21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Dennis_Ajax

4k Monitor op Macbook Early 2015

Ik was van plan een nieuw monitor aan te schaffen voor mijn nieuwe werkplek (ben web dev) alleen lees ik wat onduidelijkheid en andere negatieve dingen betreft het gebruik van een 4k scherm icm een ‘oudere’ Macbook Pro.

Mijn Macbook Pro komt uit 2015 (early 2015 model) met dit als ‘videokaart’: Intel Iris Graphics 6100 1536 MB.

Nu lees ik dat, ondanks dat Apple zegt dat het 60hz moet halen, er toch veel mensen zijn die maar op 30hz komen met hun Macbook Pro. Wat is jullie ervaring hiermee? Ik game overigens niet op dit scherm.

Na lang getwijfel of ik moest gaan voor een groot ‘normaal’ scherm of een widescreen ga ik toch denk ik voor de LG 27UL850. Alleen heeft deze een DP 1.4 terwijl mijn Macbook (als het goed is) een 1.2 heeft.. Lastig allemaal.

Iemand die me hierbij kan helpen? Of misschien toch maar doorsparen voor een nieuwere Macbook + scherm al vind ik dat echt onzin omdat mijn Mac het nog meer dan prima doet.

Bijdrager
    Jamaco1947

@Dennis

heb de LG 27UK850-W aan mijn MacBook Pro 2018 aangesloten prachtig scherm deze heeft een DP 1.2

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door Jamaco1947.
    Bijdrager
    TheBigZ

Als je de DisplayPort op de monitor gebruikt, heb je 60Hz.

Mensen die maar 30Hz krijgen hebben een HDMI kabel gebruikt (= niet doen).

This model supports a simultaneous maximum resolution up to 3840×2160 on two external displays via Thunderbolt 2.

Alternately, it can support

– a single display up to 3840×2160 via Thunderbolt 2

– and a single 1080p display at up to 60 Hz, 3840×2160 at 30 Hz, or 4096×2160 at 24 Hz via HDMI.

https://everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-pro-core-i5-2.7-13-early-2015-retina-display-specs.html

LG monitor is een prima keuze.

https://tweakers.net/pricewatch/1344986/lg-27ul850-w-zilver/specificaties/

Kabel:

https://www.allekabels.nl/mini-displayport-kabel/4971/1197188/mini-displayport-naar-displayport-kabel.html

Bijdrager
    Dennis_Ajax

Het maakt hierbij dus niet uit dat de DP op de LG versie 1.4 heeft en mijn macbook 1.2? *Domme vraag..*

Bijdrager
    Shmoo

Speelgoed 4K ( UHDTV = 3840 ) moet hij aankunnen via DisplayPort. Echte mannen 4K ( 4096 ) gaat niet lukken op 60Hz.

En het verschil tussen 1.2 en 1.4 maakt niets uit. Als je monitor ondersteuning heeft voor 1.4 dan heeft het ook met terugwerkende kracht ondersteuning voor 1.2. De computer stuurt de monitor aan niet andersom. Als het omgedraaid zou zijn dan kan het wel problemen geven. Als je computer minimaal 1.4 zou uitspugen en je hebt een monitor die maar maximaal 1.2 aankan dan heb je wel een probleem.

Bijdrager
    Max_G

Als je ’t goedkoop en toch (heel) goed wilt, is deze monitor een aanrader.
    Een mini-displayport-naar-displayport-kabel is inderdaad cruciaal. Ik kocht deze goedkoop in China.
    Gebruik dit gratis appje om de juiste resolutie in te stellen. 2560×1440 vind ik zelf het beste.

Bijdrager
    TheBigZ

Dennis_Ajax op 28 september 2019 om 13:37

Het maakt hierbij dus niet uit dat de DP op de LG versie 1.4 heeft en mijn macbook 1.2?

Geen domme vraag.

Nee, maakt niet uit. De genoemde monitor met de genoemde kabel werkt op 60Hz native resolutie (3840×2160).

Bijdrager
    TheBigZ

Shmoo op 28 september 2019 om 15:32

Speelgoed 4K ( UHDTV = 3840 ) moet hij aankunnen via DisplayPort. Echte mannen 4K ( 4096 ) gaat niet lukken op 60Hz.

Echte mannen 4K? Die zijn schaars en prijzig. De TS heeft een prima monitor uitgekozen.

Bijdrager
    Shmoo

Meer dan prima monitor. Ik zou bijna zeggen; tikkeltje overkill voor een web developer.

Het is alleen niet echt een 4K monitor. Het komt in de buurt van 4K, het is 96% van 4K. Ik denk dat je zelfs zou kunnen zeggen, 96/100 mensen accepteren dit als 4K en gaan hier extreem tevreden mee zitten zijn. —> prima monitor dus! 👍

Ik weet alleen dat het mij persoonlijk zou gaan irriteren. Wat als je er 21 inch iMac naast zou zetten, of een van die prijzige monitoren die echt 4K zijn. Hoe noem je die dan, een iMac 4K Plus of iMac 4K Extra? Het doet afbreuk aan dat soort producten terwijl dat niet zou mogen.

Bijdrager
    TheBigZ

Shmoo op 28 september 2019 om 18:57 in zijn gebruikelijke stijl

Het is alleen niet echt een 4K monitor.

https://www.lifewire.com/4k-resolution-overview-and-perspective-1846842

Bijdrager
    computer space

En daarnaast, webdev kan ook prima op 30fps. Sowieso heb je liever een scherm dat flexibel is (24/25/30/48/50/60fps) zodat je ook video goed kunt bekijken. Web wordt ook steeds meer video.

Bijdrager
    huaxel

Gelijkaardige vraag.

Ik heb dezelfde scherm gekocht en heb een macbook air 2014.

Met HDMI-kabel + adapter werkt de scherm prima (wel maar op 1080p). Ik kocht daarom een mini-displayport-naar-displayport-kabel om op 2560×1440 te kunnen werken. De mba heeft door dat er een scherm aangesloten is (ik kan bv resolutie instellen via voorkeuren), maar het scherm geeft steeds een “No Signal”-melding. Iemand een oplossing?

<p class=”cite”>Max_G op 28 september 2019 om 15:56</p>
    Als je ’t goedkoop en toch (heel) goed wilt, is deze monitor een aanrader.
    Een mini-displayport-naar-displayport-kabel is inderdaad cruciaal. Ik kocht deze goedkoop in China.
    Gebruik dit gratis appje om de juiste resolutie in te stellen. 2560×1440 vind ik zelf het beste

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door huaxel.
    Bijdrager
    Max_G

@ huaxel ; die kabel is wel 4k, maar wel op 30Hz. Je hebt sowieso een 4k kabel op 60Hz. nodig. Of deze bij dezelfde winkel.

Ik weet niet zeker of je daarom een “No Signal”-melding krijgt, maar dat zou me niks verbazen. Je MBA kan in elk geval twee schermen op max. 2560×1600 aan.
    NB. De stroomkabel van je MBA moet aangesloten zijn!

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door Max_G.
    Bijdrager
    huaxel

@Max_G Volgens Apple Support kan mijn MBA idd max 2560×1600 en de kabel die ik kocht kan 2560 x 1600 aan 60 Hz aan. Voor 4K Full HD (3840 × 2160) gaat het inderdaad maar tot 30hz, maar mijn laptop kan zo’n resolutie toch niet aan. Ik zou dus denken dat de kabel in orde zou zijn. Des te meer omdat de kabel wel verbindt met een 1080p monitor (ik testte het op de dell p2417h).

Bijdrager
    Max_G

Die Dell is 1920×1080. Welke monitor wil je gaan gebruiken, die Philips?

Bijdrager
    huaxel

Ik zou de MBA willen verbinden met die LG 27UL850. Ik heb die al kunnen verbinden via hdmi+mini dp-adapter. Maar de MBA kan blijkbaar maar 1080p via hdmi. Via mini-dp naar dp zou het tot 2560 x 1600 kunnen, daarom dat ik die kabel kocht. Denk je dan dat een 1.2 dp wel zal werken? Ook al kan de MBA maar 1.1?

Edit: net getest met MBA van 2015, dan werkt het.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door huaxel.
    Bijdrager
    Max_G

Speel even met dit gratis appje in plaats van met de display prefs in de  system prefs. Daar zie je tenminste welke instelling je gebruikt:)
    Als je LG een instellingenmenu voor de DP heeft, kun je misschien ook daar met 1.1. en 1.2 spelen. Sommige monitoren hebben dat.

Bijdrager
    MevalonicAcid

Ik heb deze LG 27UK850-W al een tijdje en ben er zeer tevreden van.

Met een MBP 2013 zou maximaal een 2560×1600 @ 60Hz mogelijk zijn, maar krijg dit niet aan de praat. Uw 2015 model kan 3840×2160 @ 60Hz aan volgens de specs

Gebruik ‘m met (input select):

• iMac 2017 – Thunderbolt3/HDMI 2.0 ==> 3840×2160 @ 60Hz
    • MBP 2013 – Thunderbolt2/HDMI 2.0 ==> 3840×2160 @ 30 Hz  ==> dit is wel een groot verschil met de 60Hz van de andere computers
    • Win10 Gaming PC – DP 1.4/DP 1.4 ==> 3840×2160 @ 60Hz (AMD Freesync – Radeon RX 5700)
    • Win10 Laptop USB-C/USB-C ==> 3840×2160 @ 60Hz (nog te bewijzen, laptop is besteld:) )
    Bijdrager
    huaxel

<p class=”cite”>Max_G op 5 november 2019 om 16:47</p>
    Speel even met dit gratis appje in plaats van met de display prefs in de  system prefs. Daar zie je tenminste welke instelling je gebruikt:)
    Als je LG een instellingenmenu voor de DP heeft, kun je misschien ook daar met 1.1. en 1.2 spelen. Sommige monitoren hebben dat.

Noch dat appje, noch spelen met de 1.1 en 1.2 helpt. Tja, ik blijf zoeken.

Het bizarre is dat alle drie elementen (scherm-kabel-laptop) apart wel werken, maar de combinatie van de drie niet:

• Scherm + laptop werkt: via hdmi+mini dp adapter (wel maar tot 1080p)
    • Scherm + kabel werkt: met MBA ’15 van een vriend (en dan zelfs op 4k en 1600p)
    • Kabel+laptop werkt: wel op andere scherm (op de dell p2417h, die kan wel maar tot 1080p)
    Bijdrager
    Max_G

Er zijn twee schermen, twee MBA’s en een kabel. Misschien is het handig alles exact te specificeren. Dat leest en praat wat makkelijker.

Ik zou in elk geval een andere kabel proberen. Eentje die ‘resolutie-onafhankelijk’ is.

Bijdrager
    MevalonicAcid

<p class=”cite”>MevalonicAcid op 5 november 2019 om 18:58</p>

Met een MBP 2013 zou maximaal een 2560×1600 @ 60Hz mogelijk zijn, maar krijg dit niet aan de praat.

=> Check de native resoluties van het scherm dat je wil gaan gebruiken.
    De MBP 2015 zou ze allemaal tot 4K (1 scherm) wel aankunnen met een degelijke kabel, maar vb. in mijn geval 2560×1600 @ 60Hz wordt niet ondersteund door het scherm/panel zelf hoewel de MBP 2013 dit wel zou kunnen via Thunderbolt2/HDMI 2.0

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.