11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    no1uknow

5 Ghz netwerk niet zichtbaar

Allen,

Ik heb een nieuwe Airport Extreme, die ik dual-band heb ingesteld. Netwerk naam is ‘Airport Extreme’ en bij “Draadloze opties..’ heb ik het 5 Ghz netwerk ‘Vijf Gigahertz’ genoemd. Nu ziet alleen geen enkel apparaat het 5 Ghz netwerk, terwijl deze wel staat ingesteld. Googlen leverde me tot nu toe niks op.
    Ik heb het apparaat al 3 keer opnieuw ingesteld, waarvan 1 keer met mijn iMac en 2 keer met mijn iPhone.

De apparaten zijn een iMac 8,1 (n dus) en een vrij recente MBP. Heb de instellingen voor radiomodus al geprobeerd op automatisch en nu op “alleen 802.11n 5 Ghz – 802.11b/g/n/” Waar voor het streepje dan het 5 Ghz netwerk betreft en na het streepje de 2,4 Ghz neem ik aan. Ook iMac opnieuw opstarten na configuratie van de Airport Extreme helpt niet. M’n Airport Extreme 5 Ghz netwerk heeft ook een ‘compitabel’ kanaal, namelijk 44. (ergens op inet tegengekomen als mogelijk probleem)

Het gekke is ook, ik heb nog een Airport Express ook hangen, nu nog zelf een netwerk-aanmaakende, als ik die op 5 Ghz zet pakt mijn iMac ’t prima. (alleen kan dit om logistieke redenen niet, vandaar de aanschaf van de Extreme) Ik snap dus niet waarom die Airport Extreme het niet wilt doen.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Alvast bedankt.

Bijdrager
    Ouw

Staat er bij ‘Wireless Network Options’ per ongeluk een vinkje voor ‘create a closed network’? In dat geval is de Airport Extreme inderdaad onzichtbaar.

Bijdrager
    no1uknow

Nee die staat niet aan maar het werkt dus ook niet om handmatig de naam en het wachtwoord in te voeren.

Bijdrager
    seb88

Volgens mij support alleen de ipad 2/3 en apple tv 5ghz. Iphone’s sowieso niet!

Bijdrager
    no1uknow

Ja zover was ik ook, iPhone is alleen n 2,4 maar als je goed leest heb ik gezegd dat het om een iMac en een MBP gaat.

Bijdrager
    Froggle

Ik heb hier exact het zelfde, en hier werkt het wel. Check eens iStumbler of je een stoor zender in de buurt hebt. Kans lijkt me wel erg klein, gezien dit niet kanaaltje 1, 6 of 11 is.. Maar toch, als je Express het wel doet (op een andere locatie neem ik aan), zal ik er niet gek van op kijken.

Bijdrager
    no1uknow

Klopt, de Express staat een stuk dichterbij. Ik ga het proberen, bedankt voor de tip.

Bijdrager
    no1uknow

Hmm, iStumbler laat eigenlijk alleen maar 2,4 Ghz netwerken zien hier in de omgeving, alles loopt van kanaal 1 t/m 13.

Bijdrager
    no1uknow

Dit is vreemd. Het Vijf Gigahertz netwerk draait dus wel, maar de ontvangst is om te huilen. Ik zit op dit moment op 50 centimeter afstand van het apparaat en volgens iStumbler is de signaalsterkte 58%. Het g netwerk is 60%. Loop ik een stukje van de Airport af, waar een gipsmuur en een stenen muur tussen zit, valt de signaalsterkte zelfs terug naar 20%. Het 5 Ghz netwerk is dus gewoon ruk. Ik heb al aardig zitten googlen en lees meer mensen die deze problemen hebben, maar ik heb nog geen oplossing kunnen vinden. Iemand een idee?

Bijdrager
    no1uknow

Als ik dit soort dingen lees:
    http://compnetworking.about.com/od/wirelessfaqs/f/5ghz-gear.htm
    Dan vrees ik dat er niks aan de hand is, maar dit gewoon bij 5 Ghz hoort.

Bijdrager
    Ouw

Ik heb alleen een Airport Express. Die staat meestal op 5 GHz met het idee dat ik dan minder last heb van de tientallen signalen van de buren, van de magnetronoven en de DECT-telefoons. Alleen als er gasten of logé’s zijn met telefoons die 5 GHz niet kunnen ontvangen, schakel ik over naar 2,4 GHz.
    Normaal zitten we met MacBook en iPad op 4 à 5 meter van die AE en werkt alles prima. Ik heb nu eens getest wat er gebeurt als de afstand groter wordt. Achter een stenen schuur op ongeveer 13 meter blijft er van 5 GHz niet veel soeps over. Het signaal is dan even sterk als de ruis. Op 2,4 GHz is er daar nog wel een bruikbaar signaal. Het aangehaalde verhaal over een slechter bereik met 5 GHz klopt dus wel en het stemt ook overeen met wat ik vroeger over 802.11a leerde. De a-norm zit ook op 5 GHZ en reikt inderdaad minder ver, maar heeft als voordeel dat er meer kanalen beschikbaar zijn wat samen met de kleinere reikwijdte tot minder interferentie leidt.
    Edit: Als we het dan toch over WiFi-problemen hebben dan is hier nog een interessant artikel:
    http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=the-trouble-with-wi-fi&WT.mc_id=SA_CAT_physics_20120504

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.