@MacOSX

1,5 minuut vind ik nog verdomd lang! Maar ja, als je hiermee kan en wil leven…..

Gr.
    eRic:wink:

Bijdrager
    Renze

Gelukig heb ik een preloader op mijn mac!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.