18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    SebastiaanV

5.1 surround op Macbook

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik heb net een BT tobo en BT mighty mouse gekocht, en dat doet het allemaal perfect icm met mijn Macbook en 17″ CRT scherm (Cinema Display incoming) maar heb een probleempje met het geluid.

Ik wil mijn Creative Inspite 5.1 digital 5700 boxen (en equalizer) aansluiten op mijn Macbook, met 5.1 geluid. Ik heb hem nu aangesloten op de hoofdtelefoon poort maar nu krijg ik alleen geluid uit de linker en rechterspeaker. Ook wel te begrijpen natuurlijk, maar hoe moet het ik dit oplossen?

Kan er ergens een digitaal signaal in?

Alvast heel erg bedankt.!

Bijdrager
    N-Freak

Er zit standaard geen 5.1 ondersteuning in OSX. Ik heb zelf een Z-5500 van Logitech.

Deze sluit ik optisch digitaal aan via de hoofdtelefoon uitgang. Daardoor krijg ik wel geluid uit alle boxen en zelfs DTS bij ondersteunende films (en een ondersteunende speler).

Gewoon analoog kan dit niet, tenzij je systeem zelf geluid kan omzetten (een effect geven zoals Pro Logic 2).

Bijdrager
    SebastiaanV

Hoe bedoel je ‘optisch digitaal’ aansluiten?

Bijdrager
    computer space

De hoofdtelefoonpoort is een hybride poort. Werkt zowel als standaard stereo uitgang, maar ook met een speciale plug als optische S/PDIF / Toslink poort. Apple heeft hier een speciale kabel voor.

Zo’n poort moet er dan op je afspeelapparaat zitten (hier als los onderdeel).

Bijdrager
    N-Freak

Je hebt ‘Coaxiaal’ digitaal en ‘Optisch’ digitaal.

Optisch werkt, even kort door de bocht, met een rood lichtje. Dat ondersteunen de Macbook en de Pro varianten. Coaxiaal niet. Je moet nu ook een versterker hebben die een Optische ingang heeft. Dit is meestal een vierkant gaatje met een vierkant plugje er in. EDIT: Plaatje hierboven geeft aan hoe het er uit ziet, het is dan meestal wel geïntergreerd in je systeem je ziet dan enkel het vierkante (niet alles wat er omheen zit).

Als je versterker dat niet heeft kun je hem niet digitaal aansluiten.

Zoals ik al zei ondersteund OSX (correct me if I’m wrong) zelf niet volledig aangestuurd 5.1 geluid. Je kunt dus ook nooit een game spelen met de daadwerkelijke plaatsing van waar wat vandaan komt. Als je je bedenkt dat je 5.1 wilt via 1 uitgang kan dat eigenlijk ook niet anders dan digitaal. Dus het ligt helemaal aan je boxen.

Ik hoop dat ik niet te verwarrend ben, je roept maar.

Ik heb even opgezocht wat voor set je precies had. Hij ondersteund Optical-In. Je kunt dus met een Optische kabel (te krijgen bij de kabelboer of electronica winkel) aansluiten op je Macbook.

Dan stop je het ene end in de koptelefoon uitgang van je Macbook en het andere end in de Optische ingang van je setje. Vervolgens herkent je Macbook gelijk dat er iets inzit en schakeld over naar digitaal.

Bijdrager
    SebastiaanV

Ik heb hier een kabel liggen met aan allebei de kanten zo’n vierkante aansluiting, maar ik moet dus aan de ene kant zo’n vierkante hebben en aan de andere kant een gewone 3,5mm plug?

Bijdrager
    MacJampudding

ja maar het is geen ‘gewone’ 3,5mm plug
    kijk eens op de apple-store onder ‘optische kabel’

die van ‘Monster’ zijn heel goed.

Bijdrager
    N-Freak

Klopt, ik heb er ook een van monster. Super kwaliteit, alleen wel redelijk prijzig.

Bijdrager
    kpr
    ”N-Freak”

Er zit standaard geen 5.1 ondersteuning in OSX. Ik heb zelf een Z-5500 van Logitech.

Deze sluit ik optisch digitaal aan via de hoofdtelefoon uitgang. Daardoor krijg ik wel geluid uit alle boxen en zelfs DTS bij ondersteunende films (en een ondersteunende speler).

Gewoon analoog kan dit niet, tenzij je systeem zelf geluid kan omzetten (een effect geven zoals Pro Logic 2).

Nu heb ik een iMac Core Duo 20″ en een Logitech z-5400. Deze set kan DTS afspelen en heeft ook een optische ingang en 5.1 boxen. Alleen hier komt hier alleen maar stereo geluid uit en bij films met DTS zelfs helemaal geen geluid. Ook kan ik in het Audio/midi-configuratie hulpprogramma geen 5.1 set boxen selecter en komt er geen geluid uit als ik “gecodeerd digitaal” selecteer. Nu is mijn vraag: waar gaat het mis?

Bijdrager
    N-Freak

Bij je speler. Quicktime ondersteund (voor zover ik weet en heb kunnen vinden) geen S/PDIF. VLC wel. Als je dit op ‘Use S/PDIF when available’ zet, krijg jij als de film dat ook ondersteund DTS!

Bijdrager
    jelle.wouda

hoi,
    de als ik de Harman Kardon Soundsticks II 2.1 luidsprekers (te zien op de apple store) krijg ik dan geen geluid door m’n subwoofer? want de interface is • Analoog (3,5 mm). kan iemand mij vertellen of ik daarbij goed geluid krijg of niet. want om hem nou te kopen en erachter te komen dat de subwoofer het niet doet is niet echt leuk.

Bijdrager
    N-Freak
    ”jelle.wouda”

hoi,
    de als ik de Harman Kardon Soundsticks II 2.1 luidsprekers (te zien op de apple store) krijg ik dan geen geluid door m’n subwoofer? want de interface is • Analoog (3,5 mm). kan iemand mij vertellen of ik daarbij goed geluid krijg of niet. want om hem nou te kopen en erachter te komen dat de subwoofer het niet doet is niet echt leuk.

Zou je die vraag opnieuw kunnen stellen, ik begrijp hem niet helemaal.

Je sluit je geluidset analoog aan op je mac met een 3,5 mm jack? En dan doet je sub het niet? Ik wil niet gelijk conclussies trekken, maar als je boxen aangesloten zitten op je sub en die het wel doen, dan staat of je bass uit, of je sub is stuk.

Maar leg eerst maar eens goed uit wat je bedoeld.

Bijdrager
    jelle.wouda

ik heb hem nog niet gekocht. ik wil gewoon weten of hij het goed zal doen als ik hem op m’n macbook aansluit. (en of hij ook nog wel genoeg vermogen heeft als ik hem aan m’n ipod aansluit, want daar komt amper 0,1 Volt uit. )
    Ik zou graag willen weten of je dan niet meteen je stereo op vol volume moet zetten. (is de uitgang van de ipod ongeveer op hetzelfde niveau als de ingang van de 2.1 harman set)

Bijdrager
    electricdreamer

kijk in je handleiding:?

Bijdrager
    jelle.wouda

welke handleiding?, die van m’n iPod of die van die Harman (die handleiding heb ik niet, dus zou je een link kunnen sturen met de goede link?)

Jelle

Bijdrager
    JoepieNL

Dit is een oud draadje maar de vraag staat; hoe krijg je 5:1 geluid uit je Mac ? De uitgang is digitaal dus wat dat betreft zou er geen probleem moeten zijn. Oh ik heb een MacBook 2009. Van de Apple site:

Connect external speakers, headphones, or optical digital audio equipment. The headphone / line output jack accommodates optical digital audio output, analog audio output with a 24-bit, 44.1-192 kHz D/A converter, digital audio output up to 24-bit stereo and 44.1-192 kHz sampling rate and supporting encoded digital audio output (AC3 and DTS). For analog headphone / line output a standard audio cable with 3.5mm metal plug should be used. For digital audio, a standard toslink cable with a toslink mini-plug adapter can be used.

Dat is dus een 3.5mm audiojack die ook optisch/digitaal werkt. Maar geen woord over 5:1… dus hoe krijg je dat voor elkaar ? Binnenkort Steam op de Mac dus dan gooien we Bootcamp eruit. De Z-5500 zou dus gewoon 5:1 surround moeten geven ?

Bijdrager
    piddy4888

waarom koop je geen USB-geluidskaart met digitale output of analoge 5.1?

Bijdrager
    JoepieNL

Mijn macbook heeft digitale output geloof ik; hoe sluit ik dat aan op een 5.1 set ?

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.