22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    jamy016

4Mbps internet genoeg voor 2 computers?

Hoi,

Wij hebben nu 20Mbps internet omdat ik vroeger veel downloadde, maar nu niet meer zoveel. Dus zitten we eraan te denken om over te stappen naar 4Mbps. Nu vroeg ik me af, is dit voldoende voor 2 computers of zal het internet erg langzaam worden? (het wordt sowieso langzamer, dat snap ik wel, maar of het dusdanig langzaam wordt dat je de hele tijd moet wachten tot de pagina’s geladen zijn ;))

Het gaat om een MacBook en een Windows PC (maar imho is dat niet zo belangrijk). Verder draaien er nog een Time Capsule, Wii, printer, iPhone en iPad mee op het netwerk maar deze worden niet actief gebruikt (de Wii staat sowieso meestal uit, en de iPhone en iPad in standby, de printer en Time capsule hebben geen inet nodig)

Bedankt!

Bijdrager
    Vinhelper

Hoeveel scheelt dit in de maandelijkse kosten?

Wellicht een idee om te kijken of dit de achteruitgang in snelheid wel waardig is.

Zelf zit ik met mijn iPhone vaak op 3G (3,6 Mbps) en dat is toch niet zo heel snel, zeker niet met meerdere computers.

Bijdrager
    MichelSchreurs

Let op dat 3G bijna nooit de volle snelheid haalt! 4 Mbit is voor bijna iedereen wel genoeg, is mijn ervaring, zolang het puur en alleen om surfen gaat. Met youTube HD en dergelijke moet je wel iets langer bufferen..

Veel websites zullen je (voor het laden van pagina’s) toch niet de volle 20 megabit geven. Mijn bescheiden mening is dat 4 Mbit voldoende is!

Bijdrager
    katteman

De provider belooft 4Mbps maar hoeveel heb je werkelijk?
    25Mbps volgens de provider.
    Werkelijke snelheid

Bijdrager
    Lauwrence

Goed punt van katteman, helaas mag je je in veel gevallen in de handen knijpen als je 50% van de beloofde snelheid ook daadwerkelijk haalt.

Het zou me niet verbazen als jouw provider kosten in rekening brengt voor het verlagen van het abonnement, dus onder de streep zal het op korte termijn niets opleveren en misschien zelfs geld kosten.

Ik zou het gewoon bij die 20Mbps houden, imho inmiddels al een redelijke standaard in veel Nederlandse huishoudens.

Geblokkeerd
    Anoniem

Goed punt van katteman, helaas mag je je in veel gevallen in de handen knijpen als je 50% van de beloofde snelheid ook daadwerkelijk haalt.

Bij ADSL ja, bij kabel heb ik dit probleem nooit gehad. Van de 30 Mbit waar ik voor betaal haal ik doorgaans 23-25 Mbit. Dus ook wel een goede vraag wat voor verbinding de TS op het moment heeft.

Wat betreft de vraag “Is 4Mbit genoeg?”: dat hangt volledig af van wat je doet! Als je elke dag alleen maar mail ophaalt en een paar pagina’s bekijkt is zelfs 1 Mbit nog genoeg… Minder heb je zelfs nodig! Maar als je de hele dat zit te JijBuis-en of te downloaden, dan helpt het wel om een snellere verbinding te hebben.

Bijdrager
    Lauwrence

Met de huidige aansluiting van 90Mbps haal ik heel af en toe een krappe 60, maar dat zijn meer pieken dan wat anders, nominaal neigt het meer naar de 45-50. Overigens heb ik wel sterk het idee dat deze “tolerantie” groeit naarmate de aangeboden bandbreedte hoger is.

Met de redenering van 1Mbit is genoeg kun je een hoop kanten op ; een geduldig mens zal misschien zelfs, bij wijze van, met 56k6 uit de voeten kunnen, maar of het ook fijn werkt…

Geblokkeerd
    Anoniem

Vandaar dat ik zeg: het is volledig afhankelijk van de wensen en eisen van de vrager.

Bijdrager
    Pieterr

Soms word ik best wel moe van mensen die jammeren dat ze maar een krappe 60 Mbps halen.:lol:

Ik doel niet zozeer op Lauwrence, maar we zien hier regelmatig vragen langskomen in de trant van “ik heb een 90 Mbps abonnement, en ik haal maar een krappe 60 Mbps”.

Geblokkeerd
    Anoniem

Why, when I was your age!… Back in the war we didn’t have no new-fangled boadbrand!

Get of my lawn, you kids! *shakes fist*

Bijdrager
    KarelWillem

Knap dat je een heel huis vol spullen hebt, waar vrijwel niets gebruik maakt van Internet.

Dat is hier wel anders:
    De iPhones (2x), iPod touch, iPad, Wii, 3x iMac trekken een aardige massa data binnen.

Maar zoals Vinhelper al opmerkte: scheelt het per maand zoveel om het de terugstap in snelheid waard te maken?

Ik vind van 20 naar 4 wel een hele grote stap.
    Ook al denk je dat je niet zo veel download, het zal je nog tegenvallen.
    Sites als YouTube en alle Uitzendinggemist sites zijn al een fijn voorbeeld waarbij een beetje snelheid wel lekker is.
    Maar ook veel andere sites trekken meer binnen dan je in eerste instantie zou vermoeden.

Dus alleen als die paar euro per maand echt nodig is om ergens anders aan te besteden zou ik die stap terug doen.

Bijdrager
    Scrooge McDuck

Ik heb zelf 120Mbit download en 10Mbit Upload.

Ik haal altijd keurig 12 MB/s en 1,2 MB/s met kabel internet.

Ik zou nooit meer op ADSL willen terug vallen.

Geblokkeerd
    Anoniem

12 MB is alleen wel 96 Mbit heh?;)

Bijdrager
    jamy016

Bedankt voor alle snelle reacties!

Het gebruik, dom, was ik helemaal vergeten, ik dacht nog voordat ik begon met typen ‘niet vergeten het gebruik erbij te zetten’! *hoofd tegen muur*:P

Gebruik is: Radiostream (maar dat kan tegenwoordig ook via de televisiedecoder), surfen, mailen, af en toe een live audiostream

@katteman, daarin ben ik het met je eens, de hoogste snelheid die ik ooit gemeten heb is 10Mbps en de snelheid ligt regelmatig onder de 5Mbps.

@Lauwrence, het abo is al afgelopen, dus als het goed is niet.

Kabel wordt het waarschijnlijk niet, dat is te duur (voor het abogeld wat we nu betalen halen we maar 2Mbps bij Ziggo!)

Anyway, de besparing zou een tientje zijn, maar het wordt dan toch waarschijnlijk 20 Mbps, maar wat het ook wordt, we zullen jullie reacties zeker mee laten tellen!

Bijdrager
    Pieterr
    jamy016 op 12 januari 2011

Kabel wordt het waarschijnlijk niet, dat is te duur (voor het abogeld wat we nu betalen halen we maar 2Mbps bij Ziggo!)

Zorg er wel voor dat je het sommetje goed maakt: kijk goed wat je nu iedere maand betaalt aan:
    – televisie (kabel)abonnement
    – telefoonabonnement
    – internetabonnement

Tegen de “Alles-in-1” abonnementen van de kabelproviders is het doorgaans lastig opboksen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Met m’n Kabel internet haal ik vaak zelfs meer dan de beloofde snelheid. Het probleem van de snelheid niet kunnen halen is vaak toch een bijkomstigheid van ADSL.

4MB/s is op zich genoeg voor een beetje internetten. Webpagina’s zullen over het algemeen vlot genoeg laden, ook met 2 computers tegelijk op ’t internet. Alleen met downloaden, Skypen, online gamen (misschien), en dat soort dingen, zul je merken dat het wat langzamer gaat.

Hogere internetsnelheden zijn vooral heel merkbaar bij online gamen, downloaden, video-streamen e.d.:)

Geblokkeerd
    Anoniem

/me is met Pieterr. Wij betrekken alles bij UPC, dus de telefoon is gratis. Per maand betalen we ong 70 euro voor DTV met pluspakket, gewone TV, telefoon en alle alliëren plus 30/3 internet. Ik ben erg blij.

Bijdrager
    jamy016

@Pieterr en cailin coilleach, wij betalen nu 45 euro voor Tele2 Alles in 1 (maar dit is een oud abonnement, wat we ook doen het wordt sowieso minder dan 40 euro in de nieuwe situatie) en bij Ziggo betaal je voor een AiE abo met 2Mbps 40 euro.

Bijdrager
    Pieterr

Krijg je ook TV bij Tele2?

EDIT: zo te zien wel….
    http://se.tele2.nl/3p/internet_bellen_en_tv.html

Bijdrager
    jamy016

Het is dan inderdaad een 20Mbps abo geworden, van Tele2 (zelfde provider&aboals we eerst hadden, maar hun nieuwe abo’s zijn goedkoper). We hebben Tele2 gekozen omdat die gewoon de goedkoopste is. (vergeleken met Breedbandwinkel.nl) en het is ook nog eens simpeler: alles kan gewoon blijven liggen waar het nu ligt.

Bijdrager
    Nikolai

Vergeet ook niet dat je upload bij een 4Mbps abonnement lager zal zijn.

Bijdrager
    smelliemel

Ik heb gisteren Online besteld via dit Provider Overzicht Online heeft voor 12,50 al een 4Mb/s pakket wat voldoende is voor 2 computers! Als je echte veel download (filmpjes enzo) dan zou ik de 20Mb/s versie nemen voor 7 euro extra!

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.