18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Frabans

5Mhz netwerk uitzetten. Airport extreme 802.11ac

Mijn vriend heeft een airport extreme 802.11ac en draadloze luidsprekers die werken op de 5Mhz band.
    Nou zijn er soms klachten die veroorzaakt zouden kunnen worden door de 5Mhz band van de airport.
    Nou is mijn vraag:
    Als je de 5 Mhz band uitschakelt van de extreme is dan deze band ook echt helemaal weg, dus ook het zendsignaal, of is die alleen onzichtbaar?

Bijdrager
    IGBA

Je kunt de 5 GHz band niet uitzetten. Het enige wat je kunt doen is de afstand tussen de Airport en de boxen vergroten of een andere 5 GHz band kiezen.

Bijdrager
    SunKeeper

Hoe snel is je internetabonnement en hoeveel draadloos aangesloten apparaten heb je met AC?

Het kan een optie zijn (als instellingen veranderen niet helpt) om over te stappen op N-Wi-Fi, daarmee kun je wel de 5Ghz-band helemaal uitzetten.

Het lijkt een stap terug, maar N is ook gewoon 300-450 Mbps en dat voldoet met een 100 Mbps abonnement ook prima.

Bijdrager
    Frabans

Bij Apple vertelden ze mij dat deze band wel uit te zetten is. Bij de time capsule(die ik zelf heb) kan dat in ieder geval wel. Maar ik weet dus niet of de zender dan ook stopt. Apple zei van wel, maar ik betwijfel dat.

Bijdrager
    Frabans

Maar voor mijn duidelijkheid: kan dat met de airport extreme 802.11ac van mijn vriend, en hoe stel je dat dan in?

Bijdrager
    Frabans

Op mijn timecapsule kan ik de 5Ghz band gewoon uitzetten. Ik weet alleen niet of de zender dan ook uit is.

Bijdrager
    fred44nl
    Frabans op 25 januari 2016

Op mijn timecapsule kan ik de 5Ghz band gewoon uitzetten.

je kunt er voor kiezen om het 2,4 GHz en het 5 GHz netwerk te laten werken met dezelfde naam òf met 2 verschillende namen.

met de volgende instelling is het 5 GHz netwerk niet uit, maar heeft het dezelfde naam, als het 2,4 GHz netwerk

Bijdrager
    fred44nl
    SunKeeper op 25 januari 2016

Het kan een optie zijn om over te stappen op N-Wi-Fi, daarmee kun je wel de 5Ghz-band helemaal uitzetten.

hoe stel je dat in dan ??

Bijdrager
    IGBA
    Frabans op 25 januari 2016

Op mijn timecapsule kan ik de 5Ghz band gewoon uitzetten. Ik weet alleen niet of de zender dan ook uit is.

Het kan gewoon niet. En de zender is dus altijd aan.:)

Bijdrager
    SunKeeper
    fred44nl op 25 januari 2016
    SunKeeper op 25 januari 2016

Het kan een optie zijn om over te stappen op N-Wi-Fi, daarmee kun je wel de 5Ghz-band helemaal uitzetten.

hoe stel je dat in dan ??

OK, de zender zelf helemaal uitzetten kan dan misschien niet, maar ik kan wel zo de zendersterkte tot tien keer minder maken, dat geldt dan alleen voor de 5GHz band, voor zover ik kan vinden. Daarom staat de optie in dat uitklapvenster en niet in het hoofdscherm.

Bijdrager
    fred44nl

@Sunkeeper
    een leuke optie, die zo nodig uit de huidige versie verwijderd moest worden.
    echter, die zendersterkte-instelling werkt volgens iStumbler op beide frequenties.
    het effect is in mijn netwerkomgeving op 2,4 GHz zelfs sterker.

Bijdrager
    SunKeeper

Ah. Dan zal er verder weinig opzitten dan wat rommelen met de kanalen handmatig instellen.

Welke draadloze luidsprekers zijn dat dan eigenlijk precies? Die info biedt nog meer mogelijkheden of na te gaan hoe anderen dat eventueel hebben opgelost.

Die “huidige versie” gebruik ik eigenlijk nooit. Je kunt er niets mee.
    Het zal ook nog een flinke tijd duren voordat ik AirPorts aanschaf die niet door versie 5.6 ondersteund worden.

Bijdrager
    Frabans

Het zijn Bang & Olufsen speakers die werken op de WISA standaard. De klachten zijn niet continu maar soms is er een stoorsignaal. Het is niet zeker of de 5Mhz band daarvoor verantwoordelijk is maar het zit wel in het zelfde frequentiegebied. Uitzetten van de router is door diverse omstandigheden niet wenselijk. Uitzetten van de 5Mhz zou dus een goede test kunnen zijn, maar zoals ik begrijp gaat dat niet. Misschien moeten we dan maar eens proberen met een andere router die geen 5 heeft.

Bijdrager
    fred44nl

wellicht kun je een oude router van iemand lenen om te testen.
    en anders koop je een GemBIrd.

http://tweakers.net/pricewatch/413554/gembird-wifi-repeater-wnp-rp-002.html

Bijdrager
    SunKeeper

Er staat hier netjes beschreven dat het allemaal geen probleem mag zijn: http://wisaassociation.org/documents/news/HiFiChoiceMagazine_20140130111814.pdf

Dus de vraag is of het echt aan Wi-Fi ligt.

WiSA’s solution is partly to avoid the popular digital audio frequencies around 2GHz used by Wi-Fi , Bluetooth, baby monitors and microwave ovens. Instead it uses a set of frequencies between 5.2 and 5.8GHz, which were for weather and military radar applications and recently became available for commercial use.
    WiSA further minimises the likelihood of interference by requiring its transmitters
    to constantly seek out and use a totally unoccupied channel. The system uses Dynamic Frequency Selection (DFS), continuously scanning 15 channels and in the case of interference, jumping directly to a clear channel without losing any audio information. WiSA rules state that a channel must be clear for one minute before use and cannot be reused for 30 minutes after a conflict is detected. Due to the strict access rules there are only a few systems that operate in the DFS band and audio is ideally suited for DFS operation since it requires a steady stream of data rather than high-speed bursts. Another handy bonus is that WiSA-compliant audio does not interfere with existing networks so that Wi-Fi-networks should not be adversely affected.

Als de AirPort ook zelf automatisch kanalen kiest, zouden ze elkaar prima moeten kunnen ‘ontwijken’.

Bijdrager
    fred44nl

je kunt de Airport ook vast zetten op kanaal 36.
    dat komt overeen met 5180 MHz.
    dan kan B&O op z’n gemak daarboven aan de slag.

Bijdrager
    Frabans

Mooie reactie,s. Ik ga er mee aan de slag. Toch blijf ik het gek vinden dat de 5Mhz zender doorgaat terwijl je hem uit zet, of niet activeert. Bij Apple support zeiden ze overigens wel dat hij uit ging, helemaal uit. Slechte voorlichting dus………

Moderator
    Poezenbeest

5MHz… Breaky-break…. Het is een frequentie voor zendamateurs, geschikt voor de overdracht van zinloze data…

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.